Ćwiczenia terenowe w archiwach, bibliotekach oraz instytucjach zajmujących się ochroną i WNHS-AZD-CTerMgr
W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnym najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie zwiedzania wybranych instytucji bibliotecznych oraz archiwalnych studenci poznają ich historię, zasób, zasady działania i organizacji, a także zasady udostępniania zbiorów. W trakcie ćwiczeń studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystani zdobytej na zajęciach wiedzy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD2_W06: Ma specjalistyczną i uporządkowaną wiedzę, obejmującą
terminologię, teorię i metodologię z zakresu zarządzania
dokumentacją.
AZD2_W30: Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz
orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna
najważniejsze dla historyka wydawnictwa naukowe. Zna
najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce i poza jej
granicami oraz profil ich zasobów.
AZD2-U20: Potrafi planować i organizować swoją pracę z wykorzystaniem
wiedzy zdobytej w trakcie studiów oraz w formie samokształcenia
się, a także organizować pracę większego zespołu.
AZD2_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne
role, a także kierować pracą grupy.
Ponadto student:
EK 1: student zna najważniejsze wydarzenia polityczne, a także przemiany społeczno-kulturowe, które miały wpływ na historię oraz zasób zwiedzanych obiektów.
EK 2: student zna i posługuje się fachową terminologią z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w trakcie prezentacji oraz dyskusji nad wybranymi instytucjami.
EK 3: student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wybranego obiektu, a także umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym oraz poprawnie wyszukać i opracować informacje na temat historii i zasobu wybranej biblioteki lub archiwum.
EK 4: student potrafi kierować, współdziałać oraz pracować w zespole
Punkty 2,5 ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć oraz napisanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń - 30 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia (na ocenę końcową składa się)
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa
2. Przygotowanie sprawozdania
3. Aktywność na zajęciach
Obecność:
• Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie ćwiczeń terenowych uznawana jest jedna nieobecność. Każda następna nieobecność wymaga usprawiedliwienia oraz zaliczenia materiału na dyżurze.
Sprawozdania:
• Po zakończeniu ćwiczeń terenowych student zobowiązany jest przygotować sprawozdanie uwzględniające wytyczne prowadzącego ćwiczenia. Sprawozdanie powinno zostać przygotowane w formie pisemnej. Do sprawozdania powinna zostać dołączona bibliografia. Przedłożenie sprawozdania jest warunkiem koniecznym do uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń terenowych.
Aktywność
• Zadawanie pytań do prelegentów, udział w dyskusji
Literatura
Studenci dobierają literaturę, na podstawie której przygotowują się do dyskusji na temat zwiedzanych obiektów:
Literatura pomocnicza:
1. Archiwum Akt Nowych w Warszawie, oprac. E. Kołodziej, Warszawa 2009.
2. Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie : informator o zasobie archiwalnym: opracowanie zbiorowe, red. D. Lewandowska, Warszawa 1992.
3. Biblioteka na Koszykowej 1907-1997: zbiór prac poświęconych Bibliotece Publicznej m. st. Warszawy - Bibliotece Głównej, red. Marta Parnowsk, Warszawa 1990.
4. Czapelski M., Gmachy Sejmu i Senatu, Warszawa 2014.
5. Drozdowski M. M., Zahorski A., Historia Warszawy, Warszawa 2004.
6. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971.
7. Kłossowski A., Biblioteka Narodowa w Warszawie : zbiory i działalność, Warszawa 1990.
8. Lorentz S., Przewodnik po muzeach i zbiorach w Polsce, Warszawa 1982.
9. Rękopisy w zbiorach kościelnych, oprac. T. Makowski, Warszawa 2014.
10. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, oprc. D. Kamolowa, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: