Dzieje bibliografii WNHS-BIB2-DzBibl
W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje bibliografii na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych oraz politycznych w Polsce. W trakcie wykładu zostaną omówione początki bibliografii oraz rozwój bibliografii poprzez zaprezentowanie prac m.in. Józefa Andrzeja Załuskiego, Jana Daniela Janockiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Joachima Lelewela, a także Karola Estreichera. W toku wykładu zostanie zaprezentowany także rozwój bibliografii w II RP oraz w okresie Polski Ludowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
BIB2_W01 Ma pogłębioną wiedzę o miejscu bibliologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice oraz kierunku rozwoju.
BIB2_W04 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii książki, prasy i bibliotek na przestrzeni dziejów
BIB2_W06 Posiada pogłębioną wiedzę na temat społecznej roli książki i bibliotek na przestrzeni wieków
BIB2_U04 Potrafi w stopniu pogłębionym ukazać rolę książki i prasy w historycznym procesie edukacji
EK 1: student ma wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce
EK 2: student ma wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów
EK 3: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce
EK 4: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie
EK 5: student ma świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.
Punkty 2 ECTS
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć i egzaminu – 30 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
na ocenę 2 (ndst.):
EK 1: student nie ma wiedzy na temat dziejów bibliografii w Polsce
EK 2: student nie ma wiedzy na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów
EK 3: student nie ma wiedzy na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce
EK 4: student nie potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie
EK 5: student nie ma świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.
na ocenę 3 (dst.):
EK 1: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce
EK 2: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów
EK 3: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce
EK 4: student potrafi w stopniu podstawowym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie
EK 5: student ma w stopniu podstawowym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.
na ocenę 4 (bd.):
EK 1: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce
EK 2: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów
EK 3: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce
EK 4: student potrafi w stopniu dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie
EK 5: student ma w stopniu dobrym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.
na ocenę 5 (bdb.):
EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce
EK 2: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów
EK 3: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce
EK 4: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie
EK 5: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.
Literatura
Bibliografia. Metodyka i organizacja, pod. red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 2000.
Dembowska M., Bibliografia w Polsce Ludowej, Warszawa 1960.
Dembowska M., Metoda Bibliografii Polskiej Karola Estreichera, Warszawa 2001.
Estreicher K., O bibliografii: trzy lekcje wygłoszone 6, 13 i 16 listopada 1866 roku w Szkole Głównej w Warszawie, z rękopisu przygotowała do druku i wstępem opatrzyła M. M. Biernacka, Warszawa 1978.
Gołka A. Teoria bibliografii w II Rzeczypospolitej, Katowice 2018.
Helb-Koszańska H., Spór o początki bibliografii w Polsce, Warszawa 2003.
Korpała J., Dzieje bibliografii w Polsce, Warszawa 1969.
Korpała J., Karol Estreicher (st.) twórca "Bibliografii polskiej", Wrocław 1980.
Korpała J., Krótka historia bibliografii polskiej, Wrocław 1986.
Mendykowa A., Podstawy bibliografii, Warszawa 1981.
Vrtel-Wierczyński S., Bibliografia jej istota, przedmiot i początki, Lwów 1923.
Wybór źródeł do nauki historii bibliografii, cz. 1, Źródła obce, cz. 2 Źródła polskie, oprac. Piotr Litwiniuk, Wrocław 1979.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: