Historia średniowieczna powszechna WNHS-HI-HŚP-w
Pełny wykaz treści w odniesieniu do lektury podstawowej: podręcznika Romana Michałowskiego, Historia powszechna - średniowiecze, Warszawa 2012
SEMESTR LETNI
1.Europa barbarzyńska (roz 1, 17-22) i Cesarstwo Rzymskie IV-V wiek. System konstantyński (roz. 2, 23-27)
2.Powstanie państw barbarzyńskich na Zachodzie (roz. 3, 28-58)
3.Cesarstwo Wschodnie V-VI wiek (roz. 4, 59-65, lektura uzup. Ziółkowski)
4. Kościół na przełomie epok. Początki średniowiecza (roz. 5 66-74, roz. 7 83-88
5.Bizancjum VII-X w. (roz 11, 181-190, lektura uzup. Ostrogorski)
6. Powstanie i ekspansja islamu. Kalifat Umajjadów (roz. 6, 75-82)
7. Europa karolińska (roz. 1 cz. 2, s. 91-117)
8. Feudalizm, wieś miasto, monastycyzm i religijność (roz. 2, 4, 5 z cz. 2)
9. Europa Ottońska
10. Roz. 6, 7, 8 (Wyspy Brytyjskie i Skandynawia)
11. Bałkany, Słowianie, Abbasydzi
SEMESTR ZIMOWY
1. Cesarstwo w czasach dynastii Salickiej, spór Henryka IV z Grzegorzem VII
Część 3, rozdział 1 Reforma gregoriańska
Część 3, rozdział 10.1. Niemcy. Dynastia salicka
2. Monarchia Kapetyngów do Filipa IV
Część 3, rozdział 12 Francja
3. Cesarstwo za panowania dynastii Staufów
Część 3., rozdział 10.2. arystokracja niemiecka w XI-XII w. 10.3. dynastia Staufów
4. Ruchy religijne w średniowieczu
Czesc 3, roz. 1 reforma gregoriańska, 2 monastycyzm kanonikat regularny i 4 eschatologia i heterodoksja
czesc 4, roz. 10 życie religinne i 11 herezje
5. Wyspy Brytyjskie w czasach najazdów skandynawskich i podboju normańskiego, dynastia Plantagenetów
część 2, roz. 7 Wyspy Brytyjskie 8 Skandynawia doby wikingów
część 3, roz. 13 Anglia
6. Geneza ruchu krucjatowego, pierwsza wyprawa krzyżowa oraz dzieje państw łacińskich na Wschodzie
Część 3, roz. 6 krucjaty
7. Wojna stuletnia. Anglia i Francja w XIV i XV stuleciu
Część 4, roz. 3 Francja, 4 Anglia
8. Bliski Wschód i Bizancjum VIII-XV w. Upadek Konstantynopola i imperium osmańskie
Część 2, roz 12 Świat muzułmański za panowania Abbasydów
Część 3, roz. 15 Bizancjum
Cześć 4, roz. 13 Powstanie imperium osmańskiego
9. Święte Cesarstwo Rzymskie w XIII i 1. poł. XIV w., Cesarstwo Luksemburgów
Część 4, roz 6 Niemcy
10. Kultura
Czesc 3, roz 8 kultura pełnego średniowiecza
Czesc 4, roz 12 Kultura intelektualna. Ciekawość świata
11. Gospodarka i struktury władzy
Część 3, roz. 9 Gospodarka w pełnym średniowieczu
Czesc 4 roz 1 Gospodarka w późnym średniowieczu i 2 Struktury władzy w późnym średniowieczu
12. Europa środkowa
Część 3, roz. 14 Europa środkowa i wschodnia
Czesc 4, roz. 8 Europa północna, środkowa i wschodnia
13. Papiestwo
Czesc 3, roz 7 Papiestwo w 12-13 w.
Czesc 4 roz 9 Papiestwo)
W cyklu 2021/22_Z:
1. Monarchia Kapetyngów do Filipa IV |
W cyklu 2021/22_L:
1.Euzebiusz z Cezarei. Teologia polityczna Konstantyna Wielkiego |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Monarchia Kapetyngów do Filipa IV |
W cyklu 2022/23_L:
1.Euzebiusz z Cezarei. Teologia polityczna Konstantyna Wielkiego |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Cesarstwo w czasach dynastii Salickiej, spór Henryka IV z Grzegorzem VII (2) |
W cyklu 2023/24_L:
SEMESTR LETNI 1.Europa barbarzyńska (roz 1, 17-22) i Cesarstwo Rzymskie IV-V wiek. System konstantyński (roz. 2, 23-27) 2.Powstanie państw barbarzyńskich na Zachodzie (roz. 3, 28-58) (2 wykłady) 3.Cesarstwo Wschodnie V-VI wiek (roz. 4, 59-65, lektura uzup. Ziółkowski) 4. Kościół na przełomie epok. Początki średniowiecza (roz. 5 66-74, roz. 7 83-88 5.Bizancjum VII-X w. (roz 11, 181-190, lektura uzup. Ostrogorski) (2 wykłady) 6. Powstanie i ekspansja islamu. Kalifat Umajjadów (roz. 6, 75-82) 7. Europa karolińska (roz. 1 cz. 2, s. 91-117) (2 wykłady) 8. Feudalizm, wieś miasto, monastycyzm i religijność (roz. 2, 4, 5 z cz. 2) 9. Europa Ottońska (2 wykłady) 10. Roz. 6, 7, 8 (Wyspy Brytyjskie i Skandynawia) 11. Bałkany, Słowianie, Abbasydzi |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2 ECTS:
30 godzin - obecność i aktywność na zajęciach
30 godzin - regularne przyswajanie wiedzy i przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2023/24_Z: 1 ects - 30 godzin - obecność na zajęciach
1 ects - 30 godzin - samodzielne przyswajanie wiedzy, przygotowanie do egzaminu | W cyklu 2023/24_L: 2 ECTS:
30 godzin - obecność i aktywność na zajęciach
30 godzin - regularne przyswajanie wiedzy i przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2022/23_Z: 1 ects - 30 godzin - obecność na zajęciach
1 ects - 30 godzin - samodzielne przyswajanie wiedzy, przygotowanie do egzaminu |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Mazowsza i Prus. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Zależnie od specjalności posiada podstawową wiedzę z zakresu historii muzyki, historii literatury wczesnochrześcijańskiej greckiej i łacińskiej, oraz orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej
K_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym
K_W08 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii z uwzględnieniem historii Mazowsza, historii wojskowości, historii Kościoła, oraz – zależnie od specjalności - historii cywilizacji śródziemnomorskiej i muzykologii
K_W09 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U05 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
K_U08 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych
K_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych
K_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy
Uzasadnienie punktów ECTS:
I sem:
30 uczestnictwo w zajęciach
30 przygotowanie do zaliczenia semestralnego
II sem.:
30 uczestnictwo w zajęciach
30 przygotowanie do egzaminu
Kryteria oceniania
Egzamin odbywa się w formie ustnej. Oceniany jest stopień opanowania materiału z zakresu wykładu, znajomość faktografii, terminologii, umiejętność wskazywania współzależności między zjawiskami historycznymi, umiejętność interpretowania faktów na różnych płaszczyznach, a także kultura osobista i płynność i jasność wypowiedzi.
Literatura
Podstawą jest podręcznik Romana Michałowskiego, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012.
Lektury uzupełniające:
Hallam E., Everard J., Francja w czasach Kapetyngów, Warszawa 2008.
Asbridge T., Krucjaty - wojna o Ziemię Świętą, 2015.
Bartlett R. Tworzenie Europy (wiele wydań)
W cyklu 2021/22_Z:
Przede wszystkim podręcznik: |
W cyklu 2021/22_L:
Roman Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012. (Część 1.) |
W cyklu 2022/23_Z:
Przede wszystkim podręcznik: |
W cyklu 2022/23_L:
Roman Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012. (Część 1.) |
W cyklu 2023/24_Z:
Przede wszystkim podręcznik: |
W cyklu 2023/24_L:
Roman Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012. (Część 1.) |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza na poziomie maturalnym. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza na poziomie maturalnym. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza na poziomie maturalnym. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: