Historia filozofii WNHS-AZD-HisFil
Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej od starożytności po wiek XX w ujęciu europejskim. Omawiać będziemy wyłącznie wybrane, najważniejsze zagadnienia. Będziemy śledzić odpowiedzi, jakie padały na fundamentalne pytania: o świat wartości, strukturę bytową świata, o pochodzenie i naturę zła, o sens bycia, o wartość i możliwość naszego poznania itd. Wraz ze zbliżaniem się do filozofii najnowszej przedstawione zostaną również stanowiska kwestionujące sens tego typu poszukiwań. Wielość zjawisk i tendencji, ważność poszczególnych filozofii uniemożliwia sumaryczne przekazanie ich całościowego obrazu. Dlatego też tak ważne jest uzupełnienie kursu przez zalecane lektury.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka):
Ma wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz ich wzajemnych zależności.
Ma wiedzę o miejscu filozofii wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach nauk historycznych z innymi naukami humanistycznymi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie pisemnej (jeżeli wprowadzony zostanie tryb on-line z wykorzystaniem platformy e-learning),
Na zaliczenie składa się
Egzamin będzie się składał z trzech elementów:
– omówienie tezy problemowej (może mieć ona charakter przekrojowy np. „porównaj koncepcję duszy ludzkiej w filozofii starożytnej i średniowiecznej”) – max 50 pkt
– wyjaśnienie 5 pojęć (max 5 pkt za pojęcie)
– testu wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi przy błędnej odpowiedzi 5 pytań (zakres -25 do 25 pkt)
Obowiązujący zakres materiału - wykład i literatura obowiązkowa
Uwaga w przypadku zdawania egzaminu on-line, jeżeli wykryte zostaną fragmenty skopiowane z Internetu, praca nie będzie przyjęta.
Ocena bdb. 81-100 pkt
Ocena db. 66-80 pkt
Ocena dst. 51-65 pkt
Zajęcia są obowiązkowe, dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu semestru.
Tezy (wybór najważniejszych)
Czym był amoralizm Machiavellego
Charakterystyka najważniejszych kierunków okresu hellenistycznego
Czy Nietzsche „zabił” Boga?
Czy oświecenie „powiedziało nam” coś ciekawego – na przykładzie najważniejszych idei angielskiej filozofii oświecenia
Czym jest byt wg Arystotelesa, jaka jest struktura bytu, jakie są jego przyczyny?
Co znaczy pierwiastek apolliński i dionizyjski
Czym jest nietzscheańska koncepcja nadczłowieka i jak wpisuje się w jego etykę
Czym jest przestrzeń i czas u Kanta?
Czym są, w jaki sposób istnieją i jaki jest stosunek rzeczy do idei w koncepcji Platona? Scharakteryzowanie platońskiej koncepcji idei
Dlaczego Diogenes chciał mieszkać w beczce
Dowody na istnienie Boga u św. Tomasza i ich krytyka
Drogi poznania u św. Bonawentury
Egzystencjalizm Marka Aureliusza i najważniejsze koncepcje w ramach szkoły stoickiej
John Locke – czym są idee proste i jaki jest ich relacja do idei złożonych
Koncepcja metafizyczna u Platona
Koncepcja porządku metafizycznego św. Augustyna, określenie sposobu w jaki widzi on człowieka i jego relację z Bogiem i światem
Koncepcja umowy społecznej
Koncepcja zależności wiary i filozofii u św. Bonawentury
Na czym polegał przewrót kartezjański w filozofii
Na czym polegał sceptycyzm sceptyków
Najważniejsze cechy filozofii średniowiecza
Najważniejsze elementy kantowskiej teorii poznania (rodzaje sądów i drogi poznania zmysłowa i umysłowa)
Najważniejsze elementy utopii filozoficznej
Najważniejsze problemy filozofii Sokratesa.
Narodziny filozofii i pierwsze koncepcje filozoficzne w starożytnej Grecji: jońscy filozofowie przyrody, Heraklit, Pitagorejczycy i inni – charakterystyka najważniejszych stanowisk.
Niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie – charakterystyka kantowskiej etyki
Nowe prący w filozofii XIV i XV wieku
Nowe propozycje w filozofii – na czym polegało nowatorstwo filozofii renesansu względem średniowiecza, a co było kontynuacją
Omówić założenia filozofii F. Bacona
Paradoksy Zenona z Elei (czego miały dowodzić, omówienie paradoksów)
Poczucie absurdu i tragizm istnienia? – o założeniach egzystencjalizmu
Porównanie i omówienie koncepcji metafizyki Platona i Plotyna
Porównanie koncepcji Boga (demiurga, pierwszego poruszyciela) w koncepcjach filozoficznych starożytności i średniowiecza
Porównanie koncepcji metafizyki Arystotelesa i św. Tomasza
Porównanie koncepcji państwa u Platona i Arystotelesa
Postmodernizm – główne założenia
Problem relacji między JA i TY w filozofii dialogu
Problem zła, łaski i wolnej woli w koncepcji św. Augustyna
Przechodzenie systemów w koncepcji Platona i Arystotelesa
Rola historii w filozofii Hegla
Rozumienie przyjemności w szkole epikurejskiej
Scharakteryzuj metodę scholastyczną
Uniwersalia a transcendentalia w filozofii średniowiecza
Wyjaśnij istotę skrajnego empiryzmu Berkeleya
WYJAŚNIJ POJĘCIA:
ARCHE, ERYSTYKA, TRANSCENDENTALIA, UNIWERSALIA, ONTOLOGIA, METAFIZYKA, ESTETYKA, GNOSEOLOGIA, TEORIA POZNANIA, DIADA, APEIRON, HILEMORFIZM, HIPOSTAZA, PNEUMA, OUSIA, ARCHE, INDETERMINIZM, EPISTEMOLOGIA, SYNOLON, AKCYDENSA, GNOSEOLOGIA, SENSUALIZM
Praktyki zawodowe
Literatura
W cyklu 2020/21_Z:
Obowiązkowa Wybrana dodatkowa |
Uwagi
W cyklu 2020/21_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: