Historia nowożytna poszechna - ćwiczenia WNHS-HI-HNowPcw
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSUuo4lcZMlzNT-GrWwKuG_uGIx76WLAppph49_HsdSE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=874db3df-11c0-419e-af44-f12d84d9d640&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSUuo4lcZMlzNT-GrWwKuG_uGIx76WLAppph49_HsdSE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=874db3df-11c0-419e-af44-f12d84d9d640&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ASUuo4lcZMlzNT-GrWwKuG_uGIx76WLAppph49_HsdSE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=874db3df-11c0-419e-af44-f12d84d9d640&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Treści merytoryczne: źródła z zakresu historii nowożytnej – polityka, kultura, podróże, świat Orientu.
Metody oceny: studenci pracują na tekstach źródłowych w czasie zajęć. W ramach przygotowania domowego ma przygotować wiadomości z zakresu omawianego tematu na podstawie wskazanych lektur. Student jest oceniany na podstawie aktywności na zajęciach (ocenianie ciągłe). W przypadku niewystarczającej aktywności student otrzymuje ocenę niedostateczną. W takim przypadku studentowi przysługuje poprawka w postaci kolokwium. Termin kolokwium jest ustalany na 2 tygodnie przed zakończeniem zajęć (nie jest to egzamin – ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę).
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia organizacyjne. 2. Humanizm i renesans. Nowe spojrzenie na władzę i politykę, zdobycie i utrzymanie władzy. Tekst: Niccolo Machiavelli, Książę, ks. I-XI. 3. Odkrycie Nowego Świata: List do Luisa Santangela, w: Listy o odkryciu Ameryki, oprac. J. Kieniewicz, Gdańsk 1995, s. 3-11. 4. Irracjonalizm i zabobony w kulturze; tolerancja i nietolerancja religijna. Tekst: J. Sprenger, H. Kramer, Młot na czarownice, przekład S. Ząbkowic, Kraków 1614, reedycja Lewandowski, Warszawa 1992, s. 138-150 i 215-221. 5. Portret tyrana: M. Kromer, Historyja prawdziwa o przygodzie żałosnej księcia finlandzkiego Jana i królewny polskiej Katarzyny, wyd. J. Małłek, Olsztyn 1974, s. 16-69. 6. Bliski Wschód na przełomie XVI i XVII w. Między podróżą kupiecką a misją dyplomatyczną. Tekst: Relacyja Sefera Muratowicza Ormianina, posłanego Króla JMci do Persyi, z którą wróciwszy się stamtąd, podał na piśmie w te słowa. Anno circiter 1588, w: Trzy relacje z polskich podróży na wschód muzułmański w pierwszej połowie XVII wieku, oprac. A. Walaszek, Kraków 1980, s. 35-47. 7. Europa Zachodnia oczami studenta: J.R. Heidenstein, Peregrynacja przez Belgię, Francję i Włochy 1631-1634, s. 33-59. 8. Francja w latach przełomu – początki Frondy: Kardynał Retz, Pamiętniki, t. 1, przeł. Aleksander i Maria Bocheńscy, Warszawa 1958, s. 83-125. 9. Bałkany pod panowaniem osmańskim. Tekst: Ewlija Czelebi, Podróż nasza ze zdjętym z urzędu wielkiego wezyra Melek Ahmedem paszą do ejaletu oczakowskiego i granic Rumelii, w: Księga podróży Ewliji Czelebiego (wybór), red. Z. Abrahamowicz, Warszawa 1969, s. 17-52. 10. Piraci w Nowym Świecie: John Esquemeling, Bukanierzy amerykańscy. Prawdziwy opis najbardziej pamiętnych gwałtów, popełnianych w ostatnich latach na wybrzeżach Indii Zachodnich przez bukanierów Jamajki i Tortugi (zarówno angielskich, jak i francuskich), wyd. Antoni Strzelecki, Gdańsk 1972, część pierwsza, s. 5-68; 11. Podróże i dyplomacja: opis Moskwy i zwyczajów rosyjskich w 2. połowie XVII w. Tekst: Poselstwo polsko-litewskie do Moskwy w roku 1678 szczęśliwie przedsięwzięte, opisane przez naocznego świadka Bernarda Tannera (Norymberga 1689), wyd. A. Strojny, Kraków 2002, rozdz. VII-XIII, s. 140-194. 12. Życie codzienne dworu francuskiego: Saint-Simon, Pamiętnik, t. 1, s. 84-106, 115-122, 126-143, 211-216, 225-239, 402-415. 13. Pierwszy rozbiór Polski jako element sprawy wschodniej. Tekst: Tajna depesza Fryderyka II do Petersburga w sprawie rozbioru Polski, Manifest Katarzyny II z 14 lipca 1772 r. o pierwszym rozbiorze Polski, Deklaracja Katarzyny II i współrozbiorców uzasadniająca rozbiór Polski, w: Wiek XVI-XVIII w źródłach, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Warszawa 1997, s. 410-413. 14. Ideologia europejskiego oświecenia. Tekst: I. Kant, Odpowiedź na pytanie: czym jest oświecenie? (1784), w: I. Kant, Rozprawy z historii filozofii, red. T. Kupś, Kęty 2005, s. 44-49. 15. Systemy gospodarcze XVIII w., początki myśli liberalnej. Tekst: A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Warszawa 2007, ks. 1, rozdz. 10: O płacy i zysku przy rozmaitych zastosowaniach pracy i kapitału, s. 116-169. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia organizacyjne. 2. Humanizm i renesans. Nowe spojrzenie na władzę i politykę, zdobycie i utrzymanie władzy. Tekst: Niccolo Machiavelli, Książę, ks. I-XI. 3. Odkrycie Nowego Świata: List do Luisa Santangela, w: Listy o odkryciu Ameryki, oprac. J. Kieniewicz, Gdańsk 1995, s. 3-11. 4. Irracjonalizm i zabobony w kulturze; tolerancja i nietolerancja religijna. Tekst: J. Sprenger, H. Kramer, Młot na czarownice, przekład S. Ząbkowic, Kraków 1614, reedycja Lewandowski, Warszawa 1992, s. 138-150 i 215-221. 5. Portret tyrana: M. Kromer, Historyja prawdziwa o przygodzie żałosnej księcia finlandzkiego Jana i królewny polskiej Katarzyny, wyd. J. Małłek, Olsztyn 1974, s. 16-69. 6. Bliski Wschód na przełomie XVI i XVII w. Między podróżą kupiecką a misją dyplomatyczną. Tekst: Relacyja Sefera Muratowicza Ormianina, posłanego Króla JMci do Persyi, z którą wróciwszy się stamtąd, podał na piśmie w te słowa. Anno circiter 1588, w: Trzy relacje z polskich podróży na wschód muzułmański w pierwszej połowie XVII wieku, oprac. A. Walaszek, Kraków 1980, s. 35-47. 7. Europa Zachodnia oczami studenta: J.R. Heidenstein, Peregrynacja przez Belgię, Francję i Włochy 1631-1634, s. 33-59. 8. Francja w latach przełomu – początki Frondy: Kardynał Retz, Pamiętniki, t. 1, przeł. Aleksander i Maria Bocheńscy, Warszawa 1958, s. 83-125. 9. Bałkany pod panowaniem osmańskim. Tekst: Ewlija Czelebi, Podróż nasza ze zdjętym z urzędu wielkiego wezyra Melek Ahmedem paszą do ejaletu oczakowskiego i granic Rumelii, w: Księga podróży Ewliji Czelebiego (wybór), red. Z. Abrahamowicz, Warszawa 1969, s. 17-52. 10. Piraci w Nowym Świecie: John Esquemeling, Bukanierzy amerykańscy. Prawdziwy opis najbardziej pamiętnych gwałtów, popełnianych w ostatnich latach na wybrzeżach Indii Zachodnich przez bukanierów Jamajki i Tortugi (zarówno angielskich, jak i francuskich), wyd. Antoni Strzelecki, Gdańsk 1972, część pierwsza, s. 5-68; 11. Podróże i dyplomacja: opis Moskwy i zwyczajów rosyjskich w 2. połowie XVII w. Tekst: Poselstwo polsko-litewskie do Moskwy w roku 1678 szczęśliwie przedsięwzięte, opisane przez naocznego świadka Bernarda Tannera (Norymberga 1689), wyd. A. Strojny, Kraków 2002, rozdz. VII-XIII, s. 140-194. 12. Życie codzienne dworu francuskiego: Saint-Simon, Pamiętnik, t. 1, s. 84-106, 115-122, 126-143, 211-216, 225-239, 402-415. 13. Dwór rosyjski w oczach wielkiej księżny Katarzyny.. Tekst: "Pamiętniki cesarzowej Katarzyny II", przeł. E. Siemaszkiewicz, Warszawa 1995, s. 194-273 (lata 1756-1759). 14. Ideologia europejskiego oświecenia. Tekst: I. Kant, Odpowiedź na pytanie: czym jest oświecenie? (1784), w: I. Kant, Rozprawy z historii filozofii, red. T. Kupś, Kęty 2005, s. 44-49. 15. Systemy gospodarcze XVIII w., początki myśli liberalnej. Tekst: A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Warszawa 2007, ks. 1, rozdz. 10: O płacy i zysku przy rozmaitych zastosowaniach pracy i kapitału, s. 116-169. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia organizacyjne. 2. Humanizm i renesans. Nowe spojrzenie na władzę i politykę, zdobycie i utrzymanie władzy. Tekst: Niccolo Machiavelli, Książę, ks. I-XI. 3. Odkrycie Nowego Świata: List do Luisa Santangela, w: Listy o odkryciu Ameryki, oprac. J. Kieniewicz, Gdańsk 1995, s. 3-11. 4. Irracjonalizm i zabobony w kulturze; tolerancja i nietolerancja religijna. Tekst: J. Sprenger, H. Kramer, Młot na czarownice, przekład S. Ząbkowic, Kraków 1614, reedycja Lewandowski, Warszawa 1992, s. 138-150 i 215-221. 5. Portret tyrana: M. Kromer, Historyja prawdziwa o przygodzie żałosnej księcia finlandzkiego Jana i królewny polskiej Katarzyny, wyd. J. Małłek, Olsztyn 1974, s. 16-69. 6. Bliski Wschód na przełomie XVI i XVII w. Między podróżą kupiecką a misją dyplomatyczną. Tekst: Relacyja Sefera Muratowicza Ormianina, posłanego Króla JMci do Persyi, z którą wróciwszy się stamtąd, podał na piśmie w te słowa. Anno circiter 1588, w: Trzy relacje z polskich podróży na wschód muzułmański w pierwszej połowie XVII wieku, oprac. A. Walaszek, Kraków 1980, s. 35-47. 7. Europa Zachodnia oczami studenta: J.R. Heidenstein, Peregrynacja przez Belgię, Francję i Włochy 1631-1634, s. 33-59. 8. Francja w latach przełomu – początki Frondy: Kardynał Retz, Pamiętniki, t. 1, przeł. Aleksander i Maria Bocheńscy, Warszawa 1958, s. 83-125. 9. Bałkany pod panowaniem osmańskim. Tekst: Ewlija Czelebi, Podróż nasza ze zdjętym z urzędu wielkiego wezyra Melek Ahmedem paszą do ejaletu oczakowskiego i granic Rumelii, w: Księga podróży Ewliji Czelebiego (wybór), red. Z. Abrahamowicz, Warszawa 1969, s. 17-52. 10. Piraci w Nowym Świecie: John Esquemeling, Bukanierzy amerykańscy. Prawdziwy opis najbardziej pamiętnych gwałtów, popełnianych w ostatnich latach na wybrzeżach Indii Zachodnich przez bukanierów Jamajki i Tortugi (zarówno angielskich, jak i francuskich), wyd. Antoni Strzelecki, Gdańsk 1972, część pierwsza, s. 5-68; 11. Podróże i dyplomacja: opis Moskwy i zwyczajów rosyjskich w 2. połowie XVII w. Tekst: Poselstwo polsko-litewskie do Moskwy w roku 1678 szczęśliwie przedsięwzięte, opisane przez naocznego świadka Bernarda Tannera (Norymberga 1689), wyd. A. Strojny, Kraków 2002, rozdz. VII-XIII, s. 140-194. 12. Życie codzienne dworu francuskiego: Saint-Simon, Pamiętnik, t. 1, s. 84-106, 115-122, 126-143, 211-216, 225-239, 402-415. 13. Dwór rosyjski w oczach wielkiej księżny Katarzyny.. Tekst: "Pamiętniki cesarzowej Katarzyny II", przeł. E. Siemaszkiewicz, Warszawa 1995, s. 194-273 (lata 1756-1759). 14. Ideologia europejskiego oświecenia. Tekst: I. Kant, Odpowiedź na pytanie: czym jest oświecenie? (1784), w: I. Kant, Rozprawy z historii filozofii, red. T. Kupś, Kęty 2005, s. 44-49. 15. Systemy gospodarcze XVIII w., początki myśli liberalnej. Tekst: A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Warszawa 2007, ks. 1, rozdz. 10: O płacy i zysku przy rozmaitych zastosowaniach pracy i kapitału, s. 116-169. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia organizacyjne. 2. Humanizm i renesans. Nowe spojrzenie na władzę i politykę, zdobycie i utrzymanie władzy. Tekst: Niccolo Machiavelli, Książę, ks. I-XI. 3. Odkrycie Nowego Świata: List do Luisa Santangela, w: Listy o odkryciu Ameryki, oprac. J. Kieniewicz, Gdańsk 1995, s. 3-11. 4. Irracjonalizm i zabobony w kulturze; tolerancja i nietolerancja religijna. Tekst: J. Sprenger, H. Kramer, Młot na czarownice, przekład S. Ząbkowic, Kraków 1614, reedycja Lewandowski, Warszawa 1992, s. 138-150 i 215-221. 5. Portret tyrana: M. Kromer, Historyja prawdziwa o przygodzie żałosnej księcia finlandzkiego Jana i królewny polskiej Katarzyny, wyd. J. Małłek, Olsztyn 1974, s. 16-69. 6. Bliski Wschód na przełomie XVI i XVII w. Między podróżą kupiecką a misją dyplomatyczną. Tekst: Relacyja Sefera Muratowicza Ormianina, posłanego Króla JMci do Persyi, z którą wróciwszy się stamtąd, podał na piśmie w te słowa. Anno circiter 1588, w: Trzy relacje z polskich podróży na wschód muzułmański w pierwszej połowie XVII wieku, oprac. A. Walaszek, Kraków 1980, s. 35-47. 7. Europa Zachodnia oczami studenta: J.R. Heidenstein, Peregrynacja przez Belgię, Francję i Włochy 1631-1634, s. 33-59. 8. Francja w latach przełomu – początki Frondy: Kardynał Retz, Pamiętniki, t. 1, przeł. Aleksander i Maria Bocheńscy, Warszawa 1958, s. 83-125. 9. Bałkany pod panowaniem osmańskim. Tekst: Ewlija Czelebi, Podróż nasza ze zdjętym z urzędu wielkiego wezyra Melek Ahmedem paszą do ejaletu oczakowskiego i granic Rumelii, w: Księga podróży Ewliji Czelebiego (wybór), red. Z. Abrahamowicz, Warszawa 1969, s. 17-52. 10. Piraci w Nowym Świecie: John Esquemeling, Bukanierzy amerykańscy. Prawdziwy opis najbardziej pamiętnych gwałtów, popełnianych w ostatnich latach na wybrzeżach Indii Zachodnich przez bukanierów Jamajki i Tortugi (zarówno angielskich, jak i francuskich), wyd. Antoni Strzelecki, Gdańsk 1972, część pierwsza, s. 5-68; 11. Podróże i dyplomacja: opis Moskwy i zwyczajów rosyjskich w 2. połowie XVII w. Tekst: Poselstwo polsko-litewskie do Moskwy w roku 1678 szczęśliwie przedsięwzięte, opisane przez naocznego świadka Bernarda Tannera (Norymberga 1689), wyd. A. Strojny, Kraków 2002, rozdz. VII-XIII, s. 140-194. 12. Życie codzienne dworu francuskiego: Saint-Simon, Pamiętnik, t. 1, s. 84-106, 115-122, 126-143, 211-216, 225-239, 402-415. 13. Dwór rosyjski w oczach wielkiej księżny Katarzyny.. Tekst: "Pamiętniki cesarzowej Katarzyny II", przeł. E. Siemaszkiewicz, Warszawa 1995, s. 194-273 (lata 1756-1759). 14. Ideologia europejskiego oświecenia. Tekst: I. Kant, Odpowiedź na pytanie: czym jest oświecenie? (1784), w: I. Kant, Rozprawy z historii filozofii, red. T. Kupś, Kęty 2005, s. 44-49. 15. Systemy gospodarcze XVIII w., początki myśli liberalnej. Tekst: A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Warszawa 2007, ks. 1, rozdz. 10: O płacy i zysku przy rozmaitych zastosowaniach pracy i kapitału, s. 116-169. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Ma wiedzę na temat podstawowych metod analizy i interpretacji źródła historycznego. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. ECTS: 3
1. Obecność na zajęciach = 1 pkt,
2. Przygotowanie do zajęć (lektury) = 1 pkt,
3. Aktywny udział w zajęciach = 1 pkt,
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: obecność i aktywny udział na zajęciach. Zgodnie z Regulaminem studiów, według stopnia zaangażowania się studenta na
zajęciach, ocenianego na bieżąco po każdych zajęciach, do zaliczenia ćwiczeń wymagany jest aktywny udział w
przynajmniej 60% zajęć, tj. 9 spotkaniach. Student otrzymuje odpowiednio według pozytywnie zweryfikowanego udziału w
poszczególnych zajęciach/spotkaniach:
9 spotkań - dst,
10 spotkań - dst+,
11-12 spotkań - db,
13 spotkań - db+,
14-15 spotkań - bdb
Literatura
Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 1995,
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1994,
Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001,
Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971
W cyklu 2021/22_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu tematu poszczególnych zajęć. |
W cyklu 2022/23_Z:
Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu tematu poszczególnych zajęć. |
W cyklu 2023/24_Z:
Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu tematu poszczególnych zajęć. |
W cyklu 2024/25_Z:
Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu tematu poszczególnych zajęć. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: