Historia Kościoła w średniowieczu WNHS-AZD-HKwS
Przedmiot ten umożliwi studentowi poznać dzieje i rozwój Kościoła katolickiego w średniowieczu w okresie powstawania i chrystianizacji państw europejskich ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Pomoże opanować powstanie i znaczenie struktur kościelnych oraz centralną rolę papiestwa także w stosunkach dyplomatycznych. Jest to konieczne dla zrozumienia wspólnych korzeni Europy i wkładu Kościoła w kulturę duchową i szeroko rozumianą kulturę materialną. W tych procesach duża rola przypadła tworzącym się nowym zakonom. Nie sposób pominąć konfliktów jakie zachodziły pomiędzy poszczególnymi władcami a papiestwem i Kościołem. Do tego dochodziły też wewnętrzne zagrożenia w Kościele z powodu różnych herezji i schizm.
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiot ten umożliwi studentowi poznać dzieje i rozwój Kościoła katolickiego w średniowieczu w okresie powstawania i chrystianizacji państw europejskich ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Pomoże opanować powstanie i znaczenie struktur kościelnych oraz centralną rolę papiestwa także w stosunkach dyplomatycznych. Jest to konieczne dla zrozumienia wspólnych korzeni Europy i wkładu Kościoła w kulturę duchową i szeroko rozumianą kulturę materialną. W tych procesach duża rola przypadła tworzącym się nowym zakonom. Nie sposób pominąć konfliktów jakie zachodziły pomiędzy poszczególnymi władcami a papiestwem i Kościołem. Do tego dochodziły też wewnętrzne zagrożenia w Kościele z powodu różnych herezji i schizm. |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot ten umożliwi studentowi poznać dzieje i rozwój Kościoła katolickiego w średniowieczu w okresie powstawania i chrystianizacji państw europejskich ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Pomoże opanować powstanie i znaczenie struktur kościelnych oraz centralną rolę papiestwa także w stosunkach dyplomatycznych. Jest to konieczne dla zrozumienia wspólnych korzeni Europy i wkładu Kościoła w kulturę duchową i szeroko rozumianą kulturę materialną. W tych procesach duża rola przypadła tworzącym się nowym zakonom. Nie sposób pominąć konfliktów jakie zachodziły pomiędzy poszczególnymi władcami a papiestwem i Kościołem. Do tego dochodziły też wewnętrzne zagrożenia w Kościele z powodu różnych herezji i schizm. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: pk. 4
Udział w konwersatorium: 30 godz.: przygotowanie do kolokwium: 30 godz.; analiza źródłowych tekstów 20 godz. Konsultacje: 510 godz. | W cyklu 2022/23_L: pkt. 4
Udział w konwersatorium: 30 godz.: przygotowanie do kolokwium: 30 godz.; analiza źródłowych tekstów 20 godz. Konsultacje: 510 godz. | W cyklu 2023/24_L: pkt. 4
Udział w konwersatorium: 30 godz.: przygotowanie do kolokwium: 30 godz.; analiza źródłowych tekstów 20 godz. Konsultacje: 510 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
K_UO5 Zna najważniejszą faktografię historii Kościoła w świecie i w Polsce. Dysponuje odpowiednią wiedzą z zakresu rozwoju życia zakonnego
K_UO5 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem źródeł, poglądów innych autorów, oraz formowaniem wniosków
K_UO6 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, politycznym, religijnym i kulturowym
K_UO9 Zna li rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, przykłady sztuki sakralnej) właściwe dla epoki średniowiecznej
K_UO1 Potrafi wyszukiwać, oceniać i analizować, selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
K_UO2 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii Kościoła w średniowieczu, w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania społecznego
K_UO8 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących problematyki ogólnej i szczegółowej
K_UO3 Ma przekonanie o sensie i potrzebie znajomości historii Kościoła i jego przodującej roli w społeczeństwie średniowiecznym
K_UO5 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym historii Kościoła. Posiada świadomość znaczenia i roli Kościoła w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej
Uzasadnienie punktów ECTS:
I sem.
30 uczestnictwo w zajęciach
30 przygotowanie do zaliczenia z ocenądnościami wewnątrz Kościoła i w stosunkach z władcami.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, studium przypadku, dyskusja, analiza i interpretacja ważniejszych wydarzeń.
Obecność na zajęciach.
Terminowe ustna zdanie lektur (książka i artykuł naukowy).
Kolokwium ustne na zaliczenie z oceną.
Literatura
Banaszak M., Historia Kościoła Katolickiego, t. II, Średniowiecze, Warszawa
1987.
Carrol W. H., Historia Chrześcijaństwa, t. II-III, Wrocław 2009.
Historia Kościoła w Polsce, t. I, cz. II, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-
Warszawa 1974.
Huizinga J., Jesień Średniowiecza, Warszawa 1974.
Kumor B. Historia Kościoła, cz. III-IV, Lublin 1976, 1978.
Malley J. W., Historia papieży, przeł. M. Żmuda, Kraków 2011.
Schatz K., Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, przekł. J.
Zakrzewski, Kraków 2001.
Zientara B., Historia powszechna średniowiecza, Warszawa 1994.
W cyklu 2021/22_L:
Banaszak M., Historia Kościoła Katolickiego, t. II, Średniowiecze, Warszawa |
W cyklu 2022/23_L:
Banaszak M., Historia Kościoła Katolickiego, t. II, Średniowiecze, Warszawa |
W cyklu 2023/24_L:
Banaszak M., Historia Kościoła Katolickiego, t. II, Średniowiecze, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
link do przedmiotu: kod do przedmiotu: 1hp24mr |
W cyklu 2023/24_L:
Zaliczenie ustne na ocenę w obecności studenta. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: