Przygotowanie dydaktyczne do nauczania pierwszego przedmiotu - historia WNHS-HI-PDH
Zajęcia będą prowadzone zgodnie z przyjętym ramowym planem nauczania dydaktyki historii. Ich celem ma być m.in.:
- zapoznanie studenta ze specyfiką nauczania historii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- zapoznanie z metodami i formami pracy z uczniami na lekcjach historii wraz z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych;
- zapoznanie studenta z ogólnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi pracy nauczyciela w szkole (w tym przepisami dotyczącymi przeprowadzania egzaminów państwowych);
- zapoznanie studenta z funkcjami oceny, a także rodzajami i metodami oceniania pracy uczniów (np. ocenianie holistyczne);
- zapoznanie studenta z treściami nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej z uwzględnieniem typów szkół;
- nabycie i doskonalenie umiejętności pracy z uczniami w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (poprzez m.in. dobór treści i metod nauczania, w tym aktywizujących);
- nabycie i doskonalenie umiejętności wykorzystania metod technologii informatycznych w pracy z uczniami;
- nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia materiałów, zadań i innych pomocy naukowych dla uczniów;
- nabycie umiejętności przygotowywania wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w zakresie historii (także zapoznanie z przepisami BHP podczas wycieczki);
- nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia scenariusza lekcji, cyklu lekcji, rozkładu materiału oraz sposobów konstruowania prac sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia;
- doskonalenie umiejętności przeprowadzania diagnozy przygotowania ucznia (wstępnej oraz w trakcie nauczania);
- doskonalenie kompetencji nauczyciela jako wychowawcy, przewodniczącego zespołu przedmiotowego itp.;
- doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie własnego rozwoju zawodowego oraz potrzeby współpracy nauczyciel-uczeń i nauczyciel-rodzic/opiekun.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 1 ECTS:
- obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.)
- indywidualne konsultacje studenta | W cyklu 2023/24_Z: 1 ECTS:
- obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.)
- indywidualne konsultacje studenta | W cyklu 2021/22_Z: - praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, zaliczenie zajęć)
- praca własna (czas studenta poświęcony na przygotowanie do
zajęć, czytanie literatury, wykonanie takich zadań jak pisemne
prace zaliczeniowe, samokształcenie, | W cyklu 2022/23_Z: 1 ECTS:
- obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.)
- indywidualne konsultacje studenta | W cyklu 2024/25_Z: 1 ECTS:
- obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.)
- indywidualne konsultacje studenta | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS:
- obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.)
- indywidualne konsultacje studenta |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Student:
a) w zakresie wiedzy:
- wyjaśnia cele edukacji historycznej;
- wykazuje różnice w pracy nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej z uwzględnieniem wykorzystywanych środków dydaktycznych, metod i form pracy z uczniami;
- omawia najważniejsze przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;
- opisuje funkcje oceny, rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne)
- wymienia treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;
b) w zakresie umiejętności:
- dobiera, porządkuje i proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami (także z wykorzystaniem narzędzi informatycznych);
- organizuje, konstruuje i porządkuje własny warsztat nauczyciela;
- wykorzystuje w praktyce szkolnej zagadnienia i pojęcia związane z czasem i periodyzacją dziejów oraz przestrzenią historyczną;
- planuje i organizuje wycieczki szkolne, klasowe lub tematyczne;
c) w zakresie kompetencji społecznych:
- ma ukształtowany obraz swego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;
- wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela jako wychowawcy i zespole przedmiotowym;
- dąży do własnego rozwoju zawodowego;
- chętnie podejmuje się współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.
Kryteria oceniania
Efekty w zakresie wiedzy:
a) na ocenę bardzo dobrą student:
- precyzyjnie wyjaśnia cele edukacji historycznej;
- samodzielnie wykazuje różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami;
- samodzielnie omawia przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;
- samodzielnie definiuje pojęcie oceny, opisując jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne);
- precyzyjnie wymienia treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).
b) na ocenę dobrą student:
- krótko wyjaśnia cele edukacji historycznej;
- wykazuje najważniejsze różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami;
- omawia większość kluczowych przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminów państwowych;
- krótko definiuje pojęcie oceny, wymieniając jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne);
- wymienia większość treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).
c) na ocenę dostateczną student:
- wymienia najważniejsze cele edukacji historycznej;
- wykazuje podstawowe różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając przykłady wykorzystywanych środków dydaktycznych, metod i form pracy z uczniami;
- omawia podstawowe przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela historii w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;
- objaśnia pojęcie oceny, wymieniając jej podstawowe funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne);
- wymienia najważniejsze treści nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).
Efekty w zakresie umiejętności:
a) na ocenę bardzo dobrą student:
- samodzielnie proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;
- odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z czasem i przestrzenią historyczną;
- samodzielnie proponuje i planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.
b) na ocenę dobrą student:
- z pomocą nauczyciela proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;
- częściowo odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z czasem i przestrzenią historyczną;
- proponuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.
c) na ocenę dostateczną student:
- tylko porządkuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;
- częściowo odpowiednio wykorzystuje wybrane zagadnienia i najważniejsze pojęcia związane z czasem i przestrzenią historyczną;
- według podanego schematu z pomocą nauczyciela planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych:
a) na ocenę bardzo dobrą student:
- posiada w pełni ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;
- bardzo aktywnie wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym;
- posiada uporządkowany plan rozwoju ścieżki zawodowej i bardzo chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela;
- samodzielnie proponuje własne działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.
b) na ocenę dobrą student:
- posiada częściowo ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;
- aktywnie wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym;
- posiada częściowo uporządkowany plan rozwoju ścieżki zawodowej i chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela;
- z pomocą nauczyciela proponuje własne działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.
c) na ocenę dostateczną student:
- posiada dostatecznie ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;
- w stopniu podstawowym wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym;
- posiada dostatecznie uporządkowane etapy rozwoju ścieżki zawodowej i chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela;
- na podstawie literatury podaje przykłady własnych działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.
Literatura
1. Bieniek M., Dydaktyka historii: wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.
2. Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008.
3. Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1994.
4. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000.
5. Współczesna dydaktyka historii: zarys encyklopedyczny: dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość historii w zakresie pozwalającym na analizę podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej i na opracowanie materiałów dydaktycznych do dowolnego tematu lekcji. |
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość historii w zakresie pozwalającym na analizę podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej i na opracowanie materiałów dydaktycznych do dowolnego tematu lekcji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: