Kultura umysłowa na Mazowszu WNHS-HI-KultMaz
Cele przedmiotu: Znajomość wybranych zagadnień związanych z kulturą umysłową na ziemiach Mazowsza. Zajęcia dotyczą przede wszystkim tematyki edukacji i Kościoła na Mazowszu w czasie panowania książąt mazowieckich, a także w epoce nowożytnej. Omawiana będzie także kultura prawna oraz dzieje sztuki.
Zagadnienia tematyczne dzielą się na cztery bloki zajęciowe: kultura religijna (temat 3. Kościół na Mazowszu. Biskupi płoccy oraz temat 4. Zakony na Mazowszu w wiekach średnich i nowożytności); kultura umysłowa (tematy: 5. Książka średniowieczna i biblioteka. Część pierwsza – książka na ziemiach mazowieckich. 6. Książka średniowieczna i biblioteka. Część druga – biblioteki i księgozbiory na Mazowszu. 7. Nauczanie. Szkoła przykatedralna. 8. Nauczanie. Szkoła parafialna. 9. Uniwersytet. 10. Szkolnictwo jezuickie. Część pierwsza. 11. Szkolnictwo jezuickie. Część druga. 12. Szkolnictwo w dobie oświecenia. Pijarzy i Szkoła Rycerska); kultura prawna (temat 13. Kultura prawna. Kodyfikacje mazowieckie); sztuka i architektura (temat 14. Architektura i sztuki plastyczne na Mazowszu).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
HI1_W05
Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
HI1_W06
Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
HI1_W08
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii.
HI1_U02
Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historycznokulturowym.
HI1_UO3
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze.
HI1_U05
Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
HI1_U08
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych.
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. Potrafi merytorycznie odnieść się do uwag i kompetentnie odpowiedzieć na zadawane pytania.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę konwersatorium, w której prowadzący moderuje dyskusję studentów na dane zagadnienie, zapowiedziane na poprzednich zajęciach. Studenci odpowiadają na pytania prowadzącego, wyrażają własną opinię na dany temat, odnoszą się do ustaleń naukowych. Podstawę do wystawienia oceny końcowej stanowią: aktywny udział na zajęciach, wygłoszenie referatu na zadany temat oraz czynny udział w debacie oksfordzkiej na zakończenie semestru. Za każdą z tych aktywności student otrzymuje ocenę cząstkową. Na podstawie ocen cząstkowych jest wystawiana ocena końcowa. Ocena za aktywność na zajęciach wystawiona jest według poniższego zestawienia (za każde zajęcia student może otrzymać jeden punkt):
Ocena 2 (niedostateczna): 0-6 punktów
Ocena 3 (dostateczna): 7-9 punktów
Ocena 4 (dobra): 10-11 punktów
Ocena 5 (bardzo dobra): 12-13 punktów
Studentowi przysługuje prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności.
Kryteria oceniania
HI1_W05
Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
Zna dzieje Mazowsza w dobie panowania książąt oraz w epoce nowożytnej, w szczególności fakty dotyczące edukacji, Kościoła, historii sztuki oraz kultury prawnej.
Na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych faktów dotyczących edukacji, Kościoła, historii sztuki oraz kultury prawnej na Mazowszu w wiekach średnich oraz w nowożytności;
na ocenę 3 (dst.): zna podstawowe fakty dotyczące edukacji, Kościoła, historii sztuki oraz kultury prawnej na Mazowszu w wiekach średnich oraz w nowożytności;
na ocenę 4 (db.): ma znaczną wiedzę na tematy dotyczące edukacji, Kościoła, historii sztuki oraz kultury prawnej na Mazowszu w wiekach średnich oraz w nowożytności;
na ocenę 5 (bdb): posiada szeroką wiedzę na tematy dotyczące edukacji, Kościoła, historii sztuki oraz kultury prawnej na Mazowszu w wiekach średnich oraz w nowożytności, potrafi merytorycznie wypowiadać i przedstawić własną refleksje związane z nimi.
HI1_W06
Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
Na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wymienić najważniejszych faktów historycznych dotyczących kultury umysłowej na Mazowszu ani wskazać jakim podłożem były determinowane;
na ocenę 3 (dst.): potrafi wymienić najważniejsze fakty historyczne dotyczące kultury umysłowej na Mazowszu, a także wskazać, jakim podłożem były determinowane;
na ocenę 4 (db.): potrafi wymienić fakty historyczne dotyczące kultury umysłowej na Mazowszu, a także wskazać, jakim podłożem były determinowane;
na ocenę 5 (bdb): potrafi merytorycznie oraz wyczerpująco opisywać fakty oraz procesy historyczne dotyczące kultury umysłowej na Mazowszu a także wskazać, jakim podłożem były determinowane.
HI1_W08
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii.
Na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wypowiedzieć się na temat kultury umysłowej na Mazowszu ani nie potrafi wskazać odpowiedniej literatury naukowej;
na ocenę 3 (dst.): ma podstawową wiedzę na temat kultury umysłowej na Mazowszu potrafi wskazać odpowiednią literaturę naukową;
na ocenę 4 (db.): ma znaczną wiedzę na temat kultury umysłowej na Mazowszu, potrafi wskazać odpowiednią literaturą naukową i dokonać oceny jej przydatności do omówienia poszczególnych zagadnień;
na ocenę 5 (bdb): ma znaczną wiedzę na temat kultury umysłowej na Mazowszu, potrafi wskazać odpowiednią literaturą naukową i dokonać oceny jej przydatności do omówienia poszczególnych zagadnień, potrafi krytycznie odnieść się do opinii naukowyc.
HI1_U02
Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historycznokulturowym.
Na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi opisać, na czym polega krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródeł historycznych, ani nie rozumie ich zasadności;
na ocenę 3 (dst.): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną;
na ocenę 4 (db.): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną, a także wskazać ich zasadność;
na ocenę 5 (bdb): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną, wskazać ich zasadność a także samodzielnie przeprowadzić krytykę zewnętrzną i wewnętrzną wybranego źródła historycznego.
HI1_UO3
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze.
Na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi zdobywać wiedzy, nie wykazuje inicjatywy w rozwijaniu swoich umiejętności badawczych;
na ocenę 3 (dst.): potrafi dokonać wyboru literatury naukowej, ma świadomość konieczności rozwoju swoich umiejętności badawczych;
na ocenę 4 (db.): potrafi dokonać wyboru literatury naukowej, dąży do rozwoju swoich umiejętności badawczych;
na ocenę 5 (bdb): potrafi dokonać wyboru literatury i na jej podstawie stawiać naukowe wnioski, ma świadomość konieczności rozwoju swoich umiejętności badawczych, podejmuje działania w tym kierunku.
HI1 _U05
Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
Na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi formułować wniosków ani argumentować w obronie tezy;
na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w obronie tezy;
na ocenę 4 (db.): potrafi formułować wnioski, umiejętnie bronić swojej tezy z wykorzystaniem merytorycznych argumentów;
na ocenę 5 (bdb): potrafi formułować wnioski, umiejętnie bronić swojej tezy z wykorzystaniem merytorycznych argumentów i konfrontować ją z opiniami innych osób
HI1_U08
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych.
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych
i szczegółowych. Potrafi merytorycznie odnieść się do uwag i kompetentnie odpowiedzieć na zadawane pytania.
na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć ani odpowiedzieć na zadane pytania.
na ocenę 3 (dst.): potrafi odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć;
na ocenę 4 (db.): potrafi precyzyjnie i merytorycznie odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć;
na ocenę 5 (bdb): potrafi precyzyjnie i merytorycznie odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć i wyrazić własną ocenę na podstawie posiadanej wiedzy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: