Mazowsze na tle historii Polski XIX-XX wiek WNHS-HI-MazPol3r
Zajęcia mają na celu przedstawienie dziejów Mazowsza w okresie zaborów, a także na początku XX w. W toku zajęć zostanie omówiona historia ziemi mazowieckiej w okresie Księstwa Warszawskiego (m.in. organizacji władz prowincji, gospodarka, stanowisko ludności polskiej wobec zaborców), a także w okresie Królestwa Polskiego. Na zajęciach zostanie omówiony przebieg powstania listopadowego, represje popowstaniowe, a także przebieg powstania styczniowego na ziemiach Mazowsza. Zajęcia obejmują także zmiany gospodarcze i społeczne na wsi oraz w miastach, a także zagadnienia dotyczące szkolnictwa oraz zmian zachodzących pod wpływem przemian społeczno-politycznych przełomu XIX i XX w. w społecznym oraz kulturalnym życiu mieszkańców Mazowsza (m.in. teatr, biblioteki, czytelnictwo, muzyka).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HI1_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
HI1_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
HI1_W07 Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych
HI1_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student zna dzieje polityczne, demograficzne, religijne i społeczne Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę o kulturze i szkolnictwie na Mazowszu we wspomnianym okresie
W2: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
W3: student ma wiedzę o kierunkach badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.
U1: student potrafi analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.
U2: student potrafi analizować oraz interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XIX-XX w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
U3: student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student opisuje samodzielnie wszystkiej najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie
- na ocenę dobrą: student opisuje samodzielnie większość najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać większość przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie
- na ocenę dostateczną: student opisuje tylko niektóre wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w.
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi samodzielnie wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
- na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi z niewielką pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat niektórych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi z pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
W3:
- na ocenę bardzo dobrą: student samodzielnie wymienia i charakteryzuje najważniejsze kierunki badawcze i nowe osiągnięcia w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.
- na ocenę dobrą: student samodzielnie wymienia i charakteryzuje większość nowych osiągnięć w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.,
- na ocenę dostateczną: student wymienia i charakteryzuje tylko niektóre nowe osiągnięć w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w.,
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle złożonych wydarzeń ogólnopolskich.
- na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.
- na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.
U2:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz interpretować złożone źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XIX-XX w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
- na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.
- na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich.
U3:
- na ocenę bardzo dobrą: student posiada umiejętność w stopniu bardzo dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.
- na ocenę dobrą: student posiada umiejętność w stopniu dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.
- na ocenę dostateczną: student posiada umiejętność w stopniu podstawowym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje podstawowe argumenty w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dzieje Mazowsza lata 1795-1918, t. 3, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012.
2. Dzieje Mazowsza lata 1918-1939, t. 4, red. J. Szczepański, Pułtusk 2010.
3. Dzieje Mazowsza i Warszawy: wybór źródeł, oprc. J. Kazimierski, R. Kołodziejczyk, Warszawa 1973
Literatura uzupełniająca:
1. Burakowski J., Kronika Sierpca i Ziemi Sierpeckiej, Sierpc 2001.
2. Dobroński A., Potencjał militarno-gospodarczy Królestwa Polskiego w latach 1907-1914, Warszawa 1976.
3. Dzieje Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku, Ciechanów-Pułtusk 1991.
4. Dzieje Gostynina i ziemi gostynińskiej, pod red. M. Chudzyńskiego, Warszawa 1990.
5. Graczyk W., Marszalska J.M., Księgi rękopiśmienne i stare druki w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku.
6. Łowicz dzieje miasta, red. R. Kołodziejczyk, Warszawa 1986,
7. Przeniosło M., Straty i zniszczenia w majątkach mazowieckich ziemian w latach I wojny światowej, w: Spuścizna duchowa i materialna mazowieckich ziemian XVII-XX wieku : Ziemianie Mazowsza. s. 279-305.
8. Szczepański J., Mazowsze w podziałach administracyjnych XIX i pierwszej połowy XX wieku (do 1939 r.), „Studia Mazowieckie”, nr 3/2009, s. 39-56.
9. Warszawa i Mazowsze w walce o niepodległość kraju w latach 1794-1920, red. A. Kosecki, A. Stwarz, Warszawa 2001.
10. Wroński A., Duchowieństwo i Kościół katolicki w Królestwie Polskim wobec sprawy narodowej w latach 1832-1860, Warszawa 1994.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość historii Polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: