Kultura umysłowa na Mazowszu WNHS-HI-KultMaz
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy:
1. Kultura umysłowa jako przedmiot badań historycznych
2. Kultura dworu książęcego
3. Calendarium Plocense z XIV wieku
4. Artyści na Mazowszu w epoce nowożytnej
5. Mazowiecki ,,Horatius Sarmaticus”
6. Collegium Nobilium
7. Szkoła Rycerska
8. Liceum Warszawskie
9. Szkolnictwo na Mazowszu
10. Królewski Uniwersytet Warszawski
11. Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Warszawie
12. Towarzystwo Naukowe Płockie
13. Szkoła Sztuk Pięknych w Warszawie
14. Krajoznawstwo na Mazowszu
15. Uwarunkowania życia umysłowego na Mazowszu
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
HI1 W05
Student zna faktografię historii kultury umysłowej na Mazowszu.
HI1 W06
Student analizuje fakty z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
HI1 W07
Student omawia związki pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
HI1U02
Student przeprowadza krytykę źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega udział w konwersatorium (7 października, 21 października, 4 listopada, 25 listopada, 2 grudnia, 16 grudnia, 13 stycznia 27 stycznia) oraz praca pisemna.
• Na ocenę bardzo dobrą
- Student zna całą przedstawioną na zajęciach faktografię historii kultury umysłowej Mazowsza.
- Student analizuje wszystkie omawiane na konwersatorium fakty z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
- Student omawia wszystkie analizowane w trakcie zajęć związki pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
- Student przeprowadza krytykę wszystkich przedstawionych na konwersatorium źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
• Na ocenę dobrą
- Student zna większość przedstawionej na zajęciach faktografii historii kultury umysłowej Mazowsza.
- Student analizuje większość z omawianych na konwersatorium faktów z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
- Student omawia większość z analizowanych w trakcie zajęć związków pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
- Student przeprowadza krytykę większości przedstawionych na konwersatorium źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
• Na ocenę dostateczną
- Student zna niektóre przedstawioną na zajęciach fakty z historii kultury umysłowej Mazowsza.
- Student analizuje niektóre z omawianych na konwersatorium faktów z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
- Student omawia niektóre analizowane w trakcie zajęć związki pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
- Student przeprowadza krytykę niektórych przedstawionych na konwersatorium źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
Dopuszczalna jedna nieobecność. Kolejne nieobecności odrabiane są w formie rozmowy na dyżurze (Kampus Wóycickiego, bud. 23, pok. 315) we wtorki w godzinach: 16:45 - 18:15 lub po indywidualnym ustaleniu.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Opracowania
Grabowski J., Elita umysłowa w kancelarii i na dworze książąt mazowieckich w okresie późnego średniowiecza (II poł. XV w. – 1526 r.), „Archeion”, 115/2014, s. 419–448.
Graczyk W., „Vivemus, mi Sarbievi, Deo et Patriae”. O rzeczach wzniosłych, codziennych troskach i Rzeczypospolitej w korespondencji Stanisława Łubieńskiego z Maciejem Kazimierzem Sarbiewskim, „Ethos”, 33/2020, nr 1, s. 443–457.
Mrozowski P., Patronat artystyczny książąt mazowieckich, w: Dziedzictwo książąt mazowieckich. Stan badań i postulaty badawcze, red. J. Grabowski, R. Mroczek, P. Mrozowski, Warszawa 2017, s. 159–171.
Mrozowski P., Sztuka nowożytna na Mazowszu, Zarys problematyki, w: Dzieje Mazowsza, T. 2: Lata 1527-1795, red. J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2015, s. 629-731.
Źródła
Calendarium Plocense w: Monumenta Poloniae Historica, red. W. Kętrzyński, t. 5, Lwów, 1886, s. 444–461.
Kaliszewski A., Rozmowa o celu y naypierwszym edukacyi końcu, W Warszawie: in Collegio Scholarum Piarum, [1757].
Maciesza A., Stefan i Halina Rutscy: zasługi ich na polu organizacji nauki w Płocku. Odczyt wygł. na uroczystem posiedz. Tow. Naukowego Płockiego w dniu 23 kwietnia 1933 r. Płock: Bracia Detrychowie, 1933.
Flatt O., Wspomnienia z wycieczki grudniowej w Mazowsze. Warszawa: [s.n.], 1852.
Popis publiczny uczniów Szkoły Wojewódzkiey XX. Benedyktynów w Pułtusku. Warszawa: Drukarnia Rządowa, 1821.
Roczniki Towarzystwa Warszawskiego Przyiaciół Nauk. Warszawa: w Drukarni Xięży Pijarów, 1802-1811.
Szkoła Sztuk Pięknych w Warszawie. Cele i zadania. Warszawa: Szkoła Sztuk Pięknych, [1928].
Tymczasowe urządzenie wewnętrzne Uniwersytetu Królewsko-Warszawskiego, Warszawa: [s.n.], 1818.
Urządzenie Królewskiego Liceum Warszawskiego, Warszawa: J. C. G. Ragoczy, 1804.
Zbiór pism tyczących się moralnej edukacji młodzi Korpusu Kadetów, [Warszawa: Piotr Dufour, 1774].
Literatura uzupełniająca
Opracowania
Chudzyński M., Szkolnictwo średnie Mazowsza w latach 1795–1863, w: Dzieje Mazowsza, T. 3, 1795-1918, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012, s. 207–248.
Grabowski J., Piotr z Chodkowa, kanclerz książęcy, biskup płocki. Przyczynek do roli uczonych na Mazowszu w późnym średniowieczu, „Miscellanea Historico-Archivistica”, 22/2015, s. 107–119.
Knapiński R., Credo Apostolorum w romańskich drzwiach płockich, Płock 1992.
Kociszewski A., Życie polityczne i kultura na Mazowszu w latach 1815-1864, w: Dzieje Mazowsza, T. 3, 1795–1918, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012, s. 84–90.
Kruszewski Z., Towarzystwo Naukowe Płockie w dwusetlecie istnienia, „Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego”, 12/2020, s. 167–183.
Lolo R., Szkoły jezuickie na Mazowszu w XVI-XVIII wieku, w: Dzieje Mazowsza, T. 2, 1527–1794, red. J. Tyszkiewicz, s. 409–434.
Mączyński R., Kulturotwórcza rola warszawskiego Collegium Regium i Collegium Nobilium Scholarum Piarum, w: Przestrzeń klasztoru, przestrzeń kultury. Piśmiennictwo, książka, edukacja, red. J. Pietrzak Thébault, Ł. Cybulski, Warszawa 2017, s. 83–123.
Michalski J., Kołłątaj a Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, „Pamiętnik Literacki” 42/1951, nr 3–4, s. 987–1027.
Piłatowicz J., recenzja: Szkoła Rycerska Kadetów Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej, red. W. Bednaruk, K. Jaszczuk, Lublin 2016. „Historia i świat”, 6/2017, s. 195–209.
Stawarz A., Życie kulturalne na Mazowszu w latach 1865–1914/1918, w: Dzieje Mazowsza, T. 3, 1795–1918, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012, s. 565–622.
Suchodolska E., Kancelarie na Mazowszu w latach 1248-1345. Ośrodki zarządzania i kultury, Warszawa 1977.
Wiśniewski K., Szkolnictwo benedyktyńskie w Pułtusku w latach 1781–1833, „Nasza Przeszłość”,117/2012, s. 205–214.
Źródła
Korespondencja Macieja Kazimierza Sarbiewskiego ze Stanisławem Łubieńskim, przeł. i oprac. J. Starnawski, Warszawa 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: