Metodologia historii - konwersatorium WNHS-HI-MH
1. Zajęcia wstępne. Informacje o tematyce zajęć, podstawowej literaturze, kryteriach oceniania. Przydział tematów prac semestralnych (wybór tematów z proponowanych przez prowadzącego zajęcia)
2. Metodologia nauk. Czym są: metoda naukowa i metoda w ogóle?
3. Historia jako nauka. Epoki kulturowe, metodologiczne i historiograficzne.
4. Prawa naukowe w historii.
5. Narracja historyczna. Jak się pisze historię? Nadawanie sensu faktom.
6. Mity w historiografii. Problem prawdy w badaniach historycznych.
7. Metody badań historycznych.
8. Krytyka tekstu. Od starożytności do współczesności.
9. Historia czy politologia? Historyk czy politolog?
10. Metanarracje.
11. Subdyscypliny metodologii historii .
12. Światowa metodologia historii. Metodologia historii w Polsce.
13. Problem plagiatu w nauce. Ustawa o prawie autorskim. Ustawa o ochronie danych osobowych.
14. Historia wobec współczesnych wyzwań i innych nauk.
15 .Podsumowanie konwersatorium.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Efekty kształcenia
Wiedza
EW04 - Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii.
EW06 - Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
Umiejętności
EU05 - Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
Kompetencje
EK03 - Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych.
EK04 - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka. EK06 - Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:
1.Przygotowanie i wygłoszenie referatu na temat podany przez wykładowcę na pierwszych zajęciach, regularne przygotowywanie się do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach po wygłoszeniu referatu przez wyznaczonego studenta.
2.Każdy student zobowiązany jest do przygotowania pracy semestralnej na wybrany przez siebie temat w zakresie problemów podejmowanych na zajęciach oraz dostarczenie go w formie elektronicznej najpóźniej 4 tygodnie przed rozpoczęciem sesji.
3.Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny pracy semestralnej oraz oceny aktywności studenta na zajęciach.
4. Student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach. Każda kolejna nieobecność (usprawiedliwiona) wymaga zaliczenia opuszczonych zajęć podczas dyżuru wykładowcy. Więcej niż trzy nieobecności skutkują niedopuszczeniem studenta do zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Bugajewski M., "Historiografia i czas" , Poznań 2002
Domańska E., " O poznawczym uprzywilejowaniu ofiary.(Uwagi metodologiczne)", w: "(Nie)obecność. Pominięcia i przemilczenia w narracjach XX wieku.", red. Głosek H, Warszawa 2008, s.19-36.
Polasik Karolina, "Antropologiczny rekonesans historyka. Szkice o antropologii historycznej", Bydgoszcz 2007.
Pomorski J., "Metodologiczne problemy narracji historycznej", Lublin 2002.
Topolski J., "Świat bez historii", Poznań 1998
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.
Topolski J., "Wprowadzenie do historii", Poznań 1998.
Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej", Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: