Europa i świat w czasie zimnej wojny WNHS-HI-ESwZW
Założeniem wykładu jest zapoznanie studentów z mechanizmami i ważniejszymi wydarzeniami związanymi z rywalizacją zimnowojenną między supermocarstwami - Związkiem Radzieckim i Stanami Zjednoczonymi oraz państwami pozostającymi w orbicie ich wpływów. Zostaną zaprezentowane zmagania na płaszczyźnie ideologicznej, politycznej, militarnej, gospodarczej oraz kulturalnej od momentu powstania dwubiegunowego układu świata w latach powojennych do upadku komunizmu w tzw. bloku wschodnim.
W cyklu 2021/22_L:
W drugim semestrze zajęć na temat rywalizacji zimnowojennej między ZSRR i USA zostanie omówiony okres 1957-1989. Omówione zostaną zmagania na płaszczyźnie ideologicznej, politycznej, militarnej, gospodarczej oraz kulturalnej. |
W cyklu 2022/23_L:
W drugim semestrze zajęć na temat rywalizacji zimnowojennej między ZSRR i USA zostanie omówiony okres 1957-1989. Omówione zostaną zmagania na płaszczyźnie ideologicznej, politycznej, militarnej, gospodarczej oraz kulturalnej. |
W cyklu 2023/24_L:
W drugim semestrze zajęć na temat rywalizacji zimnowojennej między ZSRR i USA zostanie omówiony okres 1957-1989. Omówione zostaną zmagania na płaszczyźnie ideologicznej, politycznej, militarnej, gospodarczej oraz kulturalnej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
lektura: 20 godz.
suma godzin: 60 = 2 ECTS | W cyklu 2023/24_Z: udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.
lektura: 20 godz.
suma godzin: 60 = 2 ECTS | W cyklu 2021/22_Z: udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.
lektura: 20 godz.
suma godzin: 60 = 2 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.
lektura: 20 godz.
suma godzin: 60 = 2 ECTS | W cyklu 2021/22_L: udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
lektura: 20 godz.
suma godzin: 60 = 2 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.
lektura: 20 godz.
suma godzin: 60 = 2 ECTS | W cyklu 2023/24_L: udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
lektura: 20 godz.
suma godzin: 60 = 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien:
1. mieć szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, faktografii historii rywalizacji pomiędzy USA a ZSRR w okresie zimnej wojny
2. posiadać pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych związanych z dwubiegunowym układem świata w latach 1945-1991
3. posiadać uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów; mieć pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych
4. potrafić wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy
5. mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym; włączać się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w zajęciach - 30
samodzielna lektura 30
suma godzin 60
liczba ECTS 60 godz./30 = 2
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia W05 - student powinien mieć szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii rywalizacji pomiędzy USA a ZSRR w okresie zimnej wojny (na ocenę 3: ma podstawową wiedzę; na ocenę 4: ma dobrą znajomość; na ocenę 5: bardzo dobrze zna faktografię historii Polski 1944-1989)
Efekt kształcenia W06 – student powinien posiadać pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych związanych z dwubiegunowym układem świata w latach 1945-1991 (na ocenę 3: ma podstawową wiedzę; na ocenę 4: ma dobrą znajomość; na ocenę 5: bardzo dobrze zna możliwości interpretacji faktów historycznych związanych z dwubiegunowym układem świata w latach 1945-1991)
Efekt kształcenia W07 – student powinien posiadać uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów (na ocenę 2: student nie ma wiedzy; na ocenę 3: ma podstawową wiedzę; na ocenę 4: ma dobrą znajomość; na ocenę 5: ma bardzo dobrą wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów)
Efekt kształcenia U01 – student powinien umieć wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy (na ocenę 3: student jedynie w stopniu dostatecznym...; na ocenę 4: student dobrze …; na ocenę 5: student umie bardzo dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy).
Efekt kształcenia K05 - student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy (na ocenę 3: student ma jedynie w stopniu dostatecznym...; na ocenę 4: student dobrze …; na ocenę 5: student ma pełną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym i włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy)
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zaliczenie zajęć z historii najnowszej powszechnej |
W cyklu 2022/23_Z:
Zaliczenie zajęć z historii najnowszej powszechnej |
W cyklu 2023/24_Z:
Zaliczenie zajęć z historii najnowszej powszechnej |
W cyklu 2024/25_Z:
Zaliczenie zajęć z historii najnowszej powszechnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: