Historia średniowieczna Polski-ćw WNHS-HI-HŚP
Tematyka prowadzonych zajęć z Historii średniowiecznej Polski ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi źródłami do omawianego okresu, zabytkami polskiego piśmiennictwa i nauki pracy z nimi. Najważniejszy nacisk jest położony na naukę krytyki źródła oraz budowy narracji historycznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
HI1 _W04
Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii historii.
Rozróżnia źródła narracyjne od dokumentów oraz źródła archiwalne od edycji źródłowych.
Wymienia przykładowe współczesne instytucje archiwalne dysponujące dokumentami dotyczącymi historii Polski średniowiecznej.
HI1 _W05
Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości.
Zna najważniejszą faktografię historii średniowiecznej Polski (lata 965-1492). Potrafi wymienić najważniejszych polskich władców, lata ich panowania i wskazać wybrane dokonania.
HI1 _W09
Ma wiedzę na temat podstawowych metody analizy i interpretacji źródła historycznego.
Wymienia najważniejsze źródła narracyjne opisujące historię Polski w wiekach średnich. Nazywa ich autorów i wskazuje na czas oraz okoliczności powstania.
HI1 _U02
Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historycznokulturowym.
HI1 _U05
Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
HI1 _U08
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych.
Potrafi merytorycznie odnieść się do uwag i kompetentnie odpowiedzieć na zadawane pytania.
HI1 _K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
Kryteria oceniania
Efekt HI1 _W04
na ocenę 3 (dst.): Wymienia trzy polskie archiwa państwowe i trzy kościelne przechowujące dokumenty dotyczące historii Polski średniowiecznej. Wymienia trzy źródła narracyjne opisujące historię Polski średniowiecznej, wskazuje ich autorów, czas oraz okoliczności powstania;
na ocenę 4 (db.): Wymienia cztery polskie archiwa państwowe i cztery kościelne przechowujące dokumenty dotyczące historii Polski średniowiecznej. Wymienia cztery źródła narracyjne opisujące historię Polski średniowiecznej, wskazuje ich autorów, czas oraz okoliczności powstania;
Na ocenę 5 (bdb): Wymienia przynajmniej pięć polskich archiwów państwowych i pięć kościelnych przechowujących dokumenty dotyczące historii Polski średniowiecznej. Wymienia przynajmniej pięć źródeł narracyjnych opisujących historię Polski średniowiecznej, wskazuje ich autorów, czas oraz okoliczności powstania.
Efekt HI1 _W05
Na ocenę 3 (dst.): zna podstawowe fakty z historii Polski średniowiecznej oraz najważniejszych polskich monarchów, wskazując przybliżony czas panowania każdego z nich;
na ocenę 4 (db.): dobrze zna historię Polski średniowiecznej oraz większość polskich władców tego czasu, określa lata ich panowania oraz ważniejsze dokonania (przynajmniej dwa dla każdego władcy);
na ocenę 5 (bdb): zna wszystkie ważniejsze wydarzenia w historii Polski średniowiecznej, wymienia polskich władców, określa lata ich panowania oraz ważniejsze dokonania (przynajmniej trzy dla każdego władcy).
Efekt HI1 _W09
Na ocenę 3 (dst.): wymienia dwie edycje źródłowe dokumentów średniowiecznych powstałych na ziemiach polskich (podaje pełny tytuł dzieła) oraz określa ich twórców (autorów edycji źródłowej);
na ocenę 4 (db.): wymienia trzy edycje źródłowe dokumentów średniowiecznych powstałych na ziemiach polskich (podaje pełny tytuł dzieła) oraz określa ich twórców (autorów edycji źródłowej);
na ocenę 5 (bdb): wymienia cztery lub więcej edycje źródłowe dokumentów średniowiecznych powstałych na ziemiach polskich (podaje pełny tytuł dzieła) oraz określa ich twórców (autorów edycji źródłowej).
Efekt HI1 _U02
Na ocenę 3 (dst.): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną;
na ocenę 4 (db.): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną, a także wskazać ich zasadność;
na ocenę 5 (bdb): potrafi rozróżnić i opisać krytykę zewnętrzną i wewnętrzną, wskazać ich zasadność a także samodzielnie przeprowadzić krytykę zewnętrzną i wewnętrzną wybranego źródła historycznego.
Efekt HI1 _U05
Na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w obronie tezy;
na ocenę 4 (db.): potrafi formułować wnioski, umiejętnie bronić swojej tezy z wykorzystaniem merytorycznych argumentów;
na ocenę 5 (bdb): potrafi formułować wnioski, umiejętnie bronić swojej tezy z wykorzystaniem merytorycznych argumentów i konfrontować ją z opiniami innych osób
Efekt HI1 _U08
Na ocenę 3 (dst.): potrafi odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć;
na ocenę 4 (db.): potrafi precyzyjnie i merytorycznie odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć;
na ocenę 5 (bdb): potrafi precyzyjnie i merytorycznie odnieść się do danego tematu poruszanego w trakcie zajęć i wyrazić własną ocenę na podstawie posiadanej wiedzy
Efekt HI1 _K01
Na ocenę 3 (dst.): potrafi świadomie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności, dąży do ich podniesienia;
na ocenę 4 (db.): ppotrafi świadomie ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności, dąży do ich podniesienia, podejmuje konkretne działania zmierzające w tym kierunku;
na ocenę 5 (bdb): odznacza się dojrzałą postawą badawczą, jest świadomy własnych braków wiedzy i konieczności stałego podnoszenia kompetencji.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: