Kultura pamięci oraz jej instytucje (muzea polskie wXIX i XX w.) WNHS-AZD-WMKPI
Celem zajęć jest charakterystyka muzeów jako jednej z instytucji istotnych z perspektywy kreowania wspólnoty narodowej i państwowej, edukujących swych odbiorców w zakresie tzw. kultury pamięci, istotnej w kontekście budowania tożsamości w różnych jej wymiarach i kontekstach. Charakterystyka tak pojmowanej społecznej roli muzeów uwzględniać będzie polskie doświadczenie historyczne, w szczególności: okres zaborów, cywilne i zbrojne formy walki o odzyskanie państwowości, przykłady zagrożenia tożsamości kulturowej w latach II wojny światowej oraz po jej zakończeniu). Istotnym celem przedmiotu będzie również ukazanie muzeum jako jednej z kategorii instytucji edukujących o historii oraz – gromadzących zasób źródeł, użytecznych w procesie badań historycznych, których efekty są niezbędne jako podstawa do prowadzenia rzetelnej edukacji historycznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii XIX i XX w. oraz jej wymiaru kulturowego i religijnego.
Student posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, z uwzględnieniem źródeł historycznych zgromadzonych w muzeach oraz prowadzonych z ich wykorzystaniem badań.
Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii, z uwzględnieniem badań naukowych realizowanych w muzeach bądź też – z wykorzystaniem zgromadzonych w tych instytucjach zasobów źródeł.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: