XIX w.: ludzie, systemy, dokumenty, biurokracja WNHS-HI-1SemAG
Tematyka:
I. Teoria i historia biurokracji:
- historia administracji na ziemiach polskich XIX i XX wieku
- prawo administracyjne,
- kariery urzędników i ich życie prywatne.
II. Dyplomatyka:
- systemy kancelaryjne XIX i XX wieku,
- dokumenty i dokumentacja,
- dokument elektroniczny.
III. Zarządzanie dokumentami:
- zarządzanie dokumentami w urzędach, przedsiębiorstwach i instytucjach, w Polsce i za granicą,
- archiwa bieżące urzędów, przedsiębiorstw i stowarzyszeń,
- archiwa rodzinne i osobiste.
IV. Archiwistyka:
- selekcja aktotwórców i dokumentów,
- metodyka opracowywania archiwaliów,
- archiwoznawstwo (analiza i opis zbiorów, zespołów, kolekcji i spuścizn).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw).
Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązanie złożonych problemów historycznych.
Posiada umiejętność prezentacji specjalistycznych opracowań z zakresu historii i pokrewnych dyscyplin humanistycznych w różnych formach (pisemnie i ustnie –w języku polskim i obcym).
Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia.
Kryteria oceniania
Frekwencja
Aktywność w omawianiu fragmentów prac magisterskich.
Terminowe dostarczanie i poprawianie kolejnych części pracy magisterskiej.
Wykazywanie umiejętności heurystycznych i warsztatowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: