Historia Kościoła w średniowieczu WNHS-HI-HKwŚ
Efektem zaliczenia przedmiotu jest:
- znajomość najważniejszej faktografii dziejów Kościoła średniowiecznego
- poznanie różnych możliwości interpretacji wydarzeń z zakresu historii Kościoła w średniowieczu
- wiedza o wielorakich podłożach procesów zachodzących w Kościele w epoce średniowiecznej
- znajomość nowych ustaleń faktograficznych i kierunków badań nad Kościołem średniowiecznym
- umiejętność samodzielnych poszukiwań źródłowych i w literaturze przedmiotu dotyczącej Kościoła średniowiecznego
- umiejętność samodzielnego rozwijania narzędzi badawczych
- świadomość odpowiedzialności za dziedzictwo Kościoła średniowiecznego w Polsce i na świecie
W cyklu 2021/22_L:
Przedmiot ten umożliwia studentom poznać dzieje i rozwój Kościoła w średniowieczu, w okresie chrystianizacji państw europejskich ze szczególnym |
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiot ten umożliwia studentom poznać dzieje i rozwój Kościoła w średniowieczu, w okresie chrystianizacji państw europejskich ze szczególnym |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot ten umożliwia studentom poznać dzieje i rozwój Kościoła w średniowieczu, w okresie chrystianizacji państw europejskich ze szczególnym |
W cyklu 2024/25_L:
1. Warsztat historyka Kościoła średniowiecznego 2. Fundamenty: Reguły św. Augustyna i Benedykta 3. Kościół w państwie wczesnopiastowskim: chrystianizacja i budowa struktur 4. Relacje władzy duchownej i świeckiej w Polsce piastowskiej 5. Kult świętych (na przykładzie Doroty z Mątów) 6. Działalność edukacyjna i społeczna Kościoła w Polsce średniowiecznej 7. Średniowieczni prymasi Polski 8. Sobory w Konstancji i Bazylei 9. Piśmiennictwo zakonne w Polsce średniowiecznej (Księga henrykowska) 10. Kościół i nauka, cz. 1 (traktaty Jana z Głogowa i Jakuba z Paradyża) 11. Kościół i nauka, cz. 2 (Kronika Marcina Polaka) 12. Kościół i nauka, cz. 3 (Sprawozdanie Benedykta Polaka) 13. Kościół i prawo (działa Pawła Włodkowica i Stanisława ze Skarbimierza) 14. Kościół i literatura (Legenda aurea Jakuba de Voraigne) 15. Duszpasterstwo (kazania Peregryna z Opola) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 3 punkty ECTS;
Udział w konwersatorium - 30 godz., przygotowanie do kolokwium - 25 godz.;
interwencje - 15 godz.; konsultacje - 5 godz. | W cyklu 2023/24_L: 3 punkty ECTS;
Udział w konwersatorium - 30 godz., przygotowanie do kolokwium - 25 godz.;
interwencje - 15 godz.; konsultacje - 5 godz. | W cyklu 2024/25_L: 30 godzin - udział w konwersatorium
60 godzin - przygotowanie do udziału w zajęciach (lektura zadanych materiałów)
10 godzin - przygotowanie własnej prezentacji
100 godzin = 4 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
HI1_W 05
Student opisuje wydarzenia i procesy kluczowe dla historii Kościoła średniowiecznego w Polsce i Europie
Student definiuje zjawiska charakterystyczne dla Kościoła w średniowieczu
Student omawia teksty i ich twórców o istotnym znaczeniu dla średniowiecznej kultury kościelnej
HI1_W 06
Student określa różne możliwości interpretacji wydarzeń i procesów w dziejach Kościoła średniowiecznego
Student charakteryzuje kulturowe, narodowe i gospodarcze podłoże procesów zachodzących w Kościele średniowiecznym
HI1_W 08
Student wyjaśnia podstawy nowych kierunków badań mediewistycznych nad dziejami Kościoła w Polsce i Europie
HI1_U 03
Student potrafi samodzielnie pozyskiwać informacje i doskonalić umiejętności badawcze
HI1_K 05
Student jest świadomy odpowiedzialności za pielęgnowanie dziedzictwa Kościoła średniowiecznego w wymiarze krajowym i światowym
Kryteria oceniania
Ocena przygotowania do zajęć i merytorycznego udziału w dyskusji.
Ocena przygotowania samodzielnej prezentacji.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach.
Kolejne nieobecności należy odpracować poprzez:
- samodzielne zapoznanie się z materiałem zadanym na opuszczone zajęcia
- omówienie ww. materiałów na dyżurze prowadzącego (wtorki, godz. 16:45-18:15, pok. 315)
Na ocenę bardzo dobrą:
HI1_W 05
Student opisuje wszystkie wydarzenia i procesy kluczowe dla historii Kościoła średniowiecznego w Polsce i Europie
Student definiuje wszystkie zjawiska charakterystyczne dla Kościoła w średniowieczu
Student omawia wszystkie teksty i ich twórców o istotnym znaczeniu dla średniowiecznej kultury kościelnej
HI1_W 06
Student określa wszystkie kierunki interpretacji wydarzeń i procesów w dziejach Kościoła średniowiecznego
Student charakteryzuje w całości kulturowe, narodowe i gospodarcze podłoże procesów zachodzących w Kościele średniowiecznym
HI1_W 08
Student wyjaśnia podstawy wszystkich nowych kierunków badań mediewistycznych nad dziejami Kościoła w Polsce i Europie
HI1_U 03
Student potrafi samodzielnie pozyskiwać wszystkie potrzebne informacje i doskonalić wszystkie umiejętności badawcze
HI1_K 05
Student jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pielęgnowanie dziedzictwa Kościoła średniowiecznego w wymiarze krajowym i światowym
Na ocenę dobrą:
HI1_W 05
Student opisuje większość wydarzeń i procesów kluczowych dla historii Kościoła średniowiecznego w Polsce i Europie
Student definiuje większość zjawisk charakterystycznych dla Kościoła w średniowieczu
Student omawia większość tekstów i ich twórców o istotnym znaczeniu dla średniowiecznej kultury kościelnej
HI1_W 06
Student określa większość kierunków interpretacji wydarzeń i procesów w dziejach Kościoła średniowiecznego
Student charakteryzuje większą część kulturowego, narodowego i gospodarczego podłoża procesów zachodzących w Kościele średniowiecznym
HI1_W 08
Student wyjaśnia podstawy większości nowych kierunków badań mediewistycznych nad dziejami Kościoła w Polsce i Europie
HI1_U 03
Student potrafi samodzielnie pozyskiwać większość potrzebnych informacji i doskonalić większość umiejętności badawczych
HI1_K 05
Student jest w większości świadomy odpowiedzialności za pielęgnowanie dziedzictwa Kościoła średniowiecznego w wymiarze krajowym i światowym
Na ocenę dostateczną:
HI1_W 05
Student opisuje niektóre wydarzenia i procesy kluczowe dla historii Kościoła średniowiecznego w Polsce i Europie
Student definiuje niektóre zjawiska charakterystyczne dla Kościoła w średniowieczu
Student omawia niektóre teksty i ich twórców o istotnym znaczeniu dla średniowiecznej kultury kościelnej
HI1_W 06
Student określa niektóre kierunki interpretacji wydarzeń i procesów w dziejach Kościoła średniowiecznego
Student charakteryzuje niektóre aspekty kulturowego, narodowego i gospodarczego podłoża procesów zachodzących w Kościele średniowiecznym
HI1_W 08
Student wyjaśnia podstawy niektórych nowych kierunków badań mediewistycznych nad dziejami Kościoła w Polsce i Europie
HI1_U 03
Student potrafi samodzielnie pozyskiwać niektóre potrzebne informacje i doskonalić niektóre umiejętności badawcze
HI1_K 05
Student jest świadomy niektórych aspektów odpowiedzialności za pielęgnowanie dziedzictwa Kościoła średniowiecznego w wymiarze krajowym i światowym
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
Historia Kościoła w Polsce, t. 1, cz. 1, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań- |
W cyklu 2022/23_L:
Historia Kościoła w Polsce, t. 1, cz. 1, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań- |
W cyklu 2023/24_L:
Historia Kościoła w Polsce, t. 1, cz. 1, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań- |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa Augustyn św., Pisma monastyczne, oprac. P. Nehring, tłum. P. Nehring, M. Starowieyski, R. Szaszka, Kraków 2002. Literatura uzupełniająca Goff J. le, Czas uświęcony. Jakub de Voragine i „Złota legenda”, Warszawa 2020. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
kod do przedmiotu: 1hp24mr konsultacje: wtorek godz. 10.00-11.30 sala 320 |
W cyklu 2022/23_L:
kod do przedmiotu: l3cik1q link do zespołu: Dyżur: wtorek 11.15 - 12.45 - s. 320 |
W cyklu 2023/24_L:
Zaliczenie ustne na ocenę w obecności studenta. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: