Kultura umysłowa na Mazowszu WNHS-HI-KultMaz
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy:
1. Kultura umysłowa jako przedmiot badań historycznych
2. Statuty książąt mazowieckich
3. Zaginiony rocznik mazowiecki
4. Kultura dworu książęcego
5. Mazowiecki ,,Horatius Sarmaticus”
6. Kultura w Warszawie Wazów
7. Collegium Nobilium
8. Szkoła Rycerska
9. Liceum Warszawskie
10. Szkolnictwo na Mazowszu
11. Królewski Uniwersytet Warszawski
12. Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Warszawie
13. Towarzystwo Naukowe Płockie
14. Od Wydziału Teologicznego do uniwersytetu – historia UKSW
15. Krajoznawstwo na Mazowszu
|
W cyklu 2025/26_Z:
1. Kultura umysłowa jako przedmiot badań historycznych |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: 15 godz. – udział w konwersatorium
65 godz. – analiza zadanych materiałów (samodzielna i podczas konsultacji)
30 godz. – przygotowanie pracy pisemnej
Razem 110 godzin = 4 punkty ECTS | W cyklu 2025/26_Z: 30 godz. – udział w konwersatorium
30 godzin - przygotowanie pracy pisemnej
50 godz. – przygotowanie do zajęć
Razem 110 godzin = 4 punkty ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
HI1 W05
Student zna faktografię historii kultury umysłowej na Mazowszu.
HI1 W06
Student analizuje fakty z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
HI1 W07
Student omawia związki pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
HI1U02
Student przeprowadza krytykę źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega udział w konwersatorium, praca pisemna oraz wynik pisemnego testu.
• Na ocenę bardzo dobrą
- Student zna całą przedstawioną na zajęciach faktografię historii kultury umysłowej Mazowsza.
- Student analizuje wszystkie omawiane na konwersatorium fakty z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
- Student omawia wszystkie analizowane w trakcie zajęć związki pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
- Student przeprowadza krytykę wszystkich przedstawionych na konwersatorium źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
• Na ocenę dobrą
- Student zna większość przedstawionej na zajęciach faktografii historii kultury umysłowej Mazowsza.
- Student analizuje większość z omawianych na konwersatorium faktów z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
- Student omawia większość z analizowanych w trakcie zajęć związków pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
- Student przeprowadza krytykę większości przedstawionych na konwersatorium źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
• Na ocenę dostateczną
- Student zna niektóre przedstawioną na zajęciach fakty z historii kultury umysłowej Mazowsza.
- Student analizuje niektóre z omawianych na konwersatorium faktów z dziejów kultury umysłowej uwzględniając ich podłoże społeczne, polityczne i religijne.
- Student omawia niektóre analizowane w trakcie zajęć związki pomiędzy procesami zachodzącymi w historii kultury umysłowej.
- Student przeprowadza krytykę niektórych przedstawionych na konwersatorium źródeł do dziejów kultury umysłowej. Wyjaśnia ich treść oraz analizuje ich rolę w dziejach kultury Mazowsza.
Dopuszczalna jedna nieobecność. Kolejne nieobecności odrabiane są w formie rozmowy na dyżurze (Kampus Wóycickiego, bud. 23, pok. 315) we wtorki w godzinach: 16:45 - 18:15 lub po indywidualnym ustaleniu.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Bartnicki R., Korzenie UKSW. Z dziejów uczelni na warszawskich Bielanach, Warszawa 2017.
Dzieje Mazowsza i Warszawy. Wybór źródeł, oprac. J. Kazimierski, R. Kołodziejczyk, Warszawa 1973.
Flatt O., Wspomnienia z wycieczki grudniowej w Mazowsze, Warszawa: [s.n.], 1852.
Grabowski J., Dokumenty i kancelaria Kazimierza I Trojdenowica księcia warszawskiego (1349–1355) „Archeion” 95 (1995), s. 7-29.
Graczyk W., „Vivemus, mi Sarbievi, Deo et Patriae”. O rzeczach wzniosłych, codziennych troskach i Rzeczypospolitej w korespondencji Stanisława Łubieńskiego z Maciejem Kazimierzem Sarbiewskim, „Ethos”, 33/2020, nr 1, s. 443–457.
Jarzębski A., Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy, oprac. Władysław Tomkiewicz, Warszawa 1974.
Kaliszewski A., Rozmowa o celu y naypierwszym edukacyi końcu, W Warszawie: in Collegio Scholarum Piarum, [1757].
Korespondencja Macieja Kazimierza Sarbiewskiego ze Stanisławem Łubieńskim, przeł. i oprac. J. Starnawski, Warszawa 1986.
Księgi ustaw polskich i mazowieckich na język polski w latach 1449, 1450, 1503, 1451 przekładane po raz pierwszy staraniem Joachima Lelewela drukiem ogłoszone, Wilno 1824 (s. 133-151).
Maciesza A., Stefan i Halina Rutscy. Zasługi ich na polu organizacji nauki w Płocku. Odczyt wygł. na uroczystem posiedz. Tow. Naukowego Płockiego w dniu 23 kwietnia 1933 r. Płock: Bracia Detrychowie, 1933.
Nowakowski T., Źródła Jana Długosza do dziejów Mazowsza w XI–XIV wieku. W poszukiwaniu rocznika płockiego, Bydgoszcz 2012.
Popis publiczny uczniów Szkoły Wojewódzkiey XX. Benedyktynów w Pułtusku. Warszawa: Drukarnia Rządowa, 1821-1826.
Roczniki Towarzystwa Warszawskiego Przyiaciół Nauk. Warszawa: w Drukarni Xięży Pijarów, 1802-1811.
Tymczasowe urządzenie wewnętrzne Uniwersytetu Królewsko-Warszawskiego, Warszawa: [s.n.], 1818.
Urządzenie Królewskiego Liceum Warszawskiego, Warszawa: J. C. G. Ragoczy, 1804.
Zbiór pism tyczących się moralnej edukacji młodzi Korpusu Kadetów, [Warszawa: Piotr Dufour, 1774].
Literatur uzupełniająca
Białowąs K., Organizacyjno-programowy model kształcenia kadetów w Szkole Rycerskiej [w:] Szkoła Rycerska Kadetów Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej, red. W. Bednaruk, Lublin 2016, s. 45-51.
Chudzyński M., Szkolnictwo średnie Mazowsza w latach 1795–1863, w: Dzieje Mazowsza, T. 3, 1795-1918, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012, s. 207–248.
Czyżma S., Tadeusz Kościuszko jako wzorowy absolwent Szkoły Rycerskiej [w:] Szkoła Rycerska Kadetów Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej, red. W. Bednaruk, Lublin 2016, s. 107-122.
Grabowski J., Elita umysłowa w kancelarii i na dworze książąt mazowieckich w okresie późnego średniowiecza (II poł. XV w. – 1526 r.), „Archeion”, 115 (2014), s. 419–448.
Grabowski J., Świętosław z Wojcieszyna, autor polskiego tłumaczenia statutów koronnych. Przyczynek do roli uczonych w średniowiecznej Polsce [w:] Historia, memoria, scriptum. Księga jubileuszowa z okazji osiemdziesięciolecia urodzin profesora Edwarda Potkowskiego, red. J. Krochmal, s. 330-337.
Jaszczuk K., Piotr Łusiak P., Obraz Szkoły Rycerskiej w oczach kadeta Seweryna Bukara [w:] Szkoła Rycerska Kadetów Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej, red. W. Bednaruk, Lublin 2016, s. 131-136.
Kruszewski Z., Towarzystwo Naukowe Płockie w dwusetlecie istnienia, „Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego”, 12/2020, s. 167–183.
Mączyński R., Kulturotwórcza rola warszawskiego Collegium Regium i Collegium Nobilium Scholarum Piarum, w: Przestrzeń klasztoru, przestrzeń kultury. Piśmiennictwo, książka, edukacja, red. J. Pietrzak Thébault, Ł. Cybulski, Warszawa 2017, s. 83–123.
Michalski J., Z dziejów Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Warszawa 1953.
Mrozowski P., Patronat artystyczny książąt mazowieckich [w:] Dziedzictwo książąt mazowieckich. Stan badań i postulaty badawcze, red. J. Grabowski, R. Mroczek, P. Mrozowski, Warszawa 2017, s. 159–171.
Mycielski M., Uniwersytet Królewski 1816-1831 [w:] Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego 1816−1915, red. T. Kizwalter, Warszawa 2016, s. 53-362.
Szybiak I., Samuel Bogumił Linde - organizator i rektor Liceum Warszawskiego, pedagog i działacz edukacyjny [w:] Bibliotheca Lindiana, red. M. Cubrzyńska-Leonarczyk, H. Mieczkowska, Warszawa 2015, s. 197-206.
Wiśniewski K., Szkolnictwo benedyktyńskie w Pułtusku w latach 1781–1833, „Nasza Przeszłość”,117/2012, s. 205–214.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: