Źródła do historii regionalnej WNHS-AZD-ZHR
Realizowany przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z rodzajami i specyfiką źródeł jakie powstały w wyniku procesu dziejowego Mazowsza od XI do XX wieku. Ich znajomość poszerzy warsztat poznawczy studenta, pozwoli odróżniać źródła – ich okoliczności i miejsce powstania, instytucje które je wytworzyły i cel jakiemu służyły.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD2_W09 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i kultury.
AZD2_W23 Ma ugruntowaną wiedzę na temat metod analizy i interpretacji źródeł historycznych.
AZD2_U04 Potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem
badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych, również w oparciu o bazy cyfrowe.
AZD2_K05 Ma dogłębną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) i tradycji regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację
EK 1: student ma wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w.
EK 2: student ma wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów.
EK 3: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
EK 4: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do zaliczenia końcowego
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
na ocenę 2 (ndst.):
EK 1: student nie ma wiedzy na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w.
EK 2: student nie ma wiedzy na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także nie zna celów jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów.
EK 3: student nie potrafi wykorzystywać wiedzy z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
EK 4: student nie ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także nie rozumie roli archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
na ocenę 3 (dst.):
EK 1: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w.
EK 2: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna podstawowe cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów.
EK 3: student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
EK 4: student ma w stopniu podstawowym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
na ocenę 4 (bd.):
EK 1: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w.
EK 2: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów.
EK 3: student w stopniu dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
EK 4: student ma w stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
na ocenę 5 (bdb.):
EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w.
EK 2: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów.
EK 3: student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
EK 4: student ma w bardzo dobrym stopniu świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Literatura
1. Calendarium Plocensae. Wyd. W. Kętrzyński. MPH, T. 5. Warszawa 1961, s. 444 - 461.
2. Castellaniae ecclesiae Plocensis. Telonea episcopi Plocensis. Villae capituli Plocensis. Wyd. W. Kętrzyński. MPH, T. 5. Warszawa 1961, s. 419 - 443.
3. Dlugossi I. Vitae episcoporum Plocensium abbreviatae cum continuatione Laurentii de Wszerecz. Wyd. W. Kętrzyński. MPH, T. 6. Warszawa 1961, s. 592 - 611.
4. Galicka I. Z problemów gotyckiej architektury na Mazowszu. Biuletyn Historii Sztuki, T. 47. R:1987 n. 1- 2 s. 145 - 164.
5. Galicka I., Sygietyńska H. Sztuka gotycka (XIV - początek XVI w.), w: Dzieje Mazowsza do 1526 r., Red. A. Gieysztor, H. Samsonowicz. Warszawa 1994 s. 401 - 446.
6. Graczyk W, Rozrachunek z doczesnością w nadziei niebieskiej chwały. Zapisy ostatniej woli odnotowane w Księdze ławniczej miasta Płocka w latach 1489-1517, w: Niebo. tradycje, przekazy, inspiracje, red. S. Konarska-Zimnicka, P. Tambor, B. Wojciechowska, Kielce 2017, s. 237-245.
7. Iura Masoviae terrestria. Pomniki dawnego prawa mazowieckiego ziemskiego. Wyd. J. Sawicki. W: Fontes Historiae Masoviensis. T. 1 (1228 - 1471). Warszawa 1972.
8. Kodeks dyplomatyczny Księstwa Mazowieckiego. Wyd. J.T. Lubomirski. Warszawa 1863.
9. Księga ławnicza miasta Płocka 1489-1517, opr. D. Poppe, Warszawa 1995.
10. Księga ziemi czerskiej 1404-1425, wyd. J.T. Lubomirski, Warszawa 1879.
11. Łubieński S. Series, vitae, res gestae episcoporum Plocensium. Cracoviae 1642.
12. Marszalska J.M., Graczyk W., Zakony na Mazowszu od XVI do końca XVIII wieku, w: Dzieje Mazowsza lata 1527-1794, red. J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2015, s. 359-396.
13. Materiały do dziejów kolegiaty pułtuskiej. Wyd. B. Ulanowski, S. Zachorowski. AKH PAU, T. 10. Kraków 1916 s. 306 - 415.
14. Mazowieckie przywileje rodowe z XIV i XV wieku. Wyd. W. Semkowicz. AKH PAU, T. 11. Kraków 1903 - 1913.
15. Mazowieckie zapiski herbowe z XIV i XV wieku. Wyd. A. Wolff. Kraków 1937.
16. Mazowsze w retrospektywie badawczej. Dynastia, instytucje, społeczeństwo, red. Waldemar Graczyk, Jolanta M. Marszalska, Bartłomiej Dźwigała, Kraków 2016
17. Metryka Księstwa Mazowieckiego z XV - XVI w. T. 1 - 2 (1417 - 1429; 1429 - 1433). Wyd. A. Włodarski. Warszawa 1918 - 1930.
18. Słownik historyczno - geograficzny województwa płockiego w średniowieczu. Opr. A. Borkiewicz - Celińska. Mazowsze - województwo płockie. T. 3 z. 1 - 2. Wrocław 1980.
19. Słownik historyczno - geograficzny ziemi wyszogrodzkiej w średniowieczu. Opr. A. Wolff, A. Borkiewicz - Celińska. Mazowsze. T. 2. Cz. 1. Wrocław 1971.
20. W. Graczyk, J.M. Marszalska, Księgi rękopiśmienne i stare druki w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku. Z dziejów kultury polskich bibliotek kościelnych w dawnych wiekach, Kraków 2010.
21. Zbiór dokumentów i listów miasta Płocka. T. 1 - 2. Wyd. S.M. Szacherska. Warszawa 1975.
22. Życie zakonne w Królestwie Polskim w latach 1832-1864. Polityka caratu, kasaty, represje, red. W. Graczyk, Jolanta M. Marszalska, Kraków 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: