Ustrój i organizacja Państwa i Kościoła na ziemiach polskich do XVIII wieku WNHS-AZD-U-ORG
Podczas wykładu zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Przeobrażenia terytorialno-administracyjne Państwa Polskiego do 1795 roku (terytorium, ośrodki władzy centralnej, organizacja wewnętrzna, podział Państwa na prowincje, województwa, powiaty lub ziemie)
2. Pozycja ustrojowa monarchy do końca XVIII wieku
3. Urzędy centralne i lokalne
4. Reformy ustrojowe XVI-XVIII w.
5. Powstanie i rozwój sejmu (stany sejmujące)
6. Sądownictwo (monarsze, stanowe, Trybunał Koronny i Litewski)
7. Terytorialna organizacja metropolitarna i diecezjalna Kościoła Polskiego od X do końca XVIII wieku
8. Instytucje administracji Kościelnej (archidiakonaty, dekanaty, oficjalaty, kapituły, zakony)
9. Kancelarie kościelnej i produkcja aktowa
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Punkty 3 ECTS:
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2023/24_Z: Punkty 3 ECTS:
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2022/23_Z: Punkty 3 ECTS:
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2021/22_Z: Punkty 3 ECTS:
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do egzaminu |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD1_W21 - Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych
AZD1_W26 - Zna i rozumie ustrój państwa oraz normy prawne regulujące działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach państwowych i kościelnych
AZD1_U07 - Potrafi interpretować oraz badać zjawiska społeczne (polityczne, ekonomiczne, prawne, kulturalne) w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, a także w zakresie ich wpływu na funkcjonowanie badań nad archiwistyką w kraju i za granicą
AZD1_K05 - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student zna zmiany terytorialno-administracyjne zachodzące w Państwie Polskim do końca XVIII w.
W2: student zna terytorialną organizację metropolitarną i diecezjalną Kościoła Polskiego do końca XVIII w.
W3: student zna instytucje oraz urzędy administracji Państwowej i Kościelnej działające na ziemiach polskich do końca XVIII w.
W4: student zna najważniejsze dokumenty dotyczące struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w
U1: student umie wyjaśnić i ocenić najważniejsze zmiany w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w.
K1: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.
Punkty 3 ECTS:
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do egzaminu
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student zna w stopniu bardzo dobrym zmiany terytorialno-administracyjne zachodzące w Państwie Polskim do końca XVIII w.
- na ocenę dobrą: student zna w stopniu dobrym zmiany terytorialno-administracyjne zachodzące w Państwie Polskim do końca XVIII w.
- na ocenę dostateczną: student zna w stopniu podstawowym zmiany terytorialno-administracyjne zachodzące w Państwie Polskim do końca XVIII w.
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student zna w stopniu bardzo dobrym terytorialną organizację metropolitarną i diecezjalną Kościoła Polskiego do końca XVIII w.
- na ocenę dobrą: student zna w stopniu dobrym terytorialną organizację metropolitarną i diecezjalną Kościoła Polskiego do końca XVIII w.
- na ocenę dostateczną: student zna w stopniu dostatecznym terytorialną organizację metropolitarną i diecezjalną Kościoła Polskiego do końca XVIII w.
W3:
- na ocenę bardzo dobrą: student zna w stopniu bardzo dobrym instytucje oraz urzędy administracji Państwowej i Kościelnej działające na ziemiach polskich do końca XVIII w.
- na ocenę dobrą: student zna w stopniu dobrym instytucje oraz urzędy administracji Państwowej i Kościelnej działające na ziemiach polskich do końca XVIII w.
- na ocenę dostateczną: student zna w stopniu podstawowym instytucje oraz urzędy administracji Państwowej i Kościelnej działające na ziemiach polskich do końca XVIII w.
W4:
- na ocenę bardzo dobrą: student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze dokumenty dotyczące struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w.
- na ocenę dobrą: student zna w stopniu dobrym najważniejsze dokumenty dotyczące struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w.
- na ocenę dostateczną: student zna w stopniu podstawowym najważniejsze dokumenty dotyczące struktury administracyjnej na ziemiach polskich do końca XVIII w.
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student umie w stopniu bardzo dobrym wyjaśnić i ocenić najważniejsze zmiany w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w.
- na ocenę dobrą: student umie w stopniu dobrym wyjaśnić i ocenić najważniejsze zmiany w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w.
- na ocenę dostateczną: student umie w stopniu podstawowym wyjaśnić i ocenić najważniejsze zmiany w strukturze administracyjnej Państwa i Kościoła zachodzące do końca XVIII w.
K1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu podstawowym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Marian Kallas, Historia ustroju Polski, PWN Warszawa 2018.
2. Bolesław Kumor, Dzieje ustroju kościelnego w Polsce, w: Historia Kościoła w Polsce, t. I, cz. II, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1974, s. 100-115.
Literatura uzupełniająca:
1. Hieronim Eugeniusz Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 2013.
2. Jan Dzięgielewski, Izba poselska w systemie władzy Rzeczypospolitej w czasach Władysława IV, Warszawa 1992.
3. Edward Opaliński, Kultura polityczna szlachty polskiej w latach 1587-1652, Warszawa 1995.
4. Władysław Konopczyński, Reforma elekcji - czy naprawa Rzeczypospolitej. Wybór Źródeł 1630-1632, Kraków 1949.
5. Waldemar Graczyk, Organizacja kościelna na Mazowszu do połowy XII wieku, w: Kościół, kultura, polityka w państwie pierwszych Piastów Warszawa :, Ciechanów 2016, s. 233-240.
6. Waldemar Graczyk, Rozbudowa struktur administracji terytorialnej w diecezji płockiej w połowie XV wieku jako przejaw usprawnienia aktywności duszpasterskiej lokalnego Kościoła, w: Postęp i zacofanie w kulturze Europy Środkowej, 2015, s. 41-51.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat Historii Państwa Polskiego i Kościoła, tworzenia się struktur administracyjnych oraz ich przeobrażeń aż do końca XVIII wieku. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: