Dzieje Europejskiej Kultury Muzycznej: Barok WNHS-AZD-WMonCzG
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej w okresie baroku. Tematyka obejmuje: powstanie i rozwój opery włoskiej, francuskiej, angielskiej i niemieckiej od 1600 do 1750. Powstanie i rozwój oratorium barokowego. Msza i pasja barokowa. Mniejsze formy wokalno-instrumentalne i instrumentalne baroku: kantata, sonata, koncert. Rodzaje koncertów. Muzyka zespołowa i solowa. Najważniejsi twórcy muzyki w epoce baroku: J.S. Bach, J.F. Haendel, A. Vivaldi. Interpretacja dzieł muzyki baroku w reklamie telewizyjnej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I STOPIEŃ
WIEDZA
AZD1_W04 Absolwent zna i rozumie Zna fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych.
AZD1_W30 Absolwent ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze dla historyka wydawnictwa naukowe. Zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce oraz profil ich zasobów.
UMIEJĘTNOŚCI
AZD1_U03 Absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
AZD1_U20 Absolwent potrafi planować i organizować swoją pracę z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie studiów oraz w formie samokształcenia się.
KOMPETANCJE
AZD1_K01 Absolwent jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia
HI1 _K06 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.
II STOPIEŃ
WIEDZA
AZD2_W04 Absolwent zna i rozumie fachową terminologię z zakresu nauk historycznych oraz terminologię z zakresu nauk humanistycznych i społecznych w stopniu zaawansowanym.
AZD2_W20 Absolwent posiada wiedzę konieczną do samodzielnej interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
UMIEJĘTNOŚCI
AZD2_U10 Absolwent posiada ugruntowaną umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.
AZD2_U12 Absolwent potrafi porozumiewać się ze z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych.
KOMPETANCJE
AZD2_K04 Absolwent ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, zna narzędzia i sposoby jej doskonalenia. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
AZD2_K05 Absolwent ma dogłębną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) i tradycji regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim.
Kryteria oceniania
Regularna obecność na zajęciach (dopuszczalna trzykrotna absencja w semestrze).
Znajomość literatury.
Zaliczenie testu końcowego z predefiniowanymi odpowiedziami. Skala ocen:
bdb 25-26 pkt.
db+ 22-24 pkt.
db 18-21 pkt.
dst+ 16-17 pkt.
dst 13-15 pkt.
nzal <13 pkt.
Możliwość uzyskania w ciągu semestru podwyższenia oceny końcowej o 0,5 w przypadku rozwiązania testu preegzaminacyjnego na poziomie min. 80% lub/i rozwiązanie dodatkowego zadania w trakcie zajęć.
Literatura
JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH (wybrane rozdziały):
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001.
notatki z zajęć.
Uwagi
W cyklu 2025/26_Z:
1) Obowiązuje zakaz nagrywania zajęć; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: