Rozwój form kancelaryjnych WNHS-AZD-RFKanc
Treści kształcenia przedmiotu obejmują następujące tematy:
1. Geneza i rozwój polskiej kancelarii do końca XIII wieku
2. Kancelaria królewska od XIV do końca XVIII wieku
3. Metryka Koronna
4. Kancelarie kościelne i zakonne do 1795 roku.
5. Kancelarie grodzkie, sądowe i ziemne w okresie staropolskim
6. Kancelaria miejska na ziemiach polskich w okresie księgi wpisów
7. Kancelaria akt czynności na przykładzie Rady Nieustającej
8. Ogólna charakterystyka kancelarii austriackiej, pruskiej i rosyjskiej w XIX i początkach XX wieku.
9. Kancelaria w Polsce Odrodzonej. Unifikacja i reforma w 1931 roku. Od systemu dziennikowego, rzeczowego, do bezdziennikowego
10. Kancelaria w PRL. Nowe akty i nowe formy dokumentacji
11. Kancelaria współczesna końca XX i początków XXI wieku. Dokument elektroniczny, technika komputerowa
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD1_W01 Student ma podstawową wiedzę o miejscu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w systemie nauk oraz o ich przedmiotowej i metodologicznej specyfice oraz ich kierunku rozwoju
AZD1_W03 Student zna podstawową terminologię z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, rozumie jej źródła i zastosowania w obszarze nauk humanistycznych
AZD1_W13 Student zna i prawidłowo identyfikuje typy i formy dokumentacji oraz sposoby ich powstawania
AZD1_U04 Student potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych
AZD1_1K04 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
W zakresie wiedzy i umiejętności student:
1. omawia formy kancelaryjne na ziemiach polskich od średniowiecza do czasów współczesnych
2. charakteryzuje rodzaje dokumentacji wytwarzanej w kancelariach od średniowiecza do czasów współczesnych
3. przedstawia rozwój kancelarii monarszej oraz kancelarii kościelnych, sądowych i miejskich w okresie staropolskim
4. analizuje cechy zewnętrzne i wewnętrzne oraz rodzaje dokumentu średniowiecznego
5. przedstawia dzieje Metryki Koronnej i Metryki Litewskiej
6. charakteryzuje systemy kancelaryjne państw zaborczych
7. omawia rodzaje systemów kancelaryjnych w Polsce po 1918 r.
Kryteria oceniania
Ocena 5 (bdb)
EK 1 student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy o formach kancelaryjnych na ziemiach polskich
EK 2 student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy o rodzajach dokumentacji występujących na ziemiach polskich
EK 3 student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy w zakresie rozwoju kancelarii
EK 4 student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy o budowie i rodzajach dokumentu
EK 5 student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy o dziejach Metryki Koronnej i Litewskiej
EK 6 student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy o systemach kancelaryjnych państw zaborczych
EK 7 student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy o systemach kancelaryjnych w Polsce po 1918 r.
Ocena 4 (db)
EK 1 student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy o formach kancelaryjnych na ziemiach polskich
EK 2 student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy o rodzajach dokumentacji występujących na ziemiach polskich
EK 3 student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy w zakresie rozwoju kancelarii
EK 4 student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy o budowie i rodzajach dokumentu
EK 5 student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy o dziejach Metryki Koronnej i Litewskiej
EK 6 student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy o systemach kancelaryjnych państw zaborczych
EK 7 student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy o systemach kancelaryjnych w Polsce po 1918 r.
Ocena 3 (dst)
EK 1 student potrafi wymienić form kancelaryjnych na ziemiach polskich
EK 2 student posiada podstawową znajomość rodzajów dokumentacji występujących na ziemiach polskich
EK 3 student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozwoju kancelarii
EK 4 student posiada podstawową o budowie i rodzajach dokumentu
EK 5 student posiada podstawową wiedzę o dziejach Metryki Koronnej i Litewskiej
EK 6 student posiada podstawową wiedzę o systemach kancelaryjnych państw zaborczych
EK 7 student posiada podstawową wiedzę o systemach kancelaryjnych w Polsce po 1918 r.
Literatura
Literatura podstawowa:
Dyplomatyka staropolska, red. T. Jurek, Warszawa 2015.
Nawrocki S., Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Chorążyczewski W., Przemiany organizacyjne polskiej kancelarii królewskiej u progu czasów nowożytnych, Toruń 2007.
Dyplomatyka wieków średnich, opr. K. Maleczyński, M. Bielińska, A. Gąsiorowski, Warszawa 1971.
Górak A., Rosyjska kancelaria akt spraw w urzędach lubelskiej gubernialnej administracji ogólnej w latach 1867-1918, Lublin 2008
Krzyżaniakowa J., Kancelaria królewska Władysława Jagiełły. Studium z dziejów kultury politycznej Polski XV wieku. Cz. I i II, Poznań 1972-1976.
Łosowski J., Kancelaria grodzka chełmska od XV do XVIII wieku. Studium o urzędzie, dokumentacji, jej formach i roli w życiu społeczeństwa staropolskiego, Lublin 2004.
Łosowski J., Kancelarie miast szlacheckich województwa lubelskiego od XV do XVIII wieku, Lublin 1997.
Sułkowska-Kurasiowa I., Dokumenty królewskie i ich funkcja w państwie polskim za Andegawenów i pierwszych Jagiellonów 1370-1444, Warszawa 1977.
Sułkowska-Kurasiowa I., Polska kancelaria królewska latach 1447-1505, Wrocław 1967.
Sułkowska- Kuraś I., Woźniakowa M., Inwentarz Metryki Koronnej..., Warszawa 1975
Wyczawski H.E., Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989
Wyrozumska B., Kancelaria miasta Krakowa w średniowieczu. Kraków 1995.
W cyklu 2020/21_Z:
Literatura podstawowa: Dyplomatyka staropolska, red. T. Jurek, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020/21_Z:
Podstawowa wiedza z historii z zakresu nauczania w szkole średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: