Archiwa i dokumentacja kościelna WNHS-AZD2-ADK
Zapoznanie studentów z siecią i typologią archiwów kościelnych w Polsce oraz ich zasobami, zasadami funkcjonowania kancelarii kościelnej oraz rodzajami wytwarzanej dokumentacji w przeszłości i współcześnie. Archiwa kościelne stanowią istotny element i składnik narodowego zasobu archiwalnego i dziedzictwa kulturowego. Pogłębiona wiedza o specyfice archiwistyki kościelnej, typologii i funkcjonowaniu archiwów kościelnych, a także wytwarzanej przez instytucje kościelne dokumentacji w przeszłości i współcześnie ułatwia badania naukowe a nadto ułatwia rozumienie zachodzących w kraju procesów kulturotwórczych i cywilizacyjnych oraz ich powiązania z podobnymi procesami zachodzącymi w Europie. Nie jest bez znaczenia fakt, że w czasach staropolskich biskupi pełnili funkcje senatorskie i dyplomatyczne, co pozostawiło liczne i ważne dla dziejów państwa ślady w materiałach archiwalnych przechowywanych w archiwach kościelnych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD2- W08: Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie powszechnej historii archiwów.
AZD2- W18: Student ma szczegółową wiedzę dotyczącą narzędzi służących organizacji wytworzonej dokumentacji (instrukcje kancelaryjne, instrukcje
o organizacji i zakresie działania archiwum).
AZD2-W26: Student zna i rozumie ustrój państwa oraz normy prawne regulujące działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach państwowych i kościelnych na poziomie pozwalającym na podejmowanie decyzji w odniesieniu do dokumentacji.
AZD2-U07: Student potrafi samodzielnie interpretować oraz badać zjawiska społeczne (polityczne, ekonomiczne, prawne, kulturalne) w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, a także w zakresie ich
wpływu na funkcjonowanie badań nad archiwistyką w kraju i za granicą.
AZD2-K05: Student ma dogłębną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) i tradycji regionu,
kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim.
Ponadto student:
1. zna rodzaje i wartość archiwalnej kościelnej dokumentacji archiwalnej;
2. potrafi samodzielnie identyfikować poszczególne rodzaje dokumentacji archiwalnej kościelnej dawnej i najnowszej właściwie opisywać i stosować
Kryteria oceniania
1. Regularna obecność na zajęciach
2. Znajomość literatury wskazanej
3. Opracowanie i przedłożenie w formie wykładu wyznaczonego zagadnienia
4. Zaliczenie kolokwiów cząstkowych weryfikujących systematyczną pracę studenta/studentki
5. Zdanie egzaminu końcowego
Na ocenę dostateczną student powinien opanować materiał w 65% [pkt 56-64],
na ocenę dostateczny plus w 65-70% [pkt 65-70], na ocenę dobry w 70-80% [pkt 71-85], na ocenę dobry plus w 80-90% [pkt 85-90], na ocenę bardzo dobry 90-100% [pkt 90-100].
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Narodowy zasób archiwalny. Komentarz, opr. M. Konstankiewicz, A. Niewegłowski, Warszawa 2016;
2. J. Kwolek, Archiwa Diecezji Przemyskiej Ob[rządku] Łac[ińskiego]. W dodatku: Statut i Regulamin Archiwum Diecezjalnego, Przemyśl 1927;
3. E. Knapek, Akta Oficjalatu i Wikariatu Generalnego Krakowskiego do połowy XVI wieku, Krakow 2010;
4. K. Łatak, Podstawy prawne i zasady ogólne zarządzania zasobami archiwów kościelnych z uwzględnieniem materiałów digitalizowanych [w]: Strategia i metoda digitalizacji i udostępniania zbiorów kościelnych, red. M. Bała, S. Dziekoński, Warszawa 2012;
5. S. Librowski Archiwa Kościoła Katolickiego w Polsce[w]: Encyklopedia Katolicka, t. 1, Lublin 1989, kol. 877-886;
6. H.E. Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989, wyd. II poprawione i uzupełnione, 2013;
7. M. Żmudziński, Przegląd aktualnej literatury fachowej ze zwróceniem uwagi na archiwa koscielne, [w]: Zabezpieczanie i udostępnianie archiwalnych zasobów archiwów kościelnych, red. A. Laszuk, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: