Pamięć zapisana w dokumentach. Źródła aktowe do dziejów średniowiecznej Europy WNHS-AZD-WMBD
W czasie wykładu omawiane będą źródła aktowe odnoszące się do dziejów średniowiecznej Europy, ze szczególnym naciskiem na dzieje krucjat i państw łacińskich na Bliskim Wschodzie. Od omówienia kontekstu powstania konkretnego dokumentu, przez jego analizę, prowadzący będzie zachęcał uczestników do rozmowy na temat wniosków płynących z refleksji nad treścią źródła.
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę źródłoznawstwa, prezentowane będą różne formy edycji dokumentów średniowiecznych, jak również będzie okazja do zetknięcia się z archiwami i rękopisami. Prowadzący omawiać będzie możliwości dotarcia do rękopisów średniowiecznych w formie zdigitalizowanej w Internecie.
Uzupełniającym wątkiem zajęć będzie refleksja nad pamięcią - kulturową, zbiorową, społeczną. W ramach zajęć zostaną zaprezentowani najważniejsi uczeni na tej płaszczyźnie, np.: Astrid Erll, Jan Assmann, Pierre Nora, Aby Warburg, Maurice Halbwachs.
Dzięki połączeniu wątku dokumentu średniowiecznego i wątku pamięci kulturowej student zgłębi warsztat pracy historyczno-archiwistycznej, jak również pozna zyskujący popularność i mniej znany na polskim gruncie nurt badań nad pamięcią.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD1_W14
Zna i rozumie podstawowe
metody analizy i interpretacji
źródeł będących
przedmiotem badań
archiwistyki i zarządzania
dokumentacją
AZD1_W23 Ma wiedzę na temat
podstawowych metod analizy
i interpretacji źródeł
historycznych
AZD1_U03 Potrafi wyszukiwać,
analizować, oceniać oraz
uogólniać informacje z
wykorzystaniem różnych
źródeł i sposobów
AZD1_U05 Potrafi posługiwać się
krytyką zewnętrzną i
wewnętrzną źródeł
historycznych. Potrafi
rozpoznawać różne rodzaje
wytworów kultury
właściwych dla historii z
zastosowaniem typowych
metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania
społecznego oraz miejsca w
procesie historycznokulturowym
AZD1_U14 Potrafi posługiwać się
podstawowymi ujęciami
teoretycznymi,
paradygmatami badawczymi
i pojęciami właściwymi dla
historii w pracy badawczej,
dydaktycznej i
popularyzatorskiej,
szczególnie w instytucjach
kultury
AZD1_K09 Ma przekonanie o sensie,
wartości i potrzebie realizacji
misji historyka w
społeczeństwie. Jest gotowy
do podejmowania wyzwań
zawodowych i społecznych
AZD1_K01 Uczestniczy w życiu
kulturalnym i społecznym,
korzystając z różnych
mediów i uwzględniając ich
zróżnicowane formy oraz
wzbogacając je specyfiką
swego wykształcenia
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się ocena aktywności w czasie zajęć (obecność jest obowiązkowa) oraz ocena pracy semestralnej (prezentacji).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: