Standardy dokumentacji archeologicznej WNHS-AR-SDA
Zajęcia mają na celu szczegółowe omówienie dokumentacji, która powstaje w trakcie badań archeologicznych (m.in. KEZAL, dokumentacja rysunkowa, dokumentacja fotograficzna, inwentarze zabytków) i przygotowanie studenta do jej samodzielnej interpretacji i weryfikacji. Punktem wyjścia są obowiązujące w tym względzie zalecenia Generalnego Konserwatora Zabytków
W cyklu 2023/24_Z:
Przedyskutowane zostaną problemy związane z: |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedyskutowane zostaną problemy związane z: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 pkt ETCS - 30 godz. udział w zajęciach; 30 godz. samodzielne przygotowywanie pracy semestralnej; | W cyklu 2024/25_Z: 2 pkt ETCS - 30 godz. udział w zajęciach; 30 godz. samodzielne przygotowywanie pracy semestralnej; | W cyklu 2025/26_Z: 2 pkt ECTS:
- 30 godz. - udział w zajęciach
- 15 godz. - przygotowanie do kolokwium
- 15 godz. - przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
AR2_W15 - Definiuje podstawowe zagadnienia związane z badaniami archeologicznymi
AR2_U03 - Streszcza i wyciąga wnioski z dokumentacji archeologicznej
AR2_K05 - Dyskutuje na temat właściwych metod sporządzania dokumentacji archeologicznej
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zobowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną. Brak nieobecności stanowi dodatkowe pół oceny do oceny końcowej.
2. Ocena kolokwium.
3. Przedstawienie na zajęciach (w formie prezentacji) wybranego przykładu dokumentacji archeologicznej (np. WUOZ).
4. Przygotowanie krótkiej pracy pisemnej stanowiącej analizę krytyczną wybranej dokumentacji archeologicznej
Efekt AR2_W15:
• na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z zakresu dokumentacji badań archeologicznych, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
• na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z zakresu dokumentacji badań archeologicznych, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
• na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z zakresu dokumentacji badań archeologicznych z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, korzysta z literatury przedmiotu.
Efekt AR2_U03:
• na ocenę bardzo dobrą – student posiada kompletną umiejętność przygotowania pracy pisemnej na podstawie dokumentacji archeologicznej, bez problemów porusza się w literaturze źródłowej, potrafi bezbłędnie sporządzić przypisy i bibliografię;
• na ocenę dobrą – student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej na podstawie dokumentacji archeologicznej, potrafi prawidłowo przygotować aparat naukowy;
• na ocenę dostateczną – student posiada podstawową umiejętność przygotowania pracy pisemnej na podstawie dokumentacji archeologicznej; korzysta z literatury źródłowej, potrafi w ograniczony sposób przygotować aparat naukowy
Efekt AR2_K05:
• na ocenę bardzo dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw, potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji;
• na ocenę dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw;
• na ocenę dostateczną – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. NID 2019; Standardy prowadzenia badań archeologicznych, Cz. 1 i 2; oprac.: Z. Misiuk, J. Wrzosek, A. Oniszczuk, M.
Sekuła, M. Sabaciński i K. Czajkowski.
2. EAC 2017. Standard i przewodnik po najlepszych praktykach sporządzania i przechowywania dokumentacji badań archeologicznych oraz
pozyskanych źródeł w Europie; oprac.: K. Perrin, D.H. Brown, G. Lange, D. Bibby, A. Carlsson, A. Degraeve, M. Kuna, Y. Larsson, S.U.
Pálsdóttir, B. Stoll-Tucker, C. Dunning, A. Rogalla von Bieberstein; Namur (Belgium): Europae Archaeologia Consilium (EAC); EAC
Guidelines 1
3. Ławecka, D. 2012. Wstęp do archeologii. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Renfrew, C. i P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie, metody, praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.
2. Barker, P. 1994. Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa: ODZ.
3. Rabiega, K., P. Szkiłądź i K. Zdeb 2018. Modern digital technologies in the archaeological documentation on the example of urban fortifications and residential buildings, [w:] Proceedings of the International Symposium Heritage for Planet Earth® 2018, 228–232. Firenze: Fondazione Romualdo Del Bianco i Nardini Editore.
4. Gawrysiak-Leszczyńska W. 2003, Jak rysować zabytki archeologiczne. Podstawowe zasady dokumentacji. Biskupin: Muzeum Archeologiczne w Biskupinie
5. Zapłata R. 2012, Dokumentacja w archeologii, [w:] Przeszłość społeczna w perspektywie długiego trwania. Próba konceptualizacji. Badania nad przeszłością
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: