Historia powszechna XIX w. WNHS-HI-HPXIXw
Treści merytoryczne:
Tematy
1. Długi wiek dziewiętnasty: specyfika epoki późnonowożytnej, cezury
2. Przemiany ideologiczne: religia, filozofia, mentalność
3. Geografia polityczna XIX wieku
4. Rewolucja Francuska - przebieg, cele, przyczyny zwycięstwa i upadku,
5. Znaczenie wojen napoleońskich - przyczyny zwycięstw i upadku Napoleona
6. Złoty wiek biurokracji.
7. Znaczenie postępu nauk i zdobyczy cywilizacyjnych XIX wieku,
8. Mocarstwa europejskie i ich miejsce w systemie politycznym Europy,
9. Dynastie, władcy i politycy mocarstw dziewiętnastowiecznej Europy - monarchowie dynastii Hohenzollernów, Habsburgów, Holstei-Gottorp (Romanow), hanowerska i Saxe-Coburg i Gotha (windsorów):
- Aleksander I - próby reform w Rosji,
- system Mikołajowski – żandarm Europy
- Bismarck i jego polityka,
- cesarstwo Franciszka Józefa,
- Wilhelm II i jego polityka
- Mikołaj II - polityka straconych szans
- Epoka wiktoriańska w Wielkiej Brytanii,
10. Złoty wiek biurokracji.
11. Konserwatyzm, liberalizm, socjalizm, nacjonalizm,
12. Podbój Syberii i Dalekiego Wschodu, Azji Centralnej, Kaukazu
13. Turcja – chory człowiek, Persja, Egipt, Gruzja
14. Rewolucja 1905 roku w Rosji,
15. Przemiany w zjednoczonych Niemczech w II połowie XIX wieku
16. Kocioł bałkański
17. Przyczyny wybuchu I wojny światowej
Przygotowanie wypracowania dotyczącego wybranego tematu z historii powszechnej XIX wieku, egzamin ustrny lub pisemny
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Hi1_05 student zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i Historii wojskowości
HI_06 - posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnymi kulturowym
HI_08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii
Ponadto student:
1. zna faktografię historii powszechnej XIX w.,
2. zna źródła i skutki przemian społecznych i gospodarczych w XIX stuleciu
3 posiada pogłębioną wiedzę na temat rywalizacji mocarstw i jej wpływu na sytuację polityczną
4. zna przyczyny załamania porządku wiedeńskiego i równowagi europejskiej oraz wybuchu I wojny światowej
kod. zg97bI5
3 ECTS
Kryteria oceniania
na ocenę 5 - student posiada pogłębiona wiedzę o faktografię historii XIX w.
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student wyjaśnia przyczyny przemian społecznych i gospodarczych w XIX w.
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student opisuje politykę wewnętrzną i zagraniczną głównych mocarstw XIX w.
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student wyjaśnia przyczyny konfliktów, załamania porządku wiedeńskiego i równowagi europejskiej
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
na ocenę 5 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat możliwości interpretacji faktów historycznych
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
a ocenę 5 - student posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach nauki w zakresie badań nad historią XIX w.
na ocenę 4- student posiada tę wiedzę na przeciętym poziomie
na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym
na ocenę 2 - student nie posiada tej wiedzy
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
podstawowa znajomość historii XIX stulecia |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: