Historia filozofii WNHS-AZD-HisFil
- http://- (w cyklu 2024/25_Z)
Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej od starożytności po czasy współczesne przy akcencie na europejską tradycję filozoficzną. Poszczególne tematy dotyczą:
1-2: Czym jest filozofia? Działy filozofii.
3-4: Krótka historia filozofii przy wskazaniu na ogólne tendencje poszczególnych epok.
5-6: Najstarsze podania filozoficzne w filozofii greckiej i w okresie hellenistycznym.
7-8: Filozofia Platona i Arystotelesa - wielkie filozofie początku myśli humanistycznej.
9-10: Okres późnej starożytności i wczesne średniowiecze (Augustyn).
11-12: Dojrzałe średniowiecze: pomiędzy scholastyką a mistyką (Anzelm, Bonawentura, Tomasz z Akwinu).
13-14: Późne średniowiecze oraz okres renesansu jako przejście ku nowożytności. Problemy z określeniem nowożytności.
15-16: Nowożytność jako wiek rozumu (Kartezjusz).
17-18: Pomiędzy racjonalizmem a empiryzmem - o dwóch głównych nurtach filozofii nowożytnej.
19-20: Filozofia Kanta i przejście ku filozofii XIX wieku (Hegel).
21-23: Fenomenologia i dążenia naukowe filozofii.
24-26: Hermeneutyka i filozofia życia.
27-29: Postmodenizm i wybrane nurty filozofii najnowszej.
30: Po co filozofia dzisiaj?
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Liczba ECTS: 2, w tym:
Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału
nauczyciela akademickiego, liczba godzin: 30 (udział w wykładach)
Praca własna studenta
Liczba punktów ECTS: 1
Łączna liczba godzin - 30 w tym:
- praca własna z literaturą: 15
- przygotowanie do egzaminu: 15 | W cyklu 2024/25_Z: ECTS:
Udział w wykładzie – 30 godzin
Lektura tekstów – 15 godzin
Przygotowanie do testu – 15 godzin
SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]
LICZBA ECTS = 2 | W cyklu 2022/23_Z: Liczba ECTS: 2, w tym:
Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału
nauczyciela akademickiego, liczba godzin: 30 (udział w wykładach)
Praca własna studenta
Liczba punktów ECTS: 1
Łączna liczba godzin - 30 w tym:
- praca własna z literaturą: 15
- przygotowanie do egzaminu: 15 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w filozofii
UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii ich źródeł
KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do współczesności podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii od starożytności do współczesności
ECTS:
Udział w wykładzie – 30 godzin
Lektura tekstów – 15 godzin
Przygotowanie do testu – 15 godzin
SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]
LICZBA ECTS = 2
Kryteria oceniania
Wykład kończy się zaliczeniem w formie pisemnej (test wyboru jednokrotnego). Test obejmuje materiał prezentowany na wykładach.
na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii od starożytnej do współczesnej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w różnych okresach historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii od starożytnej do współczesnej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w wybranych okresach historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii od starożytnej do współczesnej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej ; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii od starożytnej do współczesnej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną
Przewiduje się następującą skalę ocen za test pisemny:
5,0 - 100 - 91% punktów
4,5 - 90 - 81% punktów
4,0 - 80 - 71% punktów
3,5 - 70 - 61% punktów
3,0 - 60 - 51% punktów
2,0 - 0 - 50 % punktów
Zajęcia są obowiązkowe, dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu semestru.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 1-3, dowolne wydanie.
2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 1-11, Warszawa 2006.
3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009.
5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997.
6. Coreth E., Schöndorf H., Filozofia XVII i XVIII wieku, Kęty 2005.
7. Coreth E., Ehlen P., Schmidt J., Filozofia XIX wieku, Kęty 2005.
8. Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, Kęty 2004.
9. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011.
10. Nowaczyk A., Filozofia analityczna, Warszawa 2008.
11. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997.
12. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, online: https://plato.stanford.edu/
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: