Historia średniowieczna Polski WNHS-HI-HŚPW
W toku wykładu (semestr letni) zostaną przedstawione zagadnienia związane z państwem Mieszka I, w tym zostanie omówione znaczenie chrystianizacji Polski w aspektach wewnętrznym i zewnętrznym. Ponadto zostanie scharakteryzowane: panowanie Bolesława Chrobrego, w tym organizacja wewnętrzna państwa oraz stosunki z sąsiadami. W trakcie zajęć omówiony zostanie kryzys i odbudowa państwa Piastów w 1. połowie XI wieku. W dalszej kolejności na zajęciach zostanie przedstawione panowanie Bolesława Śmiałego, a także Władysława Hermana. W trakcie wykładu zostanie przedstawione również umocnienie państwa polskiego za panowania Bolesława Krzywoustego, w tym także jego ustawa sukcesyjna z 1138 r. Zapoczątkowany na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego okres rozbicia dzielnicowego zakończy omówienie zjednoczenia państwa przez Władysława Łokietka. W toku zajęć (semestr zimowy) omówione zostaną także zagadnienia związane z końcem rządów Władysława Łokietka, następnie zostanie omówione panowanie Kazimierza Wielkiego, Andegawenów oraz króla Władysława Jagiełły. Ponadto zostaną scharakteryzowane: zabiegi o dziedzictwo Luksemburgów (plany polityczne Zbigniewa Oleśnickiego, walka o tron czeski, Władysław Jagiellończyk na Węgrzech, wojny z Turkami), monarchia Kazimierza Jagiellończyka wraz z omówieniem podziałów administracyjnych, kształtowania się społeczeństwa polskiego u schyłku XV w. (szlachta, mieszczaństwo, chłopi, mniejszości narodowe). Ponadto omówiona zostanie rola Kościoła w Polsce, jego relacje do Państwa Jagiellonów i wydarzeń ogólnoeuropejskich (schizma zachodnia, husytyzm, liga antyturecka). Wykład zakończy okres panowania Jana Olbrachta.
W cyklu 2021/22_Z:
W toku zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z końcem rządów Władysława Łokietka, następnie zostanie omówione panowanie Kazimierza Wielkiego, Andegawenów oraz króla Władysława Jagiełły. Ponadto zostaną scharakteryzowane: zabiegi o dziedzictwo Luksemburgów (plany polityczne Zbigniewa Oleśnickiego, walka o tron czeski, Władysław Jagiellończyk na Węgrzech, wojny z Turkami), monarchia Kazimierza Jagiellończyka wraz z omówieniem podziałów administracyjnych, kształtowania się społeczeństwa polskiego u schyłku XV w. (szlachta, mieszczaństwo, chłopi, mniejszości narodowe). Ponadto omówiona zostanie rola Kościoła w Polsce, jego relacje do Państwa Jagiellonów i wydarzeń ogólnoeuropejskich (schizma zachodnia, husytyzm, liga antyturecka). Wykład zakończy okres panowania Jana Olbrachta. |
W cyklu 2021/22_L:
W toku wykładu zostaną przedstawione zagadnienia związane z państwem Mieszka I, w tym zostanie omówione znaczenie chrystianizacji Polski w aspektach wewnętrznym i zewnętrznym. Ponadto zostanie scharakteryzowane: panowanie Bolesława Chrobrego, w tym organizacja wewnętrzna państwa oraz stosunki z sąsiadami. W trakcie zajęć omówiony zostanie kryzys i odbudowa państwa Piastów w 1. połowie XI wieku. W dalszej kolejności na zajęciach zostanie przedstawione panowanie Bolesława Śmiałego, a także Władysława Hermana. W trakcie wykładu zostanie przedstawione również umocnienie państwa polskiego za panowania Bolesława Krzywoustego, w tym także jego ustawa sukcesyjna z 1138 r. Zapoczątkowany na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego okres rozbicia dzielnicowego zakończy omówienie zjednoczenia państwa przez Władysława Łokietka. |
W cyklu 2022/23_Z:
W toku zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z końcem rządów Władysława Łokietka, następnie zostanie omówione panowanie Kazimierza Wielkiego, Andegawenów oraz króla Władysława Jagiełły. Ponadto zostaną scharakteryzowane: zabiegi o dziedzictwo Luksemburgów (plany polityczne Zbigniewa Oleśnickiego, walka o tron czeski, Władysław Jagiellończyk na Węgrzech, wojny z Turkami), monarchia Kazimierza Jagiellończyka wraz z omówieniem podziałów administracyjnych, kształtowania się społeczeństwa polskiego u schyłku XV w. (szlachta, mieszczaństwo, chłopi, mniejszości narodowe). Ponadto omówiona zostanie rola Kościoła w Polsce, jego relacje do Państwa Jagiellonów i wydarzeń ogólnoeuropejskich (schizma zachodnia, husytyzm, liga antyturecka). Wykład zakończy okres panowania Jana Olbrachta |
W cyklu 2022/23_L:
W toku wykładu zostaną przedstawione zagadnienia związane z państwem Mieszka I, w tym zostanie omówione znaczenie chrystianizacji Polski w aspektach wewnętrznym i zewnętrznym. Ponadto zostanie scharakteryzowane: panowanie Bolesława Chrobrego, w tym organizacja wewnętrzna państwa oraz stosunki z sąsiadami. W trakcie zajęć omówiony zostanie kryzys i odbudowa państwa Piastów w 1. połowie XI wieku. W dalszej kolejności na zajęciach zostanie przedstawione panowanie Bolesława Śmiałego, a także Władysława Hermana. W trakcie wykładu zostanie przedstawione również umocnienie państwa polskiego za panowania Bolesława Krzywoustego, w tym także jego ustawa sukcesyjna z 1138 r. Zapoczątkowany na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego okres rozbicia dzielnicowego zakończy omówienie zjednoczenia państwa przez Władysława Łokietka. |
W cyklu 2023/24_Z:
W toku zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z końcem rządów Władysława Łokietka, następnie zostanie omówione panowanie Kazimierza Wielkiego, Andegawenów oraz króla Władysława Jagiełły. Ponadto zostaną scharakteryzowane: zabiegi o dziedzictwo Luksemburgów (plany polityczne Zbigniewa Oleśnickiego, walka o tron czeski, Władysław Jagiellończyk na Węgrzech, wojny z Turkami), monarchia Kazimierza Jagiellończyka wraz z omówieniem podziałów administracyjnych, kształtowania się społeczeństwa polskiego u schyłku XV w. (szlachta, mieszczaństwo, chłopi, mniejszości narodowe). Ponadto omówiona zostanie rola Kościoła w Polsce, jego relacje do Państwa Jagiellonów i wydarzeń ogólnoeuropejskich (schizma zachodnia, husytyzm, liga antyturecka). Wykład zakończy okres panowania Jana Olbrachta |
W cyklu 2023/24_L:
W toku wykładu zostaną przedstawione zagadnienia związane z państwem Mieszka I, w tym zostanie omówione znaczenie chrystianizacji Polski w aspektach wewnętrznym i zewnętrznym. Ponadto zostanie scharakteryzowane: panowanie Bolesława Chrobrego, w tym organizacja wewnętrzna państwa oraz stosunki z sąsiadami. W trakcie zajęć omówiony zostanie kryzys i odbudowa państwa Piastów w 1. połowie XI wieku. W dalszej kolejności na zajęciach zostanie przedstawione panowanie Bolesława Śmiałego, a także Władysława Hermana. W trakcie wykładu zostanie przedstawione również umocnienie państwa polskiego za panowania Bolesława Krzywoustego, w tym także jego ustawa sukcesyjna z 1138 r. Zapoczątkowany na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego okres rozbicia dzielnicowego zakończy omówienie zjednoczenia państwa przez Władysława Łokietka. |
W cyklu 2024/25_Z:
W toku zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z końcem rządów Władysława Łokietka, następnie zostanie omówione panowanie Kazimierza Wielkiego, Andegawenów oraz króla Władysława Jagiełły. Ponadto zostaną scharakteryzowane: zabiegi o dziedzictwo Luksemburgów (plany polityczne Zbigniewa Oleśnickiego, walka o tron czeski, Władysław Jagiellończyk na Węgrzech, wojny z Turkami), monarchia Kazimierza Jagiellończyka wraz z omówieniem podziałów administracyjnych, kształtowania się społeczeństwa polskiego u schyłku XV w. (szlachta, mieszczaństwo, chłopi, mniejszości narodowe). Ponadto omówiona zostanie rola Kościoła w Polsce, jego relacje do Państwa Jagiellonów i wydarzeń ogólnoeuropejskich (schizma zachodnia, husytyzm, liga antyturecka). Wykład zakończy okres panowania Jana Olbrachta |
W cyklu 2024/25_L:
W toku wykładu zostaną przedstawione zagadnienia związane z państwem Mieszka I, w tym zostanie omówione znaczenie chrystianizacji Polski w aspektach wewnętrznym i zewnętrznym. Ponadto zostanie scharakteryzowane: panowanie Bolesława Chrobrego, w tym organizacja wewnętrzna państwa oraz stosunki z sąsiadami. W trakcie zajęć omówiony zostanie kryzys i odbudowa państwa Piastów w 1. połowie XI wieku. W dalszej kolejności na zajęciach zostanie przedstawione panowanie Bolesława Śmiałego, a także Władysława Hermana. W trakcie wykładu zostanie przedstawione również umocnienie państwa polskiego za panowania Bolesława Krzywoustego, w tym także jego ustawa sukcesyjna z 1138 r. Zapoczątkowany na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego okres rozbicia dzielnicowego zakończy omówienie zjednoczenia państwa przez Władysława Łokietka. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Liczba ECTS 2:
Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia semestralnego 25 godzin.
Konsultacje 5 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
| W cyklu 2020/21_L: I sem. 2 ECTS:
Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia semestralnego 30 godzin.
| W cyklu 2023/24_Z: Uzasadnienie punktów ECTS:
30 godz. uczestnictwo w zajęciach
30 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego
| W cyklu 2024/25_L: Liczba ECTS 2:
Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia semestralnego 25 godzin.
Konsultacje 5 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
| W cyklu 2021/22_Z: I sem. 2 ECTS:
Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia semestralnego 30 godzin.
| W cyklu 2022/23_Z: Uzasadnienie punktów ECTS:
30 godz. uczestnictwo w zajęciach
30 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego
| W cyklu 2021/22_L: II sem. 2 ECTS:
Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia semestralnego 30 godzin.
| W cyklu 2024/25_Z: Uzasadnienie punktów ECTS:
30 godz. uczestnictwo w zajęciach
30 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego
| W cyklu 2023/24_L: Liczba ECTS 2:
Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia semestralnego 25 godzin.
Konsultacje 5 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla kierunku historia:
HI1_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
HI1_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
HI1_W08 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii.
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student zna dzieje polityczne, religijne i społeczne średniowiecznej Polski
W2: student posiada wiedzę o rozwoju kultury i szkolnictwa w średniowiecznej Polsce.
W3: student ma wiedzę na temat prac badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii średniowiecznej Polski
U1: student umie posługiwać się faktami historycznymi prezentując wydarzenia z historii średniowiecznej Polski
K1: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego średniowiecznej Polski
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student zna w stopniu bardzo dobrym dzieje polityczne, religijne i społeczne średniowiecznej Polski
- na ocenę dobrą: student zna w stopniu dobrym dzieje polityczne, religijne i społeczne średniowiecznej Polski
- na ocenę dostateczną: student zna w stopniu dostatecznym dzieje polityczne, religijne i społeczne średniowiecznej Polski
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o rozwoju kultury i szkolnictwa w średniowiecznej Polsce.
- na ocenę dobrą: student w stopniu dobrym posiada wiedzę o rozwoju kultury i szkolnictwa w średniowiecznej Polsce.
- na ocenę dostateczną: student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o rozwoju kultury i szkolnictwa w średniowiecznej Polsce.
W3:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat prac badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii średniowiecznej Polski
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat prac badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii średniowiecznej Polski
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat prac badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii średniowiecznej Polski
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student umie w stopniu bardzo dobrym posługiwać się faktami historycznymi prezentując wydarzenia z historii średniowiecznej Polski
- na ocenę dobrą: student umie w stopniu dobrym posługiwać się faktami historycznymi prezentując wydarzenia z historii średniowiecznej Polski
- na ocenę dostateczną: student umie w stopniu dostatecznym posługiwać się faktami historycznymi prezentując wydarzenia z historii średniowiecznej Polski
K1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego średniowiecznej Polski
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego średniowiecznej Polski
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego średniowiecznej Polski
Literatura
Literatura podstawowa:
1. S. Szczur, Historia Polski – Średniowiecze, Kraków 2002.
2. K. Tymieniecki, Polska w Średniowieczu, Warszawa 1961.
Literatura uzupełniająca:
1. K. Tymieniecki, Procesy twórcze formowania się społeczeństwa polskiego w wiekach średnich: Kształtowanie się społeczeństwa średniowiecznego, Poznań 1996.
2. J. Dowiat, Polska państwem średniowiecznej Europy, Warszawa 1968.
3. R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1 do roku 1333, Kraków 1995; t. 2 od roku 1333 do 1506, Kraków 1995.
4. Kultura Polski średniowiecznej XIV-XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997.
5. R. Heck, Historia średniowiecza Polski: Przewodnik metodyczny, Poznań 1997.
6. H. Samsonowicz, Złota jesień polskiego średniowiecza, Poznań 2001.
7. H. Samsonowicz, Życie miasta średniowiecznego, Poznań 2006.
8. J. Goff, Człowiek Średniowiecza, Warszawa 1996.
9. Polska a świat zachodni na przełomie średniowiecza i nowożytności, red. F. Mincer, Zielona Góra 1995.
10. T. Borawska, Umysłowość Średniowiecza, Warszawa 1993.
11. W. Graczyk, Paweł Giżycki. Biskup płocki (1439-1463), Płock 1999.
12. W. Graczyk, Stanisław Łubieński: pasterz, polityk i pisarz: 1574-1640, Kraków 2005
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat Średniowiecza w Polsce, prowadzonej polityki przez monarchów, zawieranych sojuszach, prowadzonych wojnach i wewnętrznym umacnianiu Państwa Polskiego. |
W cyklu 2021/22_L:
Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat średniowiecza w Polsce, prowadzonej polityki przez monarchów, zawieranych sojuszach, prowadzonych wojnach i wewnętrznym umacnianiu Państwa Polskiego |
W cyklu 2022/23_L:
Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat średniowiecza w Polsce, prowadzonej polityki przez monarchów, zawieranych sojuszach, prowadzonych wojnach i wewnętrznym umacnianiu Państwa Polskiego |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: