Historia Mazowsza WNHS-HI-HM
W ramach wykładów omówione zostaną zagadnienia szczegółowe dotyczące politycznej, społecznej, gospodarczej i religijnej historii Mazowsza. Wiele miejsca zajmuje prezentacja dziejów Księstwa Mazowieckiego i jego władców do 1526 roku. Wykłady obejmujące także okres nowożytny podejmując kwestię ustołecznienia i wzrostu znaczenia Warszawy, roli najważniejszych miast mazowieckich a także główne wydarzenia o charakterze regionalnym w okresie przedrozbiorowym, Księstwa Warszawskiego oraz podczas zaboru pruskiego i rosyjskiego. Student otrzyma również syntetyczną wiedzę o dziejach Mazowsza na przełomie XIX i XX wieku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Punkty 2 ECTS
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz
| W cyklu 2023/24_Z: Punkty 2 ECTS
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz
| W cyklu 2022/23_Z: Punkty 2 ECTS
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz
| W cyklu 2021/22_Z: Punkty 2 ECTS
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HI1_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
HI1_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
HI1_W07 Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma
podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz
dyscyplinami nauk historycznych
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student zna dzieje polityczne, religijne i społeczne Mazowsza
W2: student ma wiedzę o rozwoju kultury na Mazowszu
W3: student posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza
W4: student potrafi analizować oraz oceniać rolę i znaczenie Mazowsza na tle wydarzeń ogólnopolskich.
K1: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji Mazowsza
Punkty 2 ECTS
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
na ocenę bardzo dobrą: student zna w stopniu bardzo dobrym dzieje polityczne, religijne i społeczne Mazowsza
na ocenę dobrą: student zna w stopniu dobrym dzieje polityczne, religijne i społeczne Mazowsza
na ocenę dostateczną: student zna w stopniu dostatecznym dzieje polityczne, religijne i społeczne Mazowsza
W2:
na ocenę bardzo dobrą: student w stopniu bardzo dobrym ma wiedzę o rozwoju kultury na Mazowszu, wymienia i charakteryzuje najważniejsze zabytki oraz ich twórców.
na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę o rozwoju kultury na Mazowszu, wymienia jedynie najważniejsze zabytki
na ocenę dostateczną: student ma w stopniu podstawowym wiedzę o rozwoju kultury na Mazowszu
W3:
na ocenę bardzo dobrą: student w stopniu bardzo dobrym posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza, potrafi analizować, charakteryzować i wyjaśnić przebieg najważniejszych wydarzeń z dziejów Mazowsza
na ocenę dobrą: student w stopniu dobrym posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza, potrafi charakteryzować i wyjaśnić przebieg najważniejszych wydarzeń na Mazowszu
na ocenę dostateczną: student w stopniu dostatecznym posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Mazowsza, potrafi wymienić najważniejsze wydarzenia z dziejów Mazowsza
W4:
na ocenę bardzo dobrą: student w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować oraz oceniać rolę i znaczenie Mazowsza na tle wydarzeń ogólnopolskich.
na ocenę dobrą: student w stopniu dobrym potrafi analizować oraz oceniać rolę i znaczenie Mazowsza na tle wydarzeń ogólnopolskich.
na ocenę dostateczną: student w stopniu dostatecznym potrafi analizować oraz oceniać rolę i znaczenie Mazowsza na tle wydarzeń ogólnopolskich.
K1:
na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji Mazowsza
na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji Mazowsza
na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji Mazowsza
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dzieje Mazowsza do 1526 roku, red. A. Gieysztor, H. Samsonowicz, Warszawa 1994.
2. Dzieje Mazowsza, tom I, red. H. Samsonowicz, Pułtusk 2006.
3. Dzieje Mazowsza, tom III-IV, red. J. Szczepański, Pułtusk 2010, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Brześkiewicz K., Struktura terytorialna Mazowsza książęcego i jego stosunek do Korony, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego 1986, z. 52, s. 7-77.
2. Dzięgielewski J., Mazowszanie na urzędach centralnych w wieku XVI-XVII, w: Mazowsze na pograniczu kultur w średniowieczu i nowożytności, red. M. Dygo, Pułtusk 2007, s. 85-121.
3. Grabowski J., Dynastia Piastów mazowieckich. Studia nad dziejami politycznymi Mazowsza, intytulacją i genealogią książąt, Kraków 2012.
4. Graczyk W., Paweł Giżycki. Biskup płocki (1439-1463), Płock 1999.
5. Graczyk W., Marszalska J.M., Księgi rękopiśmienne i stare druki w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku. Z dziejów kultury polskich bibliotek kościelnych w dawnych wiekach, Kraków 2010.
6. Samsonowicz H., Piastowskie Mazowsze a Królestwo Polskie w XIII-XV w., w: Piastowie w dziejach Polski, red. R. Heck, Wrocław 1975, s. 115-134.
7. Węcowski P., Mazowsze w Koronie. Propaganda i legitymizacja włądzy Kazimierza Jagiellończyka na Mazowszu, Kraków 204.
8. Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku 1710-2010, red. W. Graczyk, Płock 2010.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: 1. Dzieje Mazowsza do 1526 roku, red. A. Gieysztor, H. Samsonowicz, Warszawa 1994. Literatura uzupełniająca: 1. Brześkiewicz K., Struktura terytorialna Mazowsza książęcego i jego stosunek do Korony, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego 1986, z. 52, s. 7-77. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość historii Polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: