Mazowsze na tle historii Polski XVI-XVIII wiek WNHS-HI-MazPol2r
Po tzw. rozbiciu dzielnicowym Polski Mazowsze po kilku wiekach, na przełomie XV i XVI stulecia, w trzech etapach wróciło do Korony. Z poszczególnych ziem chronologicznie utworzono trzy województwa, które za Rzeczypospolitej Obojga Narodów znalazły się w prowincji wielkopolskiej. Przez Mazowsze przebiegały główne szlaki wodne i lądowe, co nie pozostało bez znaczenia na rozwój demograficzny i gospodarczy tej dzielnicy. Rola Mazowsza wzrastała ze względu na odbywające się Sejmy w Warszawie, wolne elekcje królów przeprowadzane w pobliżu miasta i przeniesienie dworu królewskiego z centralnymi instytucjami. Rozwój nowej stolicy pośrednio przyczynił się do spadu znaczenia Rawy, a przede wszystkim Płocka. Do upadku I Rzeczypospolitej Mazowsze należało do trzech jednostek kościelnych: archidiecezji gnieźnieńskiej, diecezji płockiej i diecezji poznańskiej. W porównaniu z innymi ziemiami dziedzictwa Piastów w tej dzielnicy słabo rozwijało się życie zakonne.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HI1_W05 - Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
HI1_W06 - Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
HI1_W07 Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych.
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student zna dzieje polityczne, demograficzne, religijne i społeczne Mazowsza w XVI-XVIII., a także posiada wiedzę o kulturze i szkolnictwie na Mazowszu we wspomnianym okresie
W2: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XVI-XVIII, a także potrafi wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
U1: student potrafi analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XVI-XVIII na tle wydarzeń ogólnopolskich.
U2: student potrafi analizować oraz interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XVI-XVIII., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
U3: student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XVI-XVIII w.
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student opisuje samodzielnie wszystkiej najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XVI-XVIII w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie
- na ocenę dobrą: student opisuje samodzielnie większość najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XVI-XVIII w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać większość przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie
- na ocenę dostateczną: student opisuje tylko niektóre wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XVI-XVIII w.
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XVI-XVIII w, a także potrafi samodzielnie wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
- na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XVI-XVIII w., a także potrafi z niewielką pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat niektórych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XVI-XVIII w, a także potrafi z pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia.
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XVI-XVIII w. na tle złożonych wydarzeń ogólnopolskich.
- na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XVI-XVIII w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
- na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza XVI-XVIII w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
U2:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz interpretować złożone źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XVI-XVIII w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe.
- na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XVI-XVIII w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
- na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza w XVI-XVIII w. na tle wydarzeń ogólnopolskich.
U3:
- na ocenę bardzo dobrą: student posiada umiejętność w stopniu bardzo dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XVI-XVIII w.
- na ocenę dobrą: student posiada umiejętność w stopniu dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XVI-XVIII w.
- na ocenę dostateczną: student posiada umiejętność w stopniu podstawowym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje podstawowe argumenty w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XVI-XVIII w.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dzieje Mazowsza lata 1527-1794, t. 2, red. J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2015.
2. Dzieje Mazowsza i Warszawy: wybór źródeł, oprc. J. Kazimierski, R. Kołodziejczyk, Warszawa 1973
Literatura uzupełniająca:
1. Brześkiewicz K., Struktura terytorialna Mazowsza książęcego i jego stosunek do Korony, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego" 1986, z. 52, s. 7-77.
2. Dzieje Mazowsza do 1526 roku, red. A. Gieysztor, H. Samsonowicz, Warszawa 1995.
3. Główka D., Gospodarka w dobrach plebańskich na Mazowszu w XVI-XVIII wieku, Warszawa 1991.
4. Kumor B., Granice metropolii i diecezji polskich, "Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne" 1969, t. 18, s. 320-330.
5. Mazowsze i jego sąsiedzi w XIV-XVI wieku, red. J. Śliwińskiego, Olsztyn 1997.
6. Mazowsze na pograniczu kultur w średniowieczu i nowożytności, red. M. Dygo, Pułtusk 2007
7. Mazowsze w procesach integracyjnych i dezintegracyjnych w Rzeczypospolitej XVI-XVII wieku. Studia i szkice, red. J. Dzięgielewski, Warszawa 2010.
8. Nowacki J., Dzieje Archidiecezji poznańskiej, t. 2. Archidiecezja poznańska w granicach historycznych i jej ustrój, Poznań 1964.
9. Paduch K. Stan badań nad reformacją na Mazowszu – zarys problematyki i postulatów badawczych, „Saeculum Christianum”, tom 27, nr 1/2020, s. 249-263.
10. Wawrzyńczyk A., Gospodarstwo chłopskie na Mazowszu w XVI i na początku XVII w., Warszawa 1962.
11. Żebrowski T., Zarys dziejów diecezji płockiej, Płock 1976.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość historii Polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: