Metodyka kształtowania zasobu archiwalnego (gromadzenie, rozmieszczanie, przechowywanie) WNHS-AZD-MKA
Podczas zajęć studenci zapoznają się z mechanizmami gromadzenia zasobu archiwalnego, zasadami wyboru materiałów archiwalnych, ich rozmieszczeniem w ramach sieci archiwalnej i miedzy różnymi sieciami archiwów oraz zasadami przechowywania zasobu archiwalnego.
W cyklu 2021/22_Z:
Podczas zajęć studenci poznają nie tylko teoretyczne zasady gromadzenia, rozmieszczania i przechowywania zasobu wypracowane przez archiwistykę, ale też będą mieli okazję poznać m.in. zasady kształtowania zasobu archiwalnego w Narodowym Archiwum Cyfrowym oraz Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podczas zajęć studenci poznają nie tylko teoretyczne zasady gromadzenia, rozmieszczania i przechowywania zasobu wypracowane przez archiwistykę, ale też będą mieli okazję poznać m.in. zasady kształtowania zasobu archiwalnego w Narodowym Archiwum Cyfrowym oraz Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podczas zajęć studenci poznają teoretyczne zasady selekcji aktotwórców i akt oraz gromadzenia, rozmieszczania i przechowywania zasobu wypracowane przez archiwistykę polską. Będą też mieli okazję poznać m.in. zasady kształtowania zasobu archiwalnego w Archiwum Akt Nowych, Narodowym Archiwum Cyfrowym oraz Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podczas zajęć studenci poznają teoretyczne zasady selekcji aktotwórców i akt oraz gromadzenia, rozmieszczania i przechowywania zasobu wypracowane przez archiwistykę polską. Będą też mieli okazję poznać m.in. zasady kształtowania zasobu archiwalnego w Archiwum Akt Nowych, Narodowym Archiwum Cyfrowym oraz Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student powinien:
1. mieć uporządkowaną wiedzę na temat opracowywania zasobu
archiwalnego oraz jego udostępniania w archiwach historycznych i
kościelnych oraz współczesnych instytucjach;
2. mieć podstawową wiedzę na temat gromadzenia, rozmieszczania i
przechowywania zasobu archiwalnego
3. mieć podstawową wiedzę dotyczącą narzędzi służących organizacji
wytworzonej dokumentacji
4. umieć zastosować podstawową terminologię z zakresu archiwistyki i
zarządzania dokumentacją w wypowiedzi ustnej
5. umieć wykorzystywać źródła przepisów prawnych i innych
dokumentów regulujących pracę w archiwum do organizacji pracy
swojej, a także swojego zespołu
6. umieć współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne
role
Kryteria oceniania
Efekty W16, W17, W18
na ocenę bardzo dobrą student powinien - mieć pełną i uporządkowaną wiedzę na temat: 1. opracowywania zasobu archiwalnego oraz jego udostępniania, 2. gromadzenia, rozmieszczania i przechowywania zasobu archiwalnego, 3. dotyczącą narzędzi służących organizacji
wytworzonej dokumentacji
na ocenę dobrą student powinien - mieć podstawową wiedzę na temat: 1. opracowywania zasobu archiwalnego oraz jego udostępniania, 2. gromadzenia, rozmieszczania i przechowywania zasobu archiwalnego, 3. dotyczącą narzędzi służących organizacji wytworzonej dokumentacji
na ocenę dostateczną student powinien - mieć przynajmniej częściową wiedzę na temat: 1. opracowywania zasobu archiwalnego oraz jego udostępniania, 2. gromadzenia, rozmieszczania i przechowywania zasobu archiwalnego, 3. dotyczącą narzędzi służących organizacji wytworzonej dokumentacji
Efekt U01
na ocenę bardzo dobrą student powinien - umieć zastosować wszystkie terminy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w wypowiedzi ustnej
na ocenę dobrą student powinien - umieć zastosować większość terminów z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w wypowiedzi ustnej
na ocenę dostateczną student powinien - umieć zastosować podstawowe terminy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w wypowiedzi ustnej
Literatura
W cyklu 2023/24_Z:
Robert Degen, Kształtowanie państwowego zasobu archiwalnego w Polsce w latach 1945-1989, „Archiwa – Kancelarie – Zbiory” 2008, 2, s. 13 - 38 |
W cyklu 2024/25_Z:
Robert Degen, Kształtowanie państwowego zasobu archiwalnego w Polsce w latach 1945-1989, „Archiwa – Kancelarie – Zbiory” 2008, 2, s. 13 - 38 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość podstawowych problemów związanych z kształtowaniem zasobu archiwalnego |
W cyklu 2022/23_Z:
Znajomość podstawowych problemów związanych z kształtowaniem zasobu archiwalnego |
W cyklu 2023/24_Z:
Znajomość podstawowych problemów związanych z identyfikowaniem wartościowych źródeł pisanych i kształtowaniem zasobu archiwalnego. |
W cyklu 2024/25_Z:
Znajomość podstawowych problemów związanych z identyfikowaniem wartościowych źródeł pisanych i kształtowaniem zasobu archiwalnego. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: