Źródłoznawstwo - średniowieczne i nowożytne WNHS-AZD-ZSiN
W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):
1. Udział w zajęciach 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz | W cyklu 2023/24_Z: Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):
1. Udział w zajęciach 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz | W cyklu 2022/23_Z: Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):
1. Udział w zajęciach 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz | W cyklu 2021/22_Z: Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):
1. Udział w zajęciach 30 godz.
2. Przygotowanie do dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS
AZD1_W13 Zna i prawidłowo identyfikuje typy i formy dokumentacji oraz sposoby ich powstawania
AZD1_W14 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badań archiwistyki i zarządzania dokumentacją
AZD1_U04 Potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych
AZD1_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student ma wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.
U1: student potrafi właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych
U2: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
U3: student potrafi porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu
K1: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):
1. Udział w zajęciach 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym właściwie analizować i omawiać źródła średniowieczne i nowożytne wskazując ich cechy i zmiany w sposobie sporządzenia, oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych
- na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych
- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym właściwie analizować wybrane źródła średniowieczne i nowożytne oraz w sposób poprawny wykorzystywać je w kwerendach naukowych
U2:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
- na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy wybranych typów źródeł
- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy niektórych typów źródeł
U3:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne i przemyślane wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu
na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu
na ocenę bardzo dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać wybrane wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu
K1:
- na oceną bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
- na ocenę dobrą: student ma świadomość stopniu dobrym odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
- na ocenę dostateczną: student ma świadomość stopniu dostatecznym odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Literatura
1. Augustyniak U., Testamenty ewangelików reformowanych w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku, Warszawa 2014.
2. Bobowski, K., Burski K., Turoń B., Encyklopedia nauk pomocniczych historii nowożytnej i najnowszej, Wrocław 1976.
3. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX w., Warszawa 1990.
4. Litak S., Akta wizytacyjne parafii z XVI-XVIII wieku jako źródło historyczne, „Zeszyty Naukowe KUL”, 5/1962, nr 3, s.41-58.
5. Maleczyński K., Studia nad dokumentem polskim, Wrocław 1971.
6. Marszalska J. M., Inwentarz klasztoru Karmelitów Bosych w Czernej z 1643 roku jako źródło do dziejów poznania klasztoru i jego spraw gospodarczych, „Nasza Przeszłość”, 106/2006, s. 301-314.
7. Marszalska J. M., Katalog Inkunabułów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie, Tarnów – Tyniec 1997.
8. Marszalska J. M., Najważniejsze źródła rękopiśmienne do dziejów klasztoru oo. Cystersów w Szczyrzycu, „Nasza Przeszłość”, 2005/104, s. 37-70.
9. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1976.
10. Paszkiewicz U., Inwentarze i katalogi bibliotek z Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej (spis za lata 1510-1939), Warszawa 1998.
11. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002.
12. Testamenty książąt Lubartowiczów – Sanguszków. Wybór tekstów źródłowych z lat 1750-1875, wyd. J.M. Marszalska, W. Graczyk, Kraków 2011.
13. Testamenty szlachty krakowskiej XVII-XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z lat 1650-1799, oprc. A. Falniowska-Gradowska, Kraków 1997.
14. Testamenty szlachty Prus Królewskich z XVII wieku, wyd. J. Kowalkowski, W. Nowosad, Warszawa 2013.
15. Wyczawski H. E., Księgi mszalne jako źródło historyczne: (uwagi na marginesie najstarszych bernardyńskich ksiąg mszalnych), „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne: organ Ośrodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim”, t. 7/1963, s. 43-76.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: