Współczesne orientacje badawcze w archeologii WNHS-AR-WOB
Zakres tematów:
Po co nam teoria? Teoria a praktyka w archeologii.
Archeologia XXI w. - zróżnicowanie i podziały tematyczne
Archeologia tradycyjna a ‘nowa archeologia’ - podobieństwa i różnice
Science w archeologii
Ekologia i archeologia środowiska
Etnoarcheologia, techniki i technologie, archeologia eksperymentalna
Archeologia społeczna i kognitywna
Wiem, że nic nie wiem, czyli postprocesualizm w archeologii
Multikulturalizm i inne teorie antropologiczne w archeologii
Archeologia współczesności i public archaeology
Archeoekonomia? Teorie ekonomiczne w archeologii
Po co nam ta skorupa? Współczesne podejścia do ceramiki
Social-network analysis, world-system analysis (teoria systemów-światów), teoria zależności
Archeologia gender i queer
Podsumowanie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie czym jest nauka i na czym polega poznanie naukowe, potrafi rozróżnić i scharakteryzować współczesne orientacje badawcze w archeologii, a także wskazać rolę podstawowych teorii w analizie i interpretacji źródeł archeologicznych.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć.
Literatura
Literatura (do wyboru):
Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000.
Carr E.H., Historia. Czym jest, Warszawa 1999.
Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji w archeologii, Poznań 1995.
Ciesielska A., Elementy teorii społecznej w archeologii. Koncepcje grup, instytucji i struktur społecznych, Poznań 2002.
Godłowski K., Uwagi o niektórych zagadnieniach interpretacji źródeł archeologicznych, PMMAiE w Łodzi, nr 8: 1962, s. 79-102
Hensel W., Zagadnienie etnicznej kwalifikacji źródeł archeologicznych, [w:] Archeologia i prahistoria, Warszawa 1971, s. 465-491.
Johnson M.,Teoria archeologii. Wprowadzenie, Kraków 2013.
Kobyliński Z. (red.), Quo vadis archaeologia?, Warszawa 2001.
Lech J., Archaeology in the 20th century, ideas - people - research, 1997.
Lech J., Stępniowski F.M. (red.), V. Gordon Childe i archeologia w XX wieku, Warszawa 1999.
Maetzke G., Źródło archeologiczne jako odwzorowanie procesu społeczno-kulturowego, [w:] Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. (red), Teoria i praktyka badań archeologicznych, Wrocław 1986, s. 246-302.
Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, Poznań 1994
Minta-Tworzowska D., Archeologiczne rekonstrukcje świata pradziejowego wobec krytyki postmodernistycznej, [w:] Kultury archeologiczne a rzeczywistość dziejowa, [red.] S. Tabaczyński, Warszawa 2000: PWN, s. 185-198.
Minta-Tworzowska D., Postmodernizm, myśl poststruktuiralistyczna a archeologia (zarys problematyki), [w:] Archeologia w teorii i praktyce, [red.] A. Buko, P. Urbańczyk, Warszawa 2000: NOW Scientia, s. 87-95.
Ostoja-Zagórski J., Refleksje nad myśleniem historycznym archeologów, Przegląd Literatury Metodologicznej, t. 8: 1991, s. 133-141.
Pałubicka A., Tabaczyński S., Społeczeństwo i kultura jako przedmiot badań archeologicznych, [w:] Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. (red.), Teoria i praktyka w badaniach archeologicznych, Wrocław 1986, s. 57-183.
Pawleta M., Zapomniany etap życia. Archeologia dzieciństwa, [w:] Wiara, pamięć i archeologia, red. Ł. Olędzki, Poznań 2003, s. 65-86.
Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002.
Tabaczyński S., Marciniak A., Cygnot D., Zalewska A. (red.), Przeszłość Społeczna: Próba Konceptualizacji, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: