Metody konserwacji zbiorów archiwalnych WNHS-AZD2-MKZA
Celem zajęć jest przedstawienie zagadnień dotyczących kwestii związanych z konserwacją zasobów archiwalnych przede wszystkim konserwacja archiwaliów o podłożu papierowym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową, składem i rodzajami papieru oraz jego wytrzymałości, właściwości strukturalno-wymiarowych i właściwości optycznych. Studenci nabędą umiejętności w kwestii ustalania pH papieru oraz zdobędą niezbędne informacje na temat sposobów jego odkwaszanie. Studenci zapoznają się z rodzajami atramentów, tuszy i farb drukarskich oraz dowiedzą się w jaki sposób należy postępować w przypadku wżerów atramentowych. Na zajęciach zostaną omówione przyczyny zniszczeń w zbiorach archiwalnych (czynniki biologiczne, fizyko-chemiczne, mechaniczne) oraz jakich substancji należy użyć do zwalczania owadów i grzybów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W18: Student ma szczegółową wiedzę dotyczącą narzędzi służących organizacji wytworzonej dokumentacji (instrukcje kancelaryjne, instrukcje
o organizacji i zakresie działania archiwum).
W19: Student zna szczegółowe metody profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych, a także warunki ich przechowywania.
Ponadto student:
W1) Zna rodzaje papieru jego budowę i skład
W2) Zna właściwości wytrzymałościowe, strukturalno-wymiarowe i optyczne papieru
U3) Potrafi ustalić pH papieru
W4) Zna rodzaje atramentów, tuszy i farb drukarskich oraz wie jak należy postępować w przypadku wżerów atramentowych
W5) Zna przyczyny zniszczeń w zbiorach archiwalnych
W6) Zna rodzaje substancji klejących stosowanych w konserwacji archiwaliów o podłożu papierowym
W7) Zna substancje wykorzystywane do zwalczania owadów i grzybów
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Warunki dla osiągnięcia oceny:
- ocena 3 (dst): Student zna w sposób dostateczny podstawowe metody konserwacji materiałów archiwalnych i warunki ich przechowywania. Student ma dostateczną wiedzę na temat historii papieru, jego budowy i rodzajów. Student zna niewiele rodzajów atramentów, tuszy i farb drukarskich oraz ma niewielką wiedzę w jaki sposób należy postępować w przypadku wżerów atramentowych. Student słabo orientuje się w rodzajach substancji klejących stosowanych w konserwacji archiwaliów o podłożu papierowym i w nieznacznym stopniu zna metody profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych, a także warunki ich przechowywania.
- ocena 4 (db): Student dobrze zna podstawowe metody konserwacji materiałów archiwalnych i warunki ich przechowywania. Student ma wystarczającą wiedzę na temat historii papieru, jego budowy i rodzajów. Student zna rodzaje atramentów, tuszy i farb drukarskich oraz dobrze wie w jaki sposób należy postępować w przypadku wżerów atramentowych. Student dobrze orientuje się w rodzajach substancji klejących stosowanych w konserwacji archiwaliów o podłożu papierowym i w zna metody profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych, a także warunki ich przechowywania.
- ocena 5 (bdb): Student bardzo dobrze zna podstawowe metody konserwacji materiałów archiwalnych i warunki ich przechowywania. Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat historii papieru, jego budowy i rodzajów. Student posiada biegłą wiedzę na temat rodzajów atramentów, tuszy i farb drukarskich oraz dobrze wie w jaki sposób należy postępować w przypadku wżerów atramentowych. Student w sposób biegły orientuje się w rodzajach substancji klejących stosowanych w konserwacji archiwaliów o podłożu papierowym i w zna metody profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych, a także warunki ich przechowywania.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Sobucki W., Jeżewska E., Wiedza o papierze dla konserwatorów zbiorów, Warszawa 2017
Sobucki W., Konserwacja papieru: zagadnienia chemiczne, Warszawa 2021
Wieprzkowski J., Vademecum konserwacji książki. Poradnik dla bibliotekarza . Warszawa 1983.
Zasady postępowania z materiałami archiwalnymi. Ochrona zasobu archiwalnego, red. M. Borowski, A. Czajka, A. Michaś, Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma "Archejon", "Notes konserwatorski", "Archiwista Polski"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: