Technologie informacyjne WNHS-AZD-TI
Zakres tematyczny zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne: omówienie tematyki zajęć i warunków zaliczenia.
2. Portale edukacyjne w internecie.
3. Archiwista w sieci- fora i portale historyczne.
4. Multimedialne encyklopedie.
5. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci
6. Biblioteki cyfrowe.
7. Archiwa w sieci. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci.
8. Muzea w sieci.
9. Wykorzystanie materiałów z internetu.
10. Publikowanie w sieci.
11. Prawo autorskie.
12. Edytor tekstu word.
13. Prezentacje multimedialne, cz. 1
14. Prezentacje multimedialne, cz. 2
15. Omówienie prac zaliczeniowych. Wystawianie ocen
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
AZD1_U03 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
AZD1_U11 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informację z zakresu archiwistyki, z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (w tym także archiwalnych baz danych) oraz formułować na tej podstawie własne opinie
AZD1_U12 - Potrafi porozumiewać się ze z wykorzystaniem różnych kanałów i
technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk
humanistycznych
Ponadto student:
EK 1: Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, oraz informatyczne zbiory danych.
EK 2: Posiada wiedzę na temat archiwalnych baz danych
EK 3: Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki
EK 4: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki
EK 5: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia
Punkty 2 ECTS:
1. Udział w zajęciach.
2. Przygotowanie do zajęć, wykonanie prezentacja power-point oraz zadań w edytorze tekstu.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
na ocenę 2 (ndst.):
EK 1: student nie posiada na poziomie operacyjnym wiedzy o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także nie zna repertoriów bibliograficznych, inwentarzy archiwalnych i bibliotecznych oraz informatycznych zbiorów danych.
EK 2: Student nie posiada wiedzy na temat archiwalnych baz danych
EK 3: Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu metodologii archiwistyki
EK 4: Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki
na ocenę 3 (dst.):
EK 1: student ma w stopniu podstawowym na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna w stopniu podstawowym repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne oraz informatyczne zbiory danych.
EK 2: Student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat archiwalnych baz danych
EK 3: Student ma w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki
EK 4: Student w stopniu podstawowym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki
na ocenę 4 (bd.):
EK 1: student ma w stopniu dobrym na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna w stopniu dobrym repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne oraz informatyczne zbiory danych.
EK 2: Student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat archiwalnych baz danych
EK 3: Student ma w stopniu dobrym wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki
EK 4: Student w stopniu dobrym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki
na ocenę 5 (bdb.):
EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna w stopniu bardzo dobrym repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne oraz informatyczne zbiory danych.
EK 2: Student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat archiwalnych baz danych
EK 3: Student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki
EK 4: Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki
Literatura
B. Boryczka, Praktyczny przewodnik po Internecie dla bibliotekarzy, Bydgoszcz 2003.
Elektroniczne publikacje w bibliotekach, pod red. Mari Kocójowa, Kraków 2002
Gliński Wiesław, Rybiński Henryk, Tworzenie i udostępnianie baz danych w sieci WWW, Warszawa 2004
Informacja elektroniczna a prawo autorskie, pod red. Stanisław Czajka, Warszawa 2000
Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie, pod red. Marcin Drzewiecki, Warszawa 2003.
Niezgoda M, Haber L.H. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006
Sikorski W., ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych, Warszawa 2009
W cyklu 2023/24_L:
B. Boryczka, Praktyczny przewodnik po Internecie dla bibliotekarzy, Bydgoszcz 2003. Elektroniczne publikacje w bibliotekach, pod red. Mari Kocójowa, Kraków 2002 Gliński Wiesław, Rybiński Henryk, Tworzenie i udostępnianie baz danych w sieci WWW, Warszawa 2004 Informacja elektroniczna a prawo autorskie, pod red. Stanisław Czajka, Warszawa 2000 Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie, pod red. Marcin Drzewiecki, Warszawa 2003. Niezgoda M, Haber L.H. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006 Sikorski W., ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych, Warszawa 2009 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość korzystania z internetu. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: