Historia Kościoła w czasach najnowszych WNHS-AZD-HKCNw
1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju.
2. Rewolucja meksykańska i prześladowania Kościoła w Meksyku.
3. Kościół katolicki w krajach Europy środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym.
4. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej.
5. Faszyzm włoski i relacje kościelno-państwowe po zwycięstwie Benito Mussoliniego.
6. Kościół katolicki w III Rzeszy i krajach okupowanych przez III Rzeszę.
7. Polityka neutralności Piusa XII.
8. Kościół katolicki w krajach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny światowej.
9. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach satelickich Związku Sowieckiego.
10. Pontyfikat Jana XIII.
11. Sobór Watykański II i pontyfikat Pawła VI.
12. Pontyfikat Jana Pawła II (nauczanie, pielgrzymki, wysiłki zmierzające do zachowania pokoju na świecie).
W cyklu 2022/23_L:
1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych.
40 godzin: przygotowanie się do zajęć konwersatoryjnych - indywidualna lektura zadanych tekstów oraz przygotowanie referatu.
50 godzin: przygotowanie się do testu zaliczeniowego. | W cyklu 2023/24_L: 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych.
40 godzin: przygotowanie się do zajęć konwersatoryjnych - indywidualna lektura zadanych tekstów oraz przygotowanie referatu.
50 godzin: przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna najważniejszą faktografię historii Kościoła w czasach najnowszych. Przyswoił wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju relacji kościelno-państwowych w czasach najnowszych. Wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego wytworzonego w XX w. przez Kościół na poziomie lokalnym jak i globalnym.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu bardzo dobrym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W stopniu bardzo dobrym wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Wykazuje bardzo dobrze umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada głęboko ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.
Ocena dobra (4): student w stopniu dobrym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu dobrym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W stopniu dobrym wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Dobrze wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.
Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu dostatecznym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Dostatecznie wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Dostatecznie wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada dostateczną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.
Literatura
Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach watykańskich, Kraków 2000.
Ganelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006.
Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764-1945, cz. 2: 1918-1945, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1979.
Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914-1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej. Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996.
Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006.
Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988.
Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 1-2, Poznań 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: