Historia średniowieczna Polski-ćw WNHS-HI-HŚP
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności:
1. krytyki źródeł do historii Polski w średniowieczu
2. analizy poświęconej im literatury naukowej
3. przedstawiania szczegółowych i syntetycznych wniosków z lektury opracowań i źródeł
W cyklu 2024/25_L:
1. Warsztat historyka polski średniowiecznej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do aktywnego udziału w zajęciach (zapoznanie się z tekstem): 30
Przygotowanie się do kolokwium: 15
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do aktywnego udziału w zajęciach (zapoznanie się z tekstem): 30
Przygotowanie się do kolokwium: 15
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS | W cyklu 2024/25_L: Udział w ćwiczeniach - 30 godzin
Udział w konsultacjach - 5 godzin
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń (zapoznanie się z zadaną literaturą) - 45 godzin
Samodzielne przygotowanie omówienia wskazanych opracowań, w tym materiałów online - 10 godzin
Razem 90 godzin = 3 punkty ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
HI1 U 02
- Student klasyfikuje źródła oraz wykorzystuje wiedzę o gatunku źródła do jego interpretacji.
- Student potrafi korzystać z literatury naukowej służącej do badania źródeł (bibliografii, słowników, podręczników, monografii i artykułów).
- Student umie korzystać z wydanych źródeł oraz przekładów tekstu źródłowego z wykorzystaniem aparatu naukowego edycji.
- Student analizuje treść kronik, roczników, mów, listów itd. wykorzystując wiedzę o ich autorach, środowisku powstania.
- Student określa funkcje i znaczenie omawianych tekstów źródłowych w kulturze średniowiecznej.
HI1 U 05
- Student porównuje i wartościuje różne interpretacje i wydania tekstu źródłowego
- Student ustosunkowuje się do argumentacji w tekstach naukowych omawiających teksty źródłowe
HI1 U 08
Student sporządza syntetyczne omówienie źródła historycznego lub szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia oraz przedstawia je w formie wystąpienia ustnego.
Kryteria oceniania
Wyniki kształcenia weryfikowane są poprzez ocenę:
- przygotowania studenta do ćwiczeń (zapoznania się z zadanymi tekstami źródłowymi i opracowaniami)
- przygotowania przez studenta indywidualnej wypowiedzi na zadany temat
- udział w dyskusji poprzez merytoryczną argumentację i krytykę omawianych źródeł i opracowań
W przypadku długotrwałej nieobecności wyniki kształcenia weryfikowane są w ramach rozmowy na dyżurze (wtorek, 16:45-18:15, pokój 315) lub przygotowanie pracy pisemnej.
HI1 U 02
Na ocenę bardzo dobrą:
- Student klasyfikuje wszystkie źródła oraz wykorzystuje wiedzę o gatunku źródeł do ich interpretacji
- Student potrafi korzystać z całości omówionej na zajęciach literatury naukowej służącej do badania źródeł (bibliografii, słowników, podręczników, monografii, artykułów, stron internetowych)
- Student umie korzystać ze wszystkich omówionych podczas zajęć wydawnictw źródłowych oraz przekładów źródeł z wykorzystaniem aparatu naukowego edycji
- Student analizuje treść wszystkich omawianych podczas zajęć kronik, roczników, mów, listów itd. wykorzystując wiedzę o ich autorach i środowisku powstania
- Student określa funkcje i znaczenie wszystkich omawianych tekstów źródłowych w kulturze średniowiecznej
HI1 U 02
Na ocenę dobrą:
- Student klasyfikuje większość źródeł oraz wykorzystuje wiedzę o gatunku źródeł do ich interpretacji
- Student potrafi korzystać z większości omówionej na zajęciach literatury naukowej służącej do badania źródeł (bibliografii, słowników, podręczników, monografii, artykułów i stron internetowych)
- Student umie korzystać z większości omówionych podczas zajęć wydawnictw źródłowych oraz przekładów tekstów źródłowych z wykorzystaniem aparatu naukowego edycji
- Student analizuje treść większości omawianych podczas zajęć kronik, roczników, mów, listów itd. wykorzystując wiedzę o ich autorach i środowisku powstania
- Student określa funkcje i znaczenie większości omawianych tekstów źródłowych w kulturze średniowiecznej
HI1 U 02
Na ocenę dostateczną:
- Student klasyfikuje niektóre źródła oraz wykorzystuje wiedzę o gatunku źródeł do ich interpretacji
- Student potrafi korzystać z niektórych pozycji omówionej na zajęciach literatury naukowej służącej do badania źródeł (bibliografii, słowników, podręczników, monografii, artykułów i stron internetowych)
- Student umie korzystać z niektórych omówionych podczas zajęć wydawnictw źródłowych oraz przekładów tekstów źródłowych z wykorzystaniem aparatu naukowego edycji
- Student analizuje treść niektórych omawianych podczas zajęć kronik, roczników, mów, listów itd. wykorzystując wiedzę o ich autorach i środowisku powstania
- Student określa funkcje i znaczenie niektórych omawianych tekstów źródłowych w kulturze średniowiecznej
HI1 U 05
Na ocenę bardzo dobrą:
- Student porównuje i wartościuje wszystkie omawiane podczas zajęć interpretacje i wydania tekstów źródłowych
- Student ustosunkowuje się do argumentacji we wszystkich omawianych podczas zajęć pracach naukowych dotyczących źródeł do dziejów Polski średniowiecznej
HI1 U 05
Na ocenę dobrą:
- Student porównuje i wartościuje większość omawianych podczas zajęć interpretacji, przekładów i wydań tekstów źródłowych
- Student ustosunkowuje się do argumentacji w większości omawianych podczas zajęć pracach naukowych dotyczących źródeł do dziejów Polski średniowiecznej
HI1 U 05
Na ocenę dostateczną:
- Student porównuje i wartościuje niektóre z omawianych podczas zajęć interpretacji, przekładów i wydań tekstów źródłowych
- Student ustosunkowuje się do argumentacji w niektórych omawianych podczas zajęć pracach naukowych dotyczących źródeł do dziejów Polski średniowiecznej
HI1 U 08
Na ocenę bardzo dobrą:
- Student sporządza syntetyczne omówienie każdego z omawianych podczas zajęć źródeł historycznych
- Student sporządza szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia w każdym z omawianych źródeł oraz przedstawia je w formie wystąpienia ustnego
HI1 U 08
Na ocenę dobrą:
- Student sporządza syntetyczne omówienie większości z omawianych podczas zajęć źródeł historycznych
- Student sporządza szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia w większości z omawianych źródeł oraz przedstawia je w formie wystąpienia ustnego
HI1 U 08
Na ocenę dostateczną:
- Student sporządza syntetyczne omówienie niektórych z omawianych podczas zajęć źródeł historycznych
- Student sporządza szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia w niektórych z omawianych źródeł oraz przedstawia je w formie wystąpienia ustnego
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: