Neografia polska WNHS-AZD-NeoPol
Podczas zajęć studenci zapoznają się z historią druku w Polsce i w Europie. Nabywają umiejętnośc odczytywania pisma nowożytnego kaligraficznego oraz drukowanego.
W cyklu 2022/23_L:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z historią druku w Polsce i w Europie. Nabywają praktyczną umiejętność odczytywania pisma nowożytnego kaligraficznego oraz drukowanego. |
W cyklu 2023/24_L:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z historią druku w Polsce i w Europie. Nabywają praktyczną umiejętność odczytywania pisma nowożytnego kaligraficznego oraz drukowanego. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student po zakończeniu zajęć:
1. posiada znajomość i słownictwo oraz wiedzę z zakresu fleksji i składni języka polskiego;
Umiejętności
Student po zakończeniu zajęć:
1. posiada umiejętność odczytania i interpretacji przynajmniej jednego języka źródeł archiwalnych używanego na terenie ziem polskich
Kompetencje:
Student po zakończeniu zajęć:
1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie
potrzebę ciągłego samokształcenia
Ponadto student:
1. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii z uwzględnieniem poszczególnych okresów historii powszechnej, Polski i Kościoła.
2. potrafi odczytać i interpretować źródła archiwalne spisane w języku polskim, które znajdują się w krajowych archiwach.
Student otrzymuje 1,5 punkty ECTS:
1. Obecność na zajęciach 30 godz. = 0,5 pkt
2. Czytanie i przepisywanie tekstów w czasie zajęć = 0,5pkt
3. Nauka wiedzy teoretycznej z zakresu neografii = 0,5 pkt
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na każdym dyżurze.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Warunki dla osiągnięcia oceny:
- ocena 3 (dst): Student zna zaledwie podstawowe abrewiacje występujące w źródłach innych epok. Student z trudnością odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student z trudnością odczytuje pierwsze starodruki zaledwie i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki.
- ocena 4 (db): Student zna podstawowe abrewiacje występujące w źródłach innych epok. Student odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student odczytuje pierwsze starodruki i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki.
- ocena 5 (bdb): Student zna najczęściej stosowane abrewiacje występujące w źródłach innych epok i potrafi je skwalifikować. Student prawidłowo odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student prawidłowo odczytuje pierwsze starodruki i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009.
Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978
Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania)
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
brak |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: