Ustrój wspólnot kościelnych WNHS-AZD2-UWK
1. Organizacja metropolitarna Kościoła katolickiego w Polsce w okresie średniowiecza i w I Rzeczypospolitej.
2. Prymasostwo i nuncjatura apostolska. Kapituły. Synody prowincjonalne i diecezjalne w okresie I Rzeczypospolitej.
3. Reorganizacja terytorialna Kościoła katolickiego na ziemiach polskich w latach 1772-1918.
4. Organizacja metropolitarna i diecezjalna Kościoła katolickiego w II Rzeczypospolitej.
5. Organizacja metropolitarna i diecezjalna Kościoła katolickiego po 1945 r.
6. Ustrój i organizacja Cerkwii prawosławnej w dawnej Rzeczypospolitej i na ziemiach polskich w XIX w.
7. Ustrój i organizacja Kościoła unickiego w Polsce w latach 1596-1696.
8. Ustrój i organizacja Kościoła greckokatolickiego w Polsce w latach 1696-1772.
9. Zmiany organizacji i ustroju Kościoła unickiego na ziemiach polskich w okresie niewoli narodowej.
10. Ustrój i organizacja wspólnot protestanckich w I Rzeczypospolitej.
11. Zmiany organizacji i ustroju wspólnot protestanckich na ziemiach polskich w okresie porozbiorowym.
12. Osadnictwo żydowskie i status prawny ludności żydowskiej na ziemiach polskich w średniowieczu i czasach I Rzeczypospolitej.
13. Zmiany prawne i organizacyjne systemu kahalnego w okresie porozbiorowym.
14. Osadnictwo tatarskie na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego.
15. Dżemiaty, duchowieństwo islamskie, wakuf, fundacje i utrzymywanie meczetów
W cyklu 2022/23_L:
1. Organizacja metropolitarna Kościoła katolickiego w Polsce w okresie średniowiecza i w I Rzeczypospolitej. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD2_W07: Student posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii historii.
AZD2_W09: Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościołów i wspólnot religijnych ich wew. organizacji i kultury.
AZD2_W20: Posiada wiedzę konieczną do samodzielnej interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym, wyznaniowym i kulturowym.
AZD2_W26: Zna i rozumie ustrój państwa oraz normy prawne regulujące działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach państwowych i kościelnych na poziomie pozwalającym na podejmowanie decyzji w odniesieniu do dokumentacji.
AZD2_U05: Potrafi posługiwać się w stopniu zaawansowanym krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych wytworzonych przez instytucje religijne. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla poszczególnych Kościołów i wspólnot wyznaniowych z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra (5): student posiada wysoką wiedzę na poziomie operacyjnym o warsztacie naukowym historyka. Posiada głęboko ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii historii. Zna bardzo dobrze najważniejszą faktografię z historii ustroju i organizacji wspólnot religijnych na ziemiach polskich. Posiada w zakresie bardzo dobrym wiedzę konieczną do samodzielnej interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Bardzo dobrze zna i rozumie ustrój państwa, organizację wewnętrzną i podstawy prawne regulujące funkcjonowanie wspólnot religijnych, a także normy prawne regulujące działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach państwowych i kościelnych na poziomie pozwalającym na podejmowanie decyzji w odniesieniu do dokumentacji. Potrafi bardzo dobrze posługiwać się w stopniu zaawansowanym krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Ocena dobra (4): student posiada dobrą wiedzę na poziomie operacyjnym o warsztacie naukowym historyka. Posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii historii. Zna dobrze najważniejszą faktografię z historii ustroju i organizacji wspólnot religijnych na ziemiach polskich. Posiada w zakresie dobrym wiedzę konieczną do samodzielnej interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Dobrze zna i rozumie ustrój państwa, organizację wewnętrzną i podstawy prawne regulujące funkcjonowanie wspólnot religijnych, a także normy prawne regulujące działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach państwowych i kościelnych na poziomie pozwalającym na podejmowanie decyzji w odniesieniu do dokumentacji. Potrafi dobrze posługiwać się w stopniu zaawansowanym krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Ocena dostateczna (3): student posiada dostateczną wiedzę na poziomie operacyjnym o warsztacie naukowym historyka. Posiada dostatecznie ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii historii. Zna w zakresie dostatecznym najważniejszą faktografię z historii ustroju i organizacji wspólnot religijnych na ziemiach polskich. Posiada w zakresie dostatecznym wiedzę konieczną do samodzielnej interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Dostatecznie zna i rozumie ustrój państwa, organizację wewnętrzną i podstawy prawne regulujące funkcjonowanie wspólnot religijnych, a także normy prawne regulujące działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach państwowych i kościelnych na poziomie pozwalającym na podejmowanie decyzji w odniesieniu do dokumentacji. Potrafi dostatecznie posługiwać się w stopniu zaawansowanym krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Literatura
Eisenbach A., Z dziejów ludności żydowskiej w Polsce w XVIII i XIX wieku. Studia i Szkice. Warszawa 1983.
Gliński W., Chasydzi w polityce wyznaniowej Królestwa Kongresowego w latach 1815-1824, w: Społeczeństwo, historia, sztuka. Księga na 30-lecie Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych UKSW w Warszawie, Warszawa 2017, ss. 313-321.
Gliński W., Komisja Rządowa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wobec wspólnot religijnych w Królestwie Polskim w latach 1815 - 1820, Warszawa 2002.
Gliński W., Kościół unicki w okresie porozbiorowym, „Saeculum Christianum”, R. 10 (2003), nr 1, ss. 101 – 111.
Kołodziejczyk A.,Rozprawy i studia z dziejów Tatarów litewsko - polskich i islamu w Polsce w XVII - XX wieku. W 600-lecie osadnictwa tatarskiego na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego. Siedlce 1997.
Konopacki A., Życie religijne Tatarów na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVI-XIX wieku, Warszawa 2010.
Kumor B., Dzieje ustroju kościelnego w Polsce, w: Historia Kościoła w Polsce, t. 1: Do roku 1764, cz. 2: Od roku 1506, red. B. Kumor, Z. Obertyński, ss. 241-258.
Kumor B., Granice metropolii i diecezji polskich, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne”, t. 18 (1969), ss. 291-352 (https://www.google.com/search?q=Kumor+B.%2C+Granice+metropolii+i+diecezji+polskich%2C+%E2%80%9EArchiwa+Biblioteki+i+Muzea+Ko%C5%9Bcielne%E2%80%9D%2C+t.+18++pdf&sxsrf=AJOqlzXopOL_feuEWKrL00YmaFyQWA283Q%3A1675259743930&ei=X2_aY6jAOJGOi-gPx42SwAg&ved=0ahUKEwjo68XvvPT8AhURxwIHHceGBIgQ4dUDCA8&uact=5&oq=Kumor+B.%2C+Granice+metropolii+i+diecezji+polskich%2C+%E2%80%9EArchiwa+Biblioteki+i+Muzea+Ko%C5%9Bcielne%E2%80%9D%2C+t.+18++pdf&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzoHCCMQ6gIQJ0oECEEYAEoECEYYAFCfClj6HGCxH2gBcAB4AIABgAGIAcMEkgEDMC41mAEAoAEBoAECsAEKwAEB&sclient=gws-wiz-serp).
Kumor B., Ustrój i organizacja Kościoła polskiego w okresie niewoli narodowej (1772-1918), Kraków 1980.
Materiały z konferencji „Autonomia Żydów w Rzeczypospolitej szlacheckiej”. Międzywyznaniowy Zakład Historii i Kultury Żydów w Polsce. Uniwersytet Jagielloński 22 - 26 IX 1986 r. Wrocław - Warszawa - Kraków 1986.
Mironowicz A., Kościół prawosławny na ziemiach polskich w latach 1795-1918, „Elpis”, 7/11/12 (2005), ss. 139-171 (https://docplayer.pl/63776393-Antoni-mironowicz-kosciol-prawoslawny-na-ziemiach-polskich-w-latach-elpis-6-9-10.html).
Mironowicz A., Kościół prawosławny w dziejach Rzeczypospolitej, „Elpis”, 1/1 (1999), ss. 85-125 (https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Elpis/Elpis-r1999-t1-n1/Elpis-r1999-t1-n1-s85-125/Elpis-r1999-t1-n1-s85-125.pdf).
Mironowicz A., Likwidacja unii kościelnej na soborze połockim (1839 r.), „Białostockie Teki Historyczne”, t. 7 (2009), ss. 39-49 (https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/2390/1/BTH_7_2009_Mironowicz.pdf).
Sawicki W., E. Piszcz, Kościoły i wspólnoty protestanckie do roku 1660, w: Historia Kościoła w Polsce, t. 1: Do roku 1764, cz. 2: Od roku 1506, red. B. Kumor, Z. Obertyński, ss. 341-352.
Sawicki W., Protestantyzm i odłamy religijne (1696-1764), w: Historia Kościoła w Polsce, t. 1: Do roku 1764, cz. 2: Od roku 1506, red. B. Kumor, Z. Obertyński, ss. 486-493.
Śliwa T., Kościół greckokatolicki w latach 1696-1764, w: Historia Kościoła w Polsce, t. 1: Do roku 1764, cz. 2: Od roku 1506, red. B. Kumor, Z. Obertyński, ss. 458-477.
Śliwa T., Kościół unicki w Polsce w latach 1596-1696, w: Historia Kościoła w Polsce, t. 1: Do roku 1764, cz. 2: Od roku 1506, red. B. Kumor, Z. Obertyński, ss. 259-308.
W cyklu 2022/23_L:
Eisenbach A., Z dziejów ludności żydowskiej w Polsce w XVIII i XIX wieku. Studia i Szkice. Warszawa 1983. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: