OB.Prahistoria ziem Polski WNHS-AR-OBPZP
1. Wstęp: przedmiot i zakres archeologii; periodyzacja i chronologia pradziejów;
2. Antropogeneza 1 – podstawowe pytania, historia poszukiwania odpowiedzi;
3. Antropogeneza 2 – drzewo rodowe człowieka;
4. Antropogeneza 3 – nowe odkrycia, nowe hipotezy;
5. Zarys geologii czwartorzędu; początki kultury ludzkiej - paleolit dolny i środkowy;
6. Kultury paleolitu górnego;
7. Kultury paleolitu schyłkowego oraz mezolitu na terenie ziem polskich;
8. Początki rolnictwa na Bliskim Wschodzie; Rozprzestrzenianie społeczności rolniczych na tereny Europy
9. Początki neolitu na ziemiach Polski – kultury pochodzenia południowego; Początki rolnictwa na terenach wzdłuż południowych wybrzeży Bałtyku
10. Rozkwit osadnictwa społeczności rolniczych; Schyłek neolitu na ziemiach Polski
11. Wczesna epoka brązu w Polsce na tle przemian w Kotlinie Karpackiej; Trzciniecki krąg kulturowy a kultury mogiłowe
12. Kultura łużycka na tle kultur pól popielnicowych w Europie; Scytowie
13. Krąg halsztacki; cywilizacja celtycka w Europie
14. Ziemie polskie w okresie wpływów rzymskich
15. Okres wędrówek ludów i początki wczesnego średniowiecza
|
W cyklu 2024/25_Z:
1. Wstęp: przedmiot i zakres archeologii; periodyzacja i chronologia pradziejów; |
W cyklu 2025/26_Z:
Studenci zapoznają się z zakresem, metodami i specyfiką badań oraz rolą archeologii i nauk pomocniczych w dążeniach do poznawania najodleglejszej przeszłości człowieka aż po rozwój cywilizacji; |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
AR1_W11: Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach historycznych różnego typu
Ma podstawowa wiedzę o najdawniejszych dziejach ziem Polski i zna najważniejsze polskie stanowiska archeologiczne.
AR1_W14: Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i zastosowania.
AR1_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
AR1_U17: Potrafi w sposób popularny przedstawić podstawowe fakty z dziedziny archeologii
2 pkt ETCS - 30 godz. udział w zajęciach; 30 godz. samodzielna praca z literaturą
Kryteria oceniania
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych:
-Znajomość literatury (ZL) = 0,2
- Obserwacja i aktywność (PZ) = 0,1
- Test wiedzy czyli Egzamin (E) = 0,7
OK = E x 0,7 + ZL x 0,2 + PZ x 0,1
(dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
Uszczegóławiając:
- na ocenę bdb - Student osiągnie wszystkie efekty uczenia się założone dla przedmiotu wówczas, gdy będzie znał i posługiwał się w wypowiedziach podstawową terminologią, paradygmatami badawczymi i koncepcjami opracowanymi w ramach prahistorii a Jego postawa będzie świadczyła o poszanowaniu dziedzictwa ludzkości;
- na ocenę dobrą, Student osiągnie również prawie wszystkie zamierzone efekty uczenia się, ale w bardziej skromnym zakresie, np. bez wskazań na autorów koncepcji naukowych itp.
- ocena dostateczna zostanie osiągnięta wówczas, gdy wiedza i umiejętności Studenta będą opanowane tylko w stopniu pozwalającym na uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kaczanowski P., Kozłowski J.K.; 1998; Wielka historia Polski, Tom 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich do VII wieku; Kraków.
Niezwykły gatunek: Nauka o byciu człowiekiem; Świat Nauki – Numer specjalny 10 (326) 2018.
Literatura polecana:
Urbańczyk P. (ed.); 2016-2017; The Past Societies, vol. 1-5; Warszawa.
Kruk J., Milisauskas S.; 1999; Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu; Kraków.
Kadrow S.; 2001; U progu nowej epoki. Gospodarka i społeczeństwo wczesnego okresu epoki brązu w Europie Środkowej, Kraków.
Dąbrowski J.; 2009; Polska przed trzema tysiącami lat. Czasy kultury łużyckiej; Warszawa.
Książki popularnonaukowe:
Goodall J.; 2019; Przez dziurkę od klucza. Najważniejsza książka o naszych najbliższych krewnych; Warszawa: Prószyński i S-ka.
Pääbo S.; 2015; Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genomów; Warszawa; Seria: Na Ścieżkach Nauki.
Reich D.; 2019; Kim jesteśmy, skąd przyszliśmy… Kopalny DNA i nowa nauka o przeszłości człowieka; Warszawa: Wydawnictwo CiS.
Dunbar Robin; 2020; Człowiek. Biografia; Kraków: Copernicus Center Press. [wyd. II, dodruk]
Strony www:
American Museum of Natural History: http://www.amnh.org/exhibitions/permanent/humanorigins
The Leakey Foundation: http://www.leakeyfoundation.org/educational_resources/timeline
The Smithsonian Institution, Human Origins Program: http://anthropology.si.edu/humanorigins/
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Książki popularnonaukowe: |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Bez wymagań wstępnych |
W cyklu 2024/25_Z:
Bez wymagań wstępnych |
W cyklu 2025/26_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: