Wstęp do archeologii - ćwiczenia WNHS-AR-WdA
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in:
- metody datowania absolutnego w archeologii: 14C, dendrochronologia;
- poszukiwania stanowisk archeologicznych: AZP, archeologia lotnicza, LiDAR;
- niedestrukcyjne badania stanowisk archeologicznych: metody geofizyczne;
- metody biologiczne w archeologii
- fizyczne i chemiczne metody badania zabytków archeologicznych
- analizy przestrzenne w archeologii: GIS
1 pkt ECTS:
-15 godz. udział w ćwiczeniach
-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji
SUMA: 30 godz = 1 ECTS.
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres tematów: |
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres tematów: |
W cyklu 2023/24_Z:
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in: |
W cyklu 2024/25_Z:
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 pkt ECTS:
-15 godz. udział w ćwiczeniach
-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji
SUMA: 30 godz = 1 ECTS. | W cyklu 2024/25_Z: 1 pkt ECTS:
-15 godz. udział w ćwiczeniach
-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji
SUMA: 30 godz = 1 ECTS. | W cyklu 2021/22_Z: 1 pkt ECTS – 15 godz. udział w ćwiczeniach; 15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
AR1_U04 - Definiuje podstawowe zagadnienia związane z archeologią
AR1_U06 - Streszcza w formie prezentacji zagadnienia związane z badaniami archeologicznymi
AR1_U07 - Wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń innych badaczy
AR1_K01 - Dyskutuje na temat współczesnych problemów w pracy archeologa
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji:
Studenci mają za zadanie samodzielnie opracować referaty w formie ustnej prezentacji oraz w formie pisemnej, które po wygłoszeniu na zajęciach zostaną poddane dyskusji i uzupełnione o prezentacje konkretnych przykładów źródeł archeologicznych i analizę innych tekstów z omawianych dziedzin.
Warunki zaliczenia:
aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) oraz wygłoszenie prezentacji na zajęciach (ok. 15 min).
Efekt AR1_U04:
• na ocenę bardzo dobrą - student swobodnie porusza się w sferze metod badawczych stosowanych w archeologii, potrafi je zdefiniować i podać przykłady
• Na ocenę dobrą - student potrafi wymienić główne metody badawcze stosowane w archeologii i podać przykłady
• Na ocenę dostateczną - student potrafi opisać wybrane metody badawcze stosowane w archeologii
Efekt AR1_U06:
• na ocenę bardzo dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw, potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji;
• na ocenę dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw;
• na ocenę dostateczną – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat.
Efekt AR1_U07:
• na ocenę bardzo dobrą – student posiada zaawansowaną umiejętność przygotowania pracy pisemnej na temat metod badawczych w archeologii, wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz zgromadzone i wytworzone źródła,
• na ocenę dobrą – student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej na temat metod badawczych w archeologii wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz zgromadzone i wytworzone źródła,
• na ocenę dostateczną – student posiada podstawową umiejętność przygotowania pracy pisemnej na temat metod badawczych w archeologii
Efekt AR1_K01:
• na ocenę bardzo dobrą - student posiada pełną wiedzę na temat współczesnych problemów w pracy archeologa
• na ocenę bardzo dobrą - student posiada pogłębioną wiedzę na temat współczesnych problemów w pracy archeologa
• na ocenę dostateczną - student posiada podstawową wiedzę na temat współczesnych problemów w pracy archeologa
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon. |
W cyklu 2022/23_Z:
• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon. |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2022/23_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2023/24_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2024/25_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: