Historia nowożytna Polski-wykład WNHS-AZD-HNP
Charakterystyka syntez oraz wyników najnowszych badań. szczegółowych
Uwarunkowania ustrojowo-polityczne, społeczno-gospodarcze i kulturowe przełomu nowożytnego w Polsce
Sytuacja międzynarodowa w czasach ostatnich Jagiellonów
Parlamentaryzm i ruch egzekucyjny
Stosunki wyznaniowe w dobie reformacji
Unia lubelska
Pierwsze wolne elekcje i ich konsekwencje dla ustroju I Rzeczypospolitej
Dynamika życia gospodarczego, społecznego, politycznego i kulturalnego w Rzeczypospolitej schyłku XVI i I. poł. XVII w.
Stosunki z państwami ościennymi w tym czasie
Wojny połowy XVII w. i ich konsekwencje we wszystkich dziedzinach życia staropolskiego państwa i społeczeństwa
Czasy panowania królów „rodaków”
Wielka wojna północna i jej skutki dla kraju
Czasy saskie w polityce, gospodarce, kulturze
Okres stanisławowski – reformy, rozbiory.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
Student powinien umieć;
1/ wyjaśnić istotę pojęć dotyczących najistotniejszych instytucji funkcjonujących w Polsce nowożytnej oraz procesów wówczas zachodzących;
2/ opisać i wyjaśnić najważniejsze fakty z dziejów I RP.
Umiejętności:
Student powinien umieć:
1/ uzasadnić znaczenie faktów z okresu staropolskiego uznawanych przez siebie za najistotniejsze (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) przez wskazać ich miejsca w procesie historyczno-kulturowym dotyczącym dziejów ojczystych i powszechnych;
2/ poddawać krytyce obiegowe stereotypy dotyczące historii dawnej Polski, ale zakwestionowane przez współczesną historiografię.
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość odpowiedzialności z zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji historycznego I Rzeczypospolitej.
Opis ECTS:
Aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
uczestnictwo w wykładzie sem. zimowy 30
uczestnictwo w wykładzie sem. letni 30
Przygotowanie i prezentacja tez z wybranych lektur
(semestr zimowy) 30
Przygotowanie się do egzaminu
(semestr letni) 30
Suma godzin semestr zimowy
Suma godzin semestr letni 30
Liczba ECTS (semestr zimowy) 2
Liczba ECTS (semestr letni) 2
Kryteria oceniania
I SEMESTR:
Dla zaliczenia semestru zimowego obowiązkowa jest obecność na wykładach - dopuszczalna nieobecność na dwóch zajęciach. Ponadto student powinien przeczytać zadaną lekturę.
II SEMESTR
Do zaliczenia semestru letniego niezbędna jest obecność na zajęciach, jak w semestrze zimowym.
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. Ponadto student powinien przeczytać zadaną lekturę.
Ocenę 5 (bdb.) uzyska student, który po 1. potrafi zaprezentować istotne tezy monografii i wskazać ich znaczenie w znanych sobie syntezach; po 2, potrafi bezbłędnie scharakteryzować i wyjaśnić oraz samodzielnie ocenić określone przez egzaminatora procesy bądź wydarzenia z dziejów I RP;
Ocenę 4 (db.) otrzyma student, który poprawnie zaprezentuje tezy monografii oraz scharakteryzuje i wyjaśni określone wydarzenia i procesy;
Ocenę 3 (dst.) otrzyma student, który będzie w stanie będzie w stanie scharakteryzować i zinterpretować tylko niektóre z wydarzeń dziejowych epoki
2 (ndst..) otrzyma student, który nie potrafi prawidłowo zaprezentować tez wybranej monografii oraz nie zna podstawowej faktografii z dziejów I RP
Egzamin ustny + lektura
Literatura
Podstawowa bibliografia:
Augustyniak U., Historia Polski. 1572-1795, W. 2008; Backvis C., Szkice z dziejów kultury staropolskiej, W. 1975;Bogucka M., Człowiek i świat. Studia z dziejów kultury i mentalności XV-XVIII w., W. 2008; Dzięgielewski J., Sejmy elekcyjne-elektorzy-elekcje. 1573-1674, Pułtusk 2003; Historia Sejmu Polskiego, t. I, W.1984; Grześkowiak-Krwawicz A., Kołodziej R., "Ostatni wolności naszej klejnot" Sejm Rzeczypospolitej za panowania Jana III Sobieskiego, Poznań 2014; Konopczyński W., Dzieje polski nowożytnej, W.1986 i wyd. następne; Maciszewski J., Szlachta polska i jej państwo, W. 1986; Markiewicz M., Historia Polski 1492-1795, Kraków 2004; Milewski D.,Mołdawia między Polską a Turcją, O. 2014; Ochmann-Staniszewska S., Dynastia Wazów w Polsce, W. 2006; Opaliński E., Sejm srebrnego wieku 1587-1652, W. 2001; Sucheni-Grabowska A., Spory królów ze szlachtą w złotym wieku, Kraków 1988; Topolski J., Rzeczpospolita Obojga Narodów 1501-1795, Poznań 2015; Wierzbicki L. A., Marszałkowie i parlamentarzyści. Studia z dziejów Sejmu polskiego w XVII w., Warszawa 2014; Wyczański A., Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, W. 1991
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa bibliografia: |
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa bibliografia: |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa bibliografia: |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa bibliografia: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość historii Polski w okresie nowożytnym. |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa znajomość historii Polski w okresie nowożytnym. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: