Dzieje wczesnego chrześcijaństwa WNHS-HI-DziejChrz
Treści merytoryczne:
1.Chrześcijaństwo czasów apostolskich (Nauczanie Chrystusa fundamentem powstania Kościoła, pierwotna wspólnota chrześcijan w Jerozolimie,misje apostolskie Piotra i Pawła oraz ich śmierć męczeńska w Rzymie, prześladowania)
2. Chrześcijaństwo czasów poapostolskich (Ojcowie Apostolscy, struktura hierarchiczna: biskupi, prezbiterzy, diakoni, prymat Kościoła w Rzymie, chrzest, pierwsze wyznania wiary, Eucharystia, disciplina arcani, pokuta i spór o świętowanie Wielkanocy, życie religijno-moralne chrześcijan:
3. Elementy sprzyjające rozwojowi chrześcijaństwa i przeszkody. Prześladowania chrześcijan od Nerona do połowy III wieku.
4. Apologetyka wczesnochrześcijańska II wieku (Arystydes z Aten, Atenagoras, Justyn, Tacjan, Teofil z Antiochii, Hermiasz)
Relacja chrześcijaństwa do filozofii antycznej.
5. Herezje i schizmy (Szymon Mag i Meander, gnoza i gnostycyzm, montanizm, spory trynitarne - monarchianie, millenaryzm, manicheizm, schizma Nowacjana, Felicissimusa i Melecjusza)
6. Chrystianizacja Galii Południowej - Ireneusz z Lyonu.
7. Chrześcijaństwo w Aleksandrii III wieku (Klemens Aleksandryjski i Orygenes)
8. Rozwój chrześcijaństwa w Afryce Północnej w II i III wieku.
9. Chrześcijaństwo w Azji Mniejszej w III wieku.
10. Chrześcijaństwo rzymskie.
11. Konstantyn i jego następcy. Upadek pogaństwa rzymskiego i początki Kościoła państwowego.
12. Chrystianizacja Germanii oraz Celtów i Anglosasów w Wielkiej Brytanii.
13. Rozszerzanie się chrześcijaństwa w Azji i Afryce w IV-V wieku.
14. Spotkanie z Islamem.
15. Arianizm i Sobór w Nicei w 325 r. Późniejsza walka z arianizmem.
16. Duchoburcy i Sobór w Konstantynopolu w 381.
17. Spory orygenesowskie w IV i V wieku.
18. Donatyzm.
19. Apolinaryzm i spory chrystologiczne.
20. Nestorianizm i Sobór w Efezie 431r.
21. Monofizytyzm i Sobór w Chalcedonie w 451 r.
22. Pelagianizm i nauka Augustyna o łasce i przeznaczeniu.
23. Monoteletyzm.
24. Ustrój Kościoła w IV i V wieku (Duchowieństwo, rozwój struktur parafialnych, wielkie patriarchaty, papiestwo i rola Rzymu)
25. Życie Kościoła w IV i V wieku (Chrzest i katechumenat, pokuta, posty i święta kościelne, kult świętych, relikwii, obrazów. Ruch pielgrzymkowy. Sztuka chrześcijańska)
26. Powstanie i rozwój życia monastycznego na Wschodzie i Zachodzie. Życie społeczne i moralne chrześcijan
27. Teologiczna literatura grecka od IV do VII wieku.
28. Łacińska literatura teologiczna od IV do VII wieku
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: 1.Chrześcijaństwo czasów apostolskich (Nauczanie Chrystusa fundamentem powstania Kościoła, pierwotna wspólnota chrześcijan w Jerozolimie,misje apostolskie Piotra i Pawła oraz ich śmierć męczeńska w Rzymie, prześladowania) |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: 1.Chrześcijaństwo czasów apostolskich (Nauczanie Chrystusa fundamentem powstania Kościoła, pierwotna wspólnota chrześcijan w Jerozolimie,misje apostolskie Piotra i Pawła oraz ich śmierć męczeńska w Rzymie, prześladowania) |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: 1.Chrześcijaństwo czasów apostolskich (Nauczanie Chrystusa fundamentem powstania Kościoła, pierwotna wspólnota chrześcijan w Jerozolimie,misje apostolskie Piotra i Pawła oraz ich śmierć męczeńska w Rzymie, prześladowania) |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
1. Posiada wiedzę o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów chrześcijaństwa antycznego od I do IV wieku i ma podstawowa wiedzę o związku historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych dotyczących starożytności chrześcijańskiej.
2. Ma podstawowa wiedzę o głównych osiągnięciach badań nad chrześcijaństwem antycznym.
3. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych w zakresie chrześcijaństwa w pierwszych wiekach
Punkty ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie prezentacji i referatu - 30 godz.
Razem - 60 godz.=4 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Zajęcia będą prowadzone w trybie stacjonarnym i obecność na nich jest obowiązkowa - dopuszczalna maksymalnie 1 nieobecność w ciągu całego semestru.
Kryteria oceniania dotyczące wiedzy:
Efekt kształcenia nr 1: Student posiada wiedzę o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów chrześcijaństwa antycznego od I do VII wieku i ma podstawowa wiedzę o związku historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych dotyczących starożytności chrześcijańskiej.
- na ocenę 3 (dst): niepełna znajomość struktury diachronicznej dziejów chrześcijaństwa antycznego i związków historii z innymi dziedzinami
- na ocenę 4 (db): ma wiedzę pełną o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów chrześcijaństwa antycznego i o związku historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych
- na ocenę 5 (bdb): ma pełną wiedzę o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów chrześcijaństwa antycznego i o związku historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych a także potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązanie/rozumienie omawianych problemów
Efekt kształcenia nr 2: student ma podstawową wiedzę o głównych osiągnięciach badań nad chrześcijaństwem antycznym:
- na ocenę 2 (ndst): brak podstawowej wiedzy o głównych osiągnięciach badań nad chrześcijaństwem antycznym
- na ocenę 3 (dst): wybiórcza i niepełna podstawowa wiedza o głównych osiągnięciach badań nad chrześcijaństwem antycznym
- na ocenę 4 (db): pełna podstawowa wiedza o głównych osiągnięciach badań nad chrześcijaństwem antycznym
- na ocenę 5 (bdb): pełna podstawowa wiedza o głównych osiągnięciach badań nad chrześcijaństwem antycznym oraz umiejętność zaproponowania nowych kierunków badań
Efekt kształcenia nr 3: "Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych w zakresie chrześcijaństwa w pierwszych wiekach"
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna i rozumie podstawowych metody analizy i interpretacji źródeł historycznych dotyczących chrześcijaństwa w pierwszych wiekach
- na ocenę 3 (dst): wybiórczo i w sposób niepełny zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych
- na ocenę 4 (db): zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych dotyczących chrześcijaństwa antycznego
- na ocenę 5 (bdb): zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych dotyczących chrześcijaństwa antycznego oraz proponuje nowe metody analizy i interpretacji tych źródeł historycznych.
Literatura
1. K. Bhilmeyer - H. Tuhle, Historia Kościoła, t. I, Warszawa 1971.
2. K. S. Frank, Manuale di Storia della Chiesa Antica, Citta del Vaticano 2000.
3. J.N.D. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
4. J. Quasten, Patrologia, t. I, I primi due secoli, Casale Monferrato 1980 (istnieje również wersja angielska).
5. C. Moreschini - E. Norelli, Storia della Letteratura cristiana antica greca e latina, t. I, Brescia 1995.
6. B. Kumor, Historia Kościoła,cz. I. starożytność chrześcijańska,wyd. KUL 2003.
8. V. Grossi - A. di Berardino, La chiesa antica: ecclesiologia e istituzioni,Roma 1987.
9. P. Siniscalco, Il cammino do Cristo nell'Impero Romano, Bari 1987.
10. H. Rahner, Kirche und Staat im fruhen Christentum, Munchen 1970.
11. P. Johnson, Historia chrześcijaństwa, Warszawa 1995.
12. F. Drączkowski, Patrologia, Pelplin-Lublin 1998.
13. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2000.
14. K. S. Frank, Lehrbuch der Geschichte der Alten Kirche, Paderborn 1996; tł. włoskie Manuale di storia della Chiesa Antica, Citta del Vaticano 2000.
15. A. Hastings (red.), Historia chrześcijaństwa, Warszawa 2002.
16. Warren H. Carrol, Chistoria chrześcijaństwa, t. I-II, Warszawa 2009.
17. A. Ziółkowski, Historia Powszechna, Warszawa 2014.
18. R. L. Wilken, Pierwsze tysiąc lat chrześcijaństwa, Kraków 2015.
W cyklu 2023/24_Z:
1. K. Bhilmeyer - H. Tuhle, Historia Kościoła, t. I, Warszawa 1971. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. K. Bhilmeyer - H. Tuhle, Historia Kościoła, t. I, Warszawa 1971. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: