Podstawy geodezji, kartografii oraz podstawy obsługi geodezyjnych instrumentów pomiarowych WNHS-AR-PGiK
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno prezentację rodzajów map, prezentację geodezyjnych instrumentów pomiarowych i zaznajomienie z ich działaniem. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym).
W cyklu 2021/22_L:
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym). Udział w ćwiczeniach: 30 godz. |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym). |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 1 ECTS - przygotowanie się do testu z wiedzy przekazywanej na zajęciach (praca własna) oraz przygotowanie końcowej pracy zaliczeniowej (praca własna w grupie studentów). | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 1 ECTS - przygotowanie się do testu z wiedzy przekazywanej na zajęciach (praca własna) oraz przygotowanie końcowej pracy zaliczeniowej (praca własna w grupie studentów). | W cyklu 2024/25_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 30 h - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 15 h - przygotowanie się do testu z wiedzy przekazywanej na zajęciach, w tym czas na czytanie wskazanej literatury (praca własna),
- 15 h - przygotowanie końcowej pracy zaliczeniowej (praca własna w grupie studentów). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - Wymienia główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w zakresie archeologii, w szczególności terenowych technik pomiarowych (AR1_W05);
W2 - Określa podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych, w szczególności odnoszących się do opracowania archiwalnych map i planów i sposobów ich georektyfikacji (AR1_W06);
U1 - Posługuje się na podstawowym poziomie pomiarowymi instrumentami geodezyjnymi (AR1_U14);
K1 - Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role (AR1_K02);
K2 - Określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, w szczególności w odniesieniu do wykonywania terenowych pomiarów z wykorzystaniem instrumentów geodezyjnych (AR1_K03).
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
Efekty W1, W2:
- na ocenę 3 (dst) student wymienia i opisuje główne zagadnienia z zakresu podstaw geodezji i kartografii,
- na ocenę 4 (db) student wymienia i opisuje główne zagadnienia z zakresu podstaw geodezji i kartografii, a także formułuje opinie i dyskutuje na zadany temat,
- na ocenę 5 (bdb) wymienia i opisuje główne zagadnienia z zakresu podstaw geodezji i kartografii oraz swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Efekt U1:
- na ocenę 3 (dst) student posługuje się w podstawowym zakresie urządzeniami pomiarowymi - niwelator, tachimetr laserowy i GPS RTK,
- na ocenę 4 (db) student posługuje się w podstawowym zakresie urządzeniami pomiarowymi - niwelator, tachimetr laserowy i GPS RTK, a także planuje strategię wykonywania pomiarów na zadanym obszarze,
- na ocenę 5 (bdb) student posługuje się samodzielnie podstawowymi i zaawansowanymi funkcjami urządzeń pomiarowych - niwelator, tachimetr laserowy i GPS RTK, planuje strategię wykonywania pomiarów na zadanym obszarze
Efekty K1, K2:
- na ocenę 3 (dst) student współpracuje w grupie i wykonuje w określone prace, z pomocą określa priorytety niezbędne do wykonania powierzonego mu zadania,
- na ocenę 4 (db) student współpracuje w grupie i wykonuje w określone prace, samodzielnie określa priorytety niezbędne do wykonania powierzonego mu zadania,
- na ocenę 5 (bdb) student współpracuje w grupie, ale też przejmuje w niej funkcje lidera, wykonuje w określone prace, samodzielnie określa priorytety niezbędne do wykonania powierzonego mu zadania.
W zakresie W1, W2 - kolokwium zawierające test i pytania otwarte,
W zakresie U1, K1, K2 - zadanie praktyczne polegające na wykonaniu pomiarów terenowych wykonywanych w grupach i wykonanie w oparciu o te pomiary projektu w systemie GIS.
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
1) Brotton J. 2012. A History of the World in Twelve Maps, Londyn: Penguine Books. |
W cyklu 2022/23_L:
1) Brotton J. 2012. A History of the World in Twelve Maps, Londyn: Penguine Books. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
W cyklu 2023/24_L:
Brak |
W cyklu 2024/25_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: