Historia średniowieczna powszechna WNHS-HI-HŚP-w
Pełny wykaz treści w odniesieniu do lektury podstawowej: podręcznika Romana Michałowskiego, Historia powszechna - średniowiecze, Warszawa 2012
SEMESTR LETNI
1.Europa barbarzyńska (roz 1, 17-22) i Cesarstwo Rzymskie IV-V wiek. System konstantyński (roz. 2, 23-27)
2.Powstanie państw barbarzyńskich na Zachodzie (roz. 3, 28-58)
3.Cesarstwo Wschodnie V-VI wiek (roz. 4, 59-65, lektura uzup. Ziółkowski)
4. Kościół na przełomie epok. Początki średniowiecza (roz. 5 66-74, roz. 7 83-88
5.Bizancjum VII-X w. (roz 11, 181-190, lektura uzup. Ostrogorski)
6. Powstanie i ekspansja islamu. Kalifat Umajjadów (roz. 6, 75-82)
7. Europa karolińska (roz. 1 cz. 2, s. 91-117)
8. Feudalizm, wieś miasto, monastycyzm i religijność (roz. 2, 4, 5 z cz. 2)
9. Europa Ottońska
10. Roz. 6, 7, 8 (Wyspy Brytyjskie i Skandynawia)
11. Bałkany, Słowianie, Abbasydzi
SEMESTR ZIMOWY
ZAGADNIENIE 1
Słowiańszczyzna we wczesnym średniowieczu. Wyspy brytyjskie i Skandynawia we wczesnym średniowieczu
Słowiańszczyzna
Michałowski, cz 2, rozdz. 9,10
Manteuffel, cz. 1, rozdz. 8, 9
Skandynawia i Anglia
Michałowski, cz. 2, roz. 7 i 8
Manteuffel, cz. 1 rozdz. 7
ZAGADNIENIE 2
Cesarstwo w czasach dynastii Salickiej, spór Henryka IV z Grzegorzem VII
Michałowski:
Część 3, rozdział 1 Reforma gregoriańska
Część 3, rozdział 10.1. Niemcy. Dynastia salicka
Manteuffel: cz. 2, rozdz. 11
ZAGADNIENIE 3
Rywalizacja francusko-angielska
Michałowski:
Część 3, rozdział 12 Francja, 13 Anglia
Cześć 4, roz. 3 i 4
Manteuffel:
Cz. 2 roz. 13
Cz. 3, roz. 20, 21
ZAGADNIENIE 4
Cesarstwo za panowania dynastii Staufów, Cesarstwo od XIII do XV w.
Część 3., rozdział 10.2. arystokracja niemiecka w XI-XII w. 10.3. dynastia Staufów
Cześć 4., roz. 6
Manteuffel:
Część 2., roz. 14, 22
ZAGADNIENIE 5.
Ruchy religijne w średniowieczu. Gospodarka i kultura
Michałowski:
Czesc 3, , 2 monastycyzm kanonikat regularny, 3 rycerstwo i 4 eschatologia i heterodoksja, 8 kultura, 9 gospodarka
czesc 4, roz. 1 gosp. w późnym średniowieczu, 2 struk władzy, 10 życie religinne i 11 herezje, 12. Kultura intelektualna
ZAGADNIENIE 6.
Geneza ruchu krucjatowego, pierwsza wyprawa krzyżowa oraz dzieje państw łacińskich na Wschodzie. Reconquista na płw. Iberyjskim
Michałowski
Część 3, roz. 6 krucjaty
Cz. 4, roz. 7 Hiszpania
Manteuffel:
Cz. 2, roz 12 krucjaty
Cz. 2, roz. 15 Hiszpania
ZAGADNIENIE 7.
Bliski Wschód i Bizancjum VIII-XV w. Upadek Konstantynopola i imperium osmańskie
Część 2, roz 12 Świat muzułmański za panowania Abbasydów
Część 3, roz. 15 Bizancjum
Cześć 4, roz. 13 Powstanie imperium osmańskiego
ZAGADNIENIE 8.
Europa środkowa. Ruś i Turcja Osmańska
Część 3, roz. 14 Europa środkowa i wschodnia
Czesc 4, roz. 8 Europa północna, środkowa i wschodnia
Cz. 4 rozdz. 13 Turcja
Manteuffel
Cz. 2, rozdz: 16, 17, 18
Cz. 3, roz. 25, 26, 27, 28
W cyklu 2021/22_Z:
1. Monarchia Kapetyngów do Filipa IV |
W cyklu 2021/22_L:
1.Euzebiusz z Cezarei. Teologia polityczna Konstantyna Wielkiego |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Monarchia Kapetyngów do Filipa IV |
W cyklu 2022/23_L:
1.Euzebiusz z Cezarei. Teologia polityczna Konstantyna Wielkiego |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Cesarstwo w czasach dynastii Salickiej, spór Henryka IV z Grzegorzem VII (2) |
W cyklu 2023/24_L:
SEMESTR LETNI 1.Europa barbarzyńska (roz 1, 17-22) i Cesarstwo Rzymskie IV-V wiek. System konstantyński (roz. 2, 23-27) 2.Powstanie państw barbarzyńskich na Zachodzie (roz. 3, 28-58) (2 wykłady) 3.Cesarstwo Wschodnie V-VI wiek (roz. 4, 59-65, lektura uzup. Ziółkowski) 4. Kościół na przełomie epok. Początki średniowiecza (roz. 5 66-74, roz. 7 83-88 5.Bizancjum VII-X w. (roz 11, 181-190, lektura uzup. Ostrogorski) (2 wykłady) 6. Powstanie i ekspansja islamu. Kalifat Umajjadów (roz. 6, 75-82) 7. Europa karolińska (roz. 1 cz. 2, s. 91-117) (2 wykłady) 8. Feudalizm, wieś miasto, monastycyzm i religijność (roz. 2, 4, 5 z cz. 2) 9. Europa Ottońska (2 wykłady) 10. Roz. 6, 7, 8 (Wyspy Brytyjskie i Skandynawia) 11. Bałkany, Słowianie, Abbasydzi |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykaz zagadnień: SEMESTR ZIMOWY ZAGADNIENIE 1 Słowiańszczyzna Skandynawia i Anglia ZAGADNIENIE 2 Michałowski: Manteuffel: cz. 2, rozdz. 11 ZAGADNIENIE 3 Michałowski: Manteuffel: ZAGADNIENIE 4 Część 3., rozdział 10.2. arystokracja niemiecka w XI-XII w. 10.3. dynastia Staufów Manteuffel: ZAGADNIENIE 5. Michałowski: ZAGADNIENIE 6. Michałowski Manteuffel: ZAGADNIENIE 7. Część 2, roz 12 Świat muzułmański za panowania Abbasydów ZAGADNIENIE 8. Część 3, roz. 14 Europa środkowa i wschodnia Manteuffel |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2 ECTS:
30 godzin - obecność i aktywność na zajęciach
30 godzin - regularne przyswajanie wiedzy i przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2023/24_Z: 1 ects - 30 godzin - obecność na zajęciach
1 ects - 30 godzin - samodzielne przyswajanie wiedzy, przygotowanie do egzaminu | W cyklu 2023/24_L: 2 ECTS:
30 godzin - obecność i aktywność na zajęciach
30 godzin - regularne przyswajanie wiedzy i przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2024/25_Z: 1 ects - 30 godzin - obecność na zajęciach
1 ects - 30 godzin - samodzielne przyswajanie wiedzy, przygotowanie do egzaminu | W cyklu 2022/23_Z: 1 ects - 30 godzin - obecność na zajęciach
1 ects - 30 godzin - samodzielne przyswajanie wiedzy, przygotowanie do egzaminu |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Mazowsza i Prus. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Zależnie od specjalności posiada podstawową wiedzę z zakresu historii muzyki, historii literatury wczesnochrześcijańskiej greckiej i łacińskiej, oraz orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej
K_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym
K_W08 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii z uwzględnieniem historii Mazowsza, historii wojskowości, historii Kościoła, oraz – zależnie od specjalności - historii cywilizacji śródziemnomorskiej i muzykologii
K_W09 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U05 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
K_U08 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych
K_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych
K_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Mazowsza. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej. Rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy
Uzasadnienie punktów ECTS:
I sem:
30 uczestnictwo w zajęciach
30 przygotowanie do zaliczenia semestralnego
II sem.:
30 uczestnictwo w zajęciach
30 przygotowanie do egzaminu
Kryteria oceniania
Egzamin składa się z testu pisemnego oraz wypowiedzi ustnej. Test pisemny podzielony jest na dwie części, studenci piszą test z czterech pierwszych zagadnień w połowie semestru oraz z czterech kolejnych na ostatnich zajęciach w semestrze. Po pozytywnym zaliczenia obu części testu pisemnego student może przystąpić do ustnej części egzaminu, która polega na zreferowaniu wybranego zagadnienia spośród 8 podanych.
Oceniany jest stopień opanowania materiału z zakresu wykładu, znajomość faktografii, terminologii, umiejętność wskazywania współzależności między zjawiskami historycznymi, umiejętność interpretowania faktów na różnych płaszczyznach, a także kultura osobista i płynność i jasność wypowiedzi.
Literatura
Podstawą jest podręcznik Romana Michałowskiego, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012
oraz podręcznik: Tadeusz Manteuffel, Historia powszechna - średniowiecze (wiele wydań)
Lektury uzupełniające:
Hallam E., Everard J., Francja w czasach Kapetyngów, Warszawa 2008.
Asbridge T., Krucjaty - wojna o Ziemię Świętą, 2015.
Bartlett R. Tworzenie Europy (wiele wydań)
W cyklu 2021/22_Z:
Przede wszystkim podręcznik: |
W cyklu 2021/22_L:
Roman Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012. (Część 1.) |
W cyklu 2022/23_Z:
Przede wszystkim podręcznik: |
W cyklu 2022/23_L:
Roman Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012. (Część 1.) |
W cyklu 2023/24_Z:
Przede wszystkim podręcznik: |
W cyklu 2023/24_L:
Roman Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2012. (Część 1.) |
W cyklu 2024/25_Z:
Przede wszystkim podręcznik: lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza na poziomie maturalnym. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza na poziomie maturalnym. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wiedza z zakresu historii powszechnej średniowiecza na poziomie maturalnym. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania zasad kultury osobistej i współżycia społecznego. W czasie zajęć nie wolno korzystać z telefonu, chyba że prowadzący wyznaczy zadanie do realizacji przy jego użyciu. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: