Teledetekcja w badaniu dziedzictwa kulturowego WNHS-AR-RSH
Zajęcia w postaci konwersatorium w sali komputerowej zapoznające studenta z teoretycznymi i praktycznymi aspektami teledetekcji dziedzictwa kulturowego. Omawiana jest tematyka możliwości wykorzystania nowych metod badawczych w celu identyfikacji i ochrony dziedzictwa archeologicznego i historycznego. Istotnym elementem zajęć jest praktyczne wykorzystanie wiedzy na dostarczonych przykładach i samodzielna analiza zdjęć i danych cyfrowych.
Tematyka zajęć:
- Czym jest teledetekcja i jak jest wykorzystywana w zarzadzaniu dziedzictwem kulturowym
- Główne założenia teledetekcji i podstawowe metody
- Zdjęcia lotnicze – historia wykorzystania fotografii lotniczych w badaniach dziedzictwa kulturowego
- Zdjęcia lotnicze – metody pozyskiwania, analizy i interpretacji
- Zdjęcia lotnicze – film „Czy leci z nami archeolog”
- Zdjęcia lotnicze – ćwiczenia
- Wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych (UAV, drony)
- Zdjęcia satelitarne – historia
- Zdjęcia satelitarne – metody pozyskiwania i analizy
- Zdjęcia satelitarne – zastosowanie praktyczne
- Zdjęcia multispektralne oraz ich możliwości w badaniach dziedzictwa kulturowego
- Lotnicze skanowanie laserowe (LiDAR, ALS) – historia metody i badania dziedzictwa kulturowego w lasach
- Lotnicze skanowanie laserowe – pozyskiwanie i przetwarzanie danych
- Chmura punktów, Numeryczny model terenu, Numeryczny model pokrycia terenu
- Wizualizacje NMT
- Interpretacja danych – najważniejsze typy obiektów antropogenicznych i naturalnych
- Weryfikacja terenowa – podstawy praktyczne
- Ćwiczenia
- Aspekty prawne i zasady wykorzystania danych teledetekcyjnych w zarządzaniu dziedzictwem kulturowym
- Integracja danych w środowisku GIS, Program AZP+
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia w postaci konwersatorium w sali komputerowej zapoznające studenta z teoretycznymi i praktycznymi aspektami teledetekcji dziedzictwa kulturowego. Omawiana jest tematyka możliwości wykorzystania nowych metod badawczych w celu identyfikacji i ochrony dziedzictwa archeologicznego i historycznego. Istotnym elementem zajęć jest praktyczne wykorzystanie wiedzy na dostarczonych przykładach i samodzielna analiza zdjęć i danych cyfrowych. Tematyka zajęć: Opis ECTS: Uczestnictwo w zajęciach: 30h = 1 ECTS Praca własna nad zadaną literaturą: 30h = 1 ECTS Konsultacje: 5h Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 25h = 1 ECTS 90h = 3 ECTS |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2025/26_L: |
Efekty kształcenia
Definiuje różne metody teledetekcji i zna zasady ich działania oraz ich rolę we współczesnej archeologii (AR_W06, AR_W08)
Umie wykorzystywać specjalistyczne narzędzia do przetwarzania i integracji danych teledetekcyjnych (AR_W14, AR_U15)
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe w formie pisemnej (pytania zamknięte i otwarte)
• na ocenę bardzo dobrą – student definiuje wszystkie pojęcia oraz opisuje teledetekcji z użyciem zdjęć lotniczych, scen satelitarnych i lotniczego skanowania laserowego
• na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć oraz opisuje teledetekcji z użyciem zdjęć lotniczych, scen satelitarnych i lotniczego skanowania laserowego
• na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia oraz opisuje teledetekcji z użyciem zdjęć lotniczych, scen satelitarnych i lotniczego skanowania laserowego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: