Edytorstwo źródeł historycznych do końca XVIII wieku WNHS-AZD-EZHXVIIIw
W toku zajęć zostaną omówione zasady przygotowania edycji źródłowych materiałów archiwalnych powstałych do końca XVIII w. Wśród edycji źródłowych omawianych na zajęciach znajdą się edycje m.in. korespondencji, katalogów ksiąg, inwentarzy gospodarczych, inwentarzy pałacowych, kronik, akta osobowych, instrukcji wychowawczych, dokumentów luźnych o różnej tematyce. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł (krytyka wewnętrzna i zewnętrzna) pod kątem zawartych w nich informacji, w celu pozyskania przez studenta umiejętności przygotowania szczegółowego omówienia wybranego materiału źródłowego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD2_W03 Zna zaawansowaną i specjalistyczną terminologię z zakresu
archiwistyki i zarządzania dokumentacją, rozumie jej źródła i zastosowania w obszarze nauk humanistycznych.
AZD2_W05 Posiada ugruntowaną wiedzę o naukach pomocniczych historii.
AZD2-U05 Potrafi posługiwać się w stopniu zaawansowanym krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla
historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
AZD2_U06 Potrafi sprawnie wykorzystywać źródła przepisów prawnych i innych dokumentów regulujących pracę w archiwum do organizacji pracy swojej, a także swojego zespołu.
AZD2_K03 Potrafi w fachowy sposób odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadań.
Ponadto student:
EK 1: student ma wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.
EK 2: student ma wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych
EK 3: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
EK 4: student potrafi samodzielnie wyszukiwać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
EK 4: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Uzasadnienie punktów (2 ECTS):
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do pracy na zajęcia – edycja źródła.
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego (test)
4. Przygotowanie edycji wybranego źródła
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
na ocenę 2 (ndst.):
EK 1: student nie ma wiedzy na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.
EK 2: student nie ma wiedzy z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych
EK 3: student nie potrafi wykorzystywać wiedzy z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
EK 4: student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać literatury potrzebnej do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
EK 4: student nie ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także nie rozumie roli archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
na ocenę 3 (dst.):
EK 1: student ma stopniu podstawowym wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.
EK 2: student ma stopniu podstawowym wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych
EK 3: student stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
EK 4: student stopniu podstawowym potrafi samodzielnie wyszukiwać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
EK 4: student stopniu podstawowym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
na ocenę 4 (bd.):
EK 1: student ma stopniu dobrym wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.
EK 2: student ma stopniu dobrym wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych
EK 3: student stopniu dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
EK 4: student stopniu dobrym potrafi samodzielnie wyszukiwać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
EK 4: student stopniu dobrym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
na ocenę 5 (bdb.):
EK 1: student ma stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.
EK 2: student ma stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych
EK 3: student stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
EK 4: student stopniu bardzo dobrym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Tandecki J., Kopiński, K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014.
2. Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od połowy XVI do połowy XIX wieku, red. K. Lepszy, Wrocław 1953.
3. Dymmel P., Bibliografia edytorstwa źródeł historycznych w Polsce. Historia – krytyka tekstu-metodyka i technika wydawnicza, Lublin 2015.
4. Friedberg M., Wydawanie drukiem źródeł archiwalnych. Metody i technika pracy edytorskiej, Warszawa 1963.
5. Dymmel P., O edytorstwie naukowym, „Przegląd biblioteczny”, nr 53/1985, s. 62-71.
Literatura uzupełniająca:
1. Dymmel P., O edytorstwie naukowym, „Przegląd biblioteczny”, R. 53, nr 1/1985, s. 62-71.
2. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2004.
3. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
4. Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2005.
5. Zasady wydawania tekstów staropolskich . Projekt, Wrocław 1955.
6. Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: