Język łaciński WNHS-AZD-JLac1R
Nauka języka łacińskiego rozpoczyna się od dwóch kwestii introdukcyjnych:
- Zarys historii języka i piśmiennictwa łacińskiego
- Alfabet łaciński; wymowa i ortografia; iloczas i akcent.
Zasadniczy kurs języka łacińskiego polega na nauce języka łacińskiego na poziomie podstawowym. Po pierwsze, chodzi o poznanie słownictwa łacińskiego. Chodzi szczególnie o słownictwo z zakresu historii, kultury, sztuki i życia człowieka w środowisku starożytnego Rzymu. Zwraca się przy tym szczególną uwagę na różnorodność znaczenia poszczególnych słów. Kurs obejmuje także stopniowe poznawania zagadnień gramatycznych (fleksja i składnia), Poznawanie słownictwa i materiału gramatycznego jest stopniowane i rozłożone w czasie na 2 lata nauczania (4 semestry). Poznawaniu poszczególnych zagadnień gramatycznych i słownictwa towarzyszy duża ilość ćwiczeń, tłumaczenie sporej ilości początkowo prostych, a w miarę postępów w nauczaniu coraz trudniejszych tekstów łacińskich. Celem poznania mądrości starożytnych Rzymian studenci poznają sentencje, aforyzmy i przysłowia łacińskie.
W cyklu 2020/21_Z:
Odmiana czasownika: - indicativus, imperativus, coniunctivus preasentis activi/ passivi w 4 koniugacjach - indicativus, imperativus, coniunctivus imperfecti activi/ passivi w 4 koniugacjach - indicativus, imperativus, coniunctivus perfecti activi/passivi w 4 koniugacjach - indicativus, imperativus, coniunctivus plusquamperfecti activi/passivi w 4 koniugacjach - indicativus futuri I, II activi/ passivi w 4 koniugacjach - odmiana czasowników złożonych, a także nieregularnych: fero, eo, volo, nolo, malo, fio Odmiana rzeczownika - I, II, III, IV i V deklinacja w rodzajach męskim, żeńskim, nijakim - znajomość wyjątków Odmiana oraz stopniowanie przymiotnika i przysłówka Imiesłowy: - participium preasentis activi - participium perfecti passivi - participium futuri activi/ passivi Konstrukcje: - ACI/ NCI - CPA/ CPP Okresy warunkowe: - modus realis - modus potentialis - modus irrealis Coniunctivus w zdaniu głównym oraz w zdaniu podrzędnym Zaimki: - wskazujący - osobowy - dzierżawczy - względny Przyimki |
W cyklu 2020/21_L:
Odmiana czasownika: - indicativus, imperativus, coniunctivus preasentis activi/ passivi w 4 koniugacjach - indicativus, imperativus, coniunctivus imperfecti activi/ passivi w 4 koniugacjach - indicativus, imperativus, coniunctivus perfecti activi/passivi w 4 koniugacjach - indicativus, imperativus, coniunctivus plusquamperfecti activi/passivi w 4 koniugacjach - indicativus futuri I, II activi/ passivi w 4 koniugacjach - odmiana czasowników złożonych, a także nieregularnych: fero, eo, volo, nolo, malo, fio Odmiana rzeczownika - I, II, III, IV i V deklinacja w rodzajach męskim, żeńskim, nijakim - znajomość wyjątków Odmiana oraz stopniowanie przymiotnika i przysłówka Imiesłowy: - participium preasentis activi - participium perfecti passivi - participium futuri activi/ passivi Konstrukcje: - ACI/ NCI - CPA/ CPP Okresy warunkowe: - modus realis - modus potentialis - modus irrealis Coniunctivus w zdaniu głównym oraz w zdaniu podrzędnym Zaimki: - wskazujący - osobowy - dzierżawczy - względny Przyimki |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Opis ECTS
Udział w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zajęć – 50 godzin
Konsultacje – 15 godzin
przygotowanie do egzaminu – 55 godzin
Suma – 150 godzin
Liczba ECTS 150 godzin / 30 godzin = 5 pkt
| W cyklu 2021/22_Z: Opis ECTS
Udział w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zajęć – 50 godzin
Konsultacje – 15 godzin
przygotowanie do egzaminu – 55 godzin
Suma – 150 godzin
Liczba ECTS 150 godzin / 30 godzin = 5 pkt
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
AZD1_W15 - Posiada znajomość i słownictwo oraz wiedzę z zakresu fleksji i składni przynajmniej jednego języka starożytnego i nowożytnego pozwalającą na tłumaczenie podstawowych tekstów źródłowych
AZD1_U09 - Tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe z przynajmniej jednego języka starożytnego
AZD1_K04 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
Ponadto:
Student rozpoznaje, rozróżnia i nazywa deklinacje oraz koniugacje, wskazuje, rozpoznaje i tworzy czasy, dobiera odpowiednie formy, rozpoznaje i określa oraz odtwarza poznane formy gramatyczne.
Student tłumaczy proste teksty i zdania, posługuje się poprawnie słownikiem łacińsko-polskim, stosuje w praktyce poznane elementy gramatyczne i leksykalne.
Kryteria oceniania
Ocena 3 (dst)
Student w wystarczającym stopniu rozpoznaje, rozróżnia i nazywa deklinacje oraz koniugacje, wskazuje, rozpoznaje i tworzy czasy, dobiera odpowiednie formy, rozpoznaje i określa oraz odtwarza poznane formy gramatyczne.
Student w wystarczającym stopniu czyta i tłumaczy proste teksty i zdania, posługuje się poprawnie słownikiem łacińsko-polskim, stosuje w praktyce poznane elementy gramatyczne i leksykalne.
Ocena 4 (db)
Student dobrze rozpoznaje, rozróżnia i nazywa deklinacje oraz koniugacje, wskazuje, rozpoznaje i tworzy czasy, dobiera odpowiednie formy, rozpoznaje i określa oraz odtwarza poznane formy gramatyczne.
Student dobrze czyta i tłumaczy proste teksty i zdania, posługuje się poprawnie słownikiem łacińsko-polskim, stosuje w praktyce poznane elementy gramatyczne i leksykalne.
Ocena 5 (bdb)
Student bardzo dobrze rozpoznaje, rozróżnia i nazywa deklinacje oraz koniugacje, wskazuje, rozpoznaje i tworzy czasy, dobiera odpowiednie formy, rozpoznaje i określa oraz odtwarza poznane formy gramatyczne.
Student bardzo dobrze czyta i tłumaczy proste teksty i zdania, posługuje się poprawnie słownikiem łacińsko-polskim, stosuje w praktyce poznane elementy gramatyczne i leksykalne.
Literatura
W cyklu 2020/21_Z:
1) Teksty i ćwiczenia zawarte w materiałach opracowanych przez osobę prowadzącą zajęcia i przekazanych studentom. 2) Słownik łacińsko-polski, najlepiej K. Kumanieckiego |
W cyklu 2020/21_L:
1) Teksty i ćwiczenia zawarte w materiałach opracowanych przez osobę prowadzącą zajęcia i przekazanych studentom. 2) Słownik łacińsko-polski, najlepiej K. Kumanieckiego |
Uwagi
W cyklu 2020/21_Z:
Brak |
W cyklu 2020/21_L:
Zaliczony pierwszy semestr |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: