Tradycyjne metody dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych WNHS-AR-TMDZRN
Celem zajęć jest omówienie zasad dokumentacji terenowej polowej o charakterze tradycyjnym: dokumentacji fotograficznej, opisowej, rysunkowej zabytków nieruchomych i ruchomych na różnych rodzajach stanowisk. Wprowadzeniem do praktycznej części ćwiczeń będzie omówienie definicji związanych z dokumentowaniem oraz kategorii stanowisk archeologicznych. Kolejnym celem zajęć jest pokazanie studentom sposobów dokumentowania zabytków ruchomych i nieruchomych na różnego typu stanowiskach w odniesieniu do wymogów stawianych przez WUOZ i ustawę o ochronie zabytków.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem zajęć jest omówienie zasad dokumentacji terenowej polowej o charakterze tradycyjnym: dokumentacji fotograficznej, opisowej, rysunkowej zabytków nieruchomych i ruchomych na różnych rodzajach stanowisk. Wprowadzeniem do praktycznej części ćwiczeń będzie omówienie definicji związanych z dokumentowaniem oraz kategorii stanowisk archeologicznych. Kolejnym celem zajęć jest pokazanie studentom sposobów dokumentowania zabytków ruchomych i nieruchomych na różnego typu stanowiskach w odniesieniu do wymogów stawianych przez WUOZ i ustawę o ochronie zabytków. |
W cyklu 2022/23_L:
Celem zajęć jest omówienie zasad dokumentacji terenowej polowej o charakterze tradycyjnym: dokumentacji fotograficznej, opisowej, rysunkowej zabytków nieruchomych i ruchomych na różnych rodzajach stanowisk. Wprowadzeniem do praktycznej części ćwiczeń będzie omówienie definicji związanych z dokumentowaniem oraz kategorii stanowisk archeologicznych. Kolejnym celem zajęć jest pokazanie studentom sposobów dokumentowania zabytków ruchomych i nieruchomych na różnego typu stanowiskach w odniesieniu do wymogów stawianych przez WUOZ i ustawę o ochronie zabytków. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem zajęć jest omówienie zasad dokumentacji terenowej polowej o charakterze tradycyjnym: dokumentacji fotograficznej, opisowej, rysunkowej zabytków nieruchomych i ruchomych na różnych rodzajach stanowisk. Wprowadzeniem do praktycznej części ćwiczeń będzie omówienie definicji związanych z dokumentowaniem oraz kategorii stanowisk archeologicznych. Kolejnym celem zajęć jest pokazanie studentom sposobów dokumentowania zabytków ruchomych i nieruchomych na różnego typu stanowiskach w odniesieniu do wymogów stawianych przez WUOZ i ustawę o ochronie zabytków. |
W cyklu 2024/25_L:
Celem zajęć jest omówienie zasad dokumentacji terenowej polowej o charakterze tradycyjnym: dokumentacji fotograficznej, opisowej, rysunkowej zabytków nieruchomych i ruchomych na różnych rodzajach stanowisk. Wprowadzeniem do praktycznej części ćwiczeń będzie omówienie definicji związanych z dokumentowaniem oraz kategorii stanowisk archeologicznych. Kolejnym celem zajęć jest pokazanie studentom sposobów dokumentowania zabytków ruchomych i nieruchomych na różnego typu stanowiskach w odniesieniu do wymogów stawianych przez WUOZ i ustawę o ochronie zabytków. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
AR1_W14: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania
2. UMIEJĘTNOŚCI
AR1_U13: Potrafi posługiwać się pomiarowymi instrumentami geodezyjnymi
AR1_U16: Potrafi posługiwać się podstawowymi metodami statystycznej analizy danych i interpretować ich wyniki.
3. KOMPETENCJE
AR1_K03: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
OPIS ECTS:
Udział: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 20 godz.
Konsultacje: 10 godz
Suma godzin: 60 godz.
ECTS 60x30 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia dodatkowej pracy) 10%. 2. wykonywanie zagadnień ćwiczeń (praca domowa) 50%. 3. jedna praca pisemna na ocenę 40%.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywne uczestnictwo na zajęciach, pisemne sprawdzanie wiedzy, w postaci dodatkowych testów.
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat tradycyjnych zasad dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat na temat tradycyjnych zasad dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych.
Na ocenę 4 (db) ma dobrą wiedzę na temat wyżej opisywanych zasad.
Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w teorii i w praktyce odnośnie zasad dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych.
Praktyki zawodowe
=
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gawrysiak-Leszczyńska W., 2003, Jak rysować zabytki archeologiczne, Biskupin.
Ławecka D., Wstęp do archeologii, Warszawa 2000.
Ashmore W., Sharer R.J., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków 2010.
Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
Barker P. Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa 1994.
Griffiths N., Jenner A., Wilson Ch., 1990, Drawing Archaeological Finds. A Handbook, London.
Harris E.C., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa, 1989, 1992.
Kulczycka-Leciejewiczowa A., Majerowicz A., Prinke A., Skoczylas J., Wojciechowski W., 1996, Opis zabytków kamiennych. Propozycja standaryzacji, Warszawa, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, T. XCVI.
Mazurowski R. Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych, Warszawa-Poznań 1980.
Metodyka ratowniczych badań archeologicznych, Metodyka, T. I, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1999.
Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, Metodyka, T. II, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1999.
Metody badań wykopaliskowych, Metodyka, T. III, red. W. Brzeziński, Warszawa 2000.
Metody badań archeologicznych stanowisk produkcyjnych –górnictwo krzemienia, red. W. Borkowski, Metodyka, T. IV, Warszawa 2000.
Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2023/24_L:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2024/25_L:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: