Historia medycyny WNHS-HI-HMed
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie
2 Medycyna dawna
3. Klasztory, szkoły i wydziały medyczne w średniowiecznej Europie
4-5. Epidemie świata antycznego
6. Epidemie w średniowieczu
7-8. Historia chirurgii
9. Historia ginekologii i położnictwa
10. Historia pediatrii
11. Historia leków
12. Historia szpitali
13. Higiena na przestrzeni wieków
14. Medycyna ludowa
15. Najczęstsze i najdziwniejsze zabiegi medyczne
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres tematów: |
W cyklu 2022/23_Z:
Na zajęciach student poznaje historię medycyny w podstawowym zakresie omawianych tematów: |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Wprowadzenie |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Wprowadzenie |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
HI2_W01
HI2 _W06
HI2 _U05
Wiedza
Student:
1) ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Wiedza ta jest zorientowana na zastosowanie praktyczne w sferze
działalności kulturalnej i medialnej;
2) posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji
faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
Umiejętności:
Student posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.
Ponadto student:
EK 1: ma wiedzę na temat największych epidemii świata antycznego i średniowiecznego
EK 2: zna ogólną historię chirurgii, ginekologii, pediatrii, farmacji
EK 3: zna postacie wybitnych medyków, którzy dokonali odkryć w dziedzinie medycyny
EK 4: posługuje się faktami historycznymi w ocenie wydarzeń związanych z historią medycyny
EK 5: potrafi analizować źródła dotyczące historii medycyny
EK 6: potrafi prowadzić dyskusje na tematy związane z historią medycyny
Uzasadnienie pkt. ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie się do zajęć i do egzaminu- 30 godz.
60 godz.: 30 godz. -2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie obejmuje wiedzę z wykładów oraz z zalecanej literatury. Zaliczenie z przedmiotu odbywa się w formie ustnej. Prowadzący zajęcia oceniając studenta bierze również pod uwagę aktywność studenta podczas zajęć.
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
Na ocenę bardzo dobrą:
EK 1: Student w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę na temat największych epidemii świata antycznego i średniowiecznego.
EK 2: Student w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę dotyczącą ogólnej historii chirurgii, ginekologii, pediatrii, farmacji.
EK 3: Student w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę na temat postaci wybitnych medyków, którzy dokonali odkryć w dziedzinie medycyny.
EK 4: Student w stopniu bardzo dobrym posługuje się faktami historycznymi w ocenie wydarzeń związanych z historią medycyny.
EK 5: Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność analizowania źródeł dotyczących historii medycyny.
EK 6: Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy związane z historią medycyny.
Na ocenę dobrą:
EK 1: Student w stopniu dobrym opanował wiedzę na temat największych epidemii świata antycznego i średniowiecznego.
EK 2: Student w stopniu dobrym opanował wiedzę dotyczącą ogólnej historii chirurgii, ginekologii, pediatrii, farmacji.
EK 3: Student w stopniu dobrym opanował wiedzę na temat postaci wybitnych medyków, którzy dokonali odkryć w dziedzinie medycyny.
EK 4: Student w stopniu dobrym posługuje się faktami historycznymi w ocenie wydarzeń związanych z historią medycyny.
EK 5: Student w stopniu dobrym opanował umiejętność analizowania źródeł dotyczących historii medycyny.
EK 6: Student w stopniu dobrym opanował umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy związane z historią medycyny.
Na ocenę dostateczną:
EK 1: Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę na temat największych epidemii świata antycznego i średniowiecznego.
EK 2: Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą ogólnej historii chirurgii, ginekologii, pediatrii, farmacji.
EK 3: Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę na temat postaci wybitnych medyków, którzy dokonali odkryć w dziedzinie medycyny.
EK 4: Student w stopniu dostatecznym posługuje się faktami historycznymi w ocenie wydarzeń związanych z historią medycyny.
EK 5: Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność analizowania źródeł dotyczących historii medycyny.
EK 6: Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy związane z historią medycyny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) T. Brzeziński, Historia medycyny, Warszawa 2016 lub inne wydania.
2) M. Friedman, G. Friedlang, Krótka historia medycyny, Warszawa 2017.
3) J. Krajewska, A. Głusiuk, Epidemie. Księgi I i III Hipokratesa oraz w greckiej i rzymskiej historiografii od starożytności do wczesnego średniowiecza, Warszawa 2016.
4) G. Vigarello, Historia zdrowia i horoby. Od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997.
Literatura uzupełniająca:
R. W. Gryglewski, „Rozwój medycyny od starożytności do XV wieku”, http://copernicus.torun.pl/nauka/medycyna/1/
J. Krajewska, „Artefix Medicinae”, czyli o Celsusie i
J. Iwańska (Krajewska), "Znaczenie terminu „epidemia” w starożytnej literaturze grecko-rzymskiej (Próba analizy na wybranych przykładach)", w: "Seminare. Poszukiwania naukowe", 2014, s. 175-184.
K.F Kiple (red.), Wielkie epidemie w dziejach ludzkości, Poznań 2002.
G. Vigarello, Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. Warszawa 1996.
P. D. Mitchell, Medycyna podczas krucjat. Wojna, rany i średniowieczna chirurgia, 2021.
Głusiuk A., Choroby kobiet i sposoby ich leczenia na podstawie traktatu Metrodory z Bizancjum, „Medycyna Nowożytna” 25/1(2019), s. 127-137.
Głusiuk A., „Concepto impeditur tam uicio uiri quam mulieris” - kobieca i męska niepłodność na podstawie traktatu Liber de sinthomatibus mulierum, „Medycyna Nowożytna” 2(2020), s. 101-1016.
Głusiuk A., De regimine infantis – opieka nad dzieckiem w średniowiecznej Italii na podstawie Ad mulieres Ferrarienses de regimine pregnantium et noviter natorum usque ad septennium Michele Savonaroli, „Medycyna Nowożytna”,1 (2021), s. 63-79.
Głusiuk A., Ciąża, poród, opieka nad matką i noworodkiem na podstawie traktatu Michała Savanaroli Ad mulieres Ferrarienses de regimine pregnantium et noviter natorum usque ad septennium, „Almanach Historyczny”, t. 23, z.2 (specjalny), Medicina antiqua, medievalis et moderna. Historia-filozofia-religia pod red. Jacka Legiecia, s. 167-184.
Głusiuk A., Michał Savonarola o trudnym porodzie, „Ad mulieres Ferrarienses de regimine pregnantium et noviter natorum usque ad septennium”, „Medycyna Nowożytna”, 1/2022, s. 55-71.
Głusiuk A., Higiena kobiet w jedenastowiecznej Italii na podstawie nauk Trotuli z Salerno, w: Czystość i brud. Higiena w średniowieczu, edd. W. Korpalska, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2014, pp. 97-109.
Głusiuk A., Ciąża, poród i powikłania po porodzie w traktacie „O chorobach kobiet” Metrodory z Bizancjum, w: Medicina antiqua, mediaevalis et moderna. Historia-filozofia-religia, Kielce 2019, s. 121-134.
W cyklu 2021/22_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
znajomość historii na poziomie studiów licencjackich na kierunku historia |
W cyklu 2022/23_Z:
Dopuszcza się trzy nieobecności na zajęciach. |
W cyklu 2023/24_Z:
Dopuszcza się trzy nieobecności na zajęciach. |
W cyklu 2024/25_Z:
Dopuszcza się trzy nieobecności na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: