Biblioteki rodowe WNHS-BIB2-BiblR
Przedmiotem wykładów będzie omawianie dziejów wybranych polskich bibliotek rodowych m.in. biblioteka Sanguszków, Rzewuskich, Czartoryskich, Radziwiłłów, Potockich, Lubomirskich, Konopków, Sapiehów, Dzieduszyckich. Przedstawiciele rodów magnackich, szlacheckich, a także w XIX w. rodziny ziemiańskie w swoich siedzibach gromadzili cenny zbiory biblioteczne. Na gromadzenie i tworzenie bibliotek rodowych wpływały na przestrzeni wieków różne uwarunkowania historyczne i kulturowe zarówno w Koronie jak i na Litwie. Na przykładzie wybranych bibliotek rodowych zostanie pokazana organizacja poszczególnych bibliotek m.in. katalogi i inwentarze biblioteczne, opieka i rola bibliotekarza, pomieszczenie biblioteczne w siedzibie rodowej, a także użytkowanie księgozbiorów przez rodzinę oraz uczonych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
BIB2_W04 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii książki, prasy i bibliotek na przestrzeni dziejów
BIB2_W05 Posiada pogłębioną wiedzę na temat twórców bibliotek i ich oddziaływania na środowisko społeczno-kulturalne na przestrzeni dziejów
BIB2_W06 Posiada pogłębioną wiedzę na temat społecznej roli książki i bibliotek na przestrzeni wieków
BIB2_W07 Posiada pogłębioną wiedzę na temat księgozbiorów historycznych oraz zbiorów specjalnych w Polsce
BIB2_U05 Posiada w stopniu pogłębionym umiejętność określenia oddziaływania książki na środowisko kulturalno-społeczne
Na czerwono zaznaczone są efekty uczenia się z programu studiów
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student ma wiedzę na temat kształtowania się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków
W2: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych
W3: student ma wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne
W4: student ma wiedzę na temat znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych.
U1: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat kształtowania się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków. Potrafi scharakteryzować najważniejsze wydarzenia wpływające na kształtowanie bibliotek.
- na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń wpływających na kształtowanie się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków. Potrafi wskazać i wymienić te wydarzenia.
- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych faktów i wydarzeń wpływających na kształtowanie się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych. Potrafi je wymienić, scharakteryzować i przeanalizować.
- na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych. Potrafi je wymienić i krótko omówić.
- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych.
W3:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne. Potrafi ich wskazać oraz omówić szczegółowo ich działalność
- na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne. Potrafi ich wymienić oraz omówić najważniejsze aspekty ich działalność.
- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych wybitnych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne. Potrafi ich wymienić.
W4:.
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych. Potrafi omówić zakres tematyczny dzieł gromadzonych w wybranych bibliotekach rodowych.
- na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych aspektów znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych.
- na ocenę dostateczną: student ma minimalną wiedzę na temat znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych.
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi wskazać złożone i najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych, a także przeanalizować ich wpływ na rozwój bibliotek
- na ocenę dobrą: student potrafi wskazać kluczowe wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych
- na ocenę dostateczną: student potrafi wskazać podstawowe wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych
Literatura
1. Chwalewik E., Zbiory polskie: archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Kraków 1991.
2. Czapliński W., Długosz J., Zycie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, rozdz.XV: Magnat a książka, Warszawa 1976.
3. Długosz J., Księgozbiór Aleksandra Michała Lubomirskiego w świetle inwentarza z 1678, " Ze Skarbca Kultury" Wrocław, z.23/1972
4. Encyklopedia wiedzy o książce, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971.
5. Kosmanowa B., Kosman M., Tytus Działyński i jego dzieło, Wrocław 1979.
6. Majewska - Myszkowska B., Mecenat artystyczny księżnej Izabelli z Czartoryskich Lubomirskiej 1736 v-1816, Warszawa 1976.
7. Maleczyńska K., Zarys historii bibliotek od XV-XVIII wieku, Wrocław 1976.
8. Marszalska J. M., Archiwiści, bibliotekarze i uczeni w rodowej bibliotece książąt Sanguszków, „Z Badań nad Polskimi Księgozbiorami Historycznymi”, t. 18, (1997), s. 85-98
9. Marszalska J. M., Biblioteka i archiwum Sanguszków: zarys dziejów, Tarnów 2000.
10. Marszalska J. M., Graczyk W., Zespoły proweniencyjne zasobu inkunabułów i starych druków Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie : właściciele, użytkownicy, bibliofile, Warszawa 2017.
11. Marszalska J. M., Szkic do dziejów bibliotek rodowych książąt Lubartowiczów-Sanguszków : biblioteka podhorecka, sławucka i gumniska, „Roczniki Biblioteczne”, R. 43, (1999), s. 33-54.
12. Nitkiewicz M., Biblioteka i życie kulturalne łańcuckiej rezydencji, Łańcut 1986.
13. Olszewicz W., Z dziejów bibliotek i miłośnictwa książek w Polsce w XVIII w., "Roczniki Biblioteczne" 12/1968.
14. Paduch K., Biblioteka rodowa Rzewuskich h. Krzywda w Podhorcach od I połowy XVIII wieku do 1865, Kraków 2018
15. Paszkiewicz U., Źródła do zawartości bibliotek z ziem wschodnich Rzeczypospolitej od XVI wieku do 1939 - biblioteki rodowe: stan, wybrane problemy dokumentacji i perspektywy poszukiwań, "Z badań nad książką i księgozbiorami historycznymi (Tom specjalny) 2017
16. Radziszewski F., Wiadomość historyczno statystyczne o znakomitych bibliotekach i archiwach publicznych i prywatnych, Kraków 1875.
17. Rudnicka J., Biblioteka Ignacego Potockiego, Warszawa 1953.
18. Ryszewski B., Archiwa i archiwalia prywatne w archiwistyce polskiej. Stan i postulaty badawcze., "Acta Univers. Nicolai Copernicii. historia. 25(236)/ 1991, s. 21 -39.
19. Siekierski S., Pamiętniki jako źródło do badań czytelnictwa, "Studia o Książce" 1976/6, s. 3 -21.
20. Sipayłło M., Poloskie superexlibrisy XVI -XVIII wieku, Warszawa 1988.
21. Słownik Pracowników Książki Polskiej [hasła przedmiotowe], red. I Treichel, Wrocław -Łódź 1972.
22. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy).
23. Smoleńska B., Archiwa podworskie w Polsce Ludowej, "Archeion" ,24/1955.
24. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, red. D. Kamolowa, k. Muszyńska, Warszawa 1988.
25. Żbikowska Migoń A., Książka naukowa w kulturze polskiego Oświecenia, Wrocław 1977.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: