OB.1 Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowiczna WNHS-AR-OB.IWS
Studenci będą uczyli się dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w oparciu o zdobytą wiedzę.
Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje przedstawienia typologiczne obecne w ikonografii wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej jak również personifikacje, postacie Proroków, Ojców Kościoła, wybranych Świętych i najbardziej popularnych atrybutów i motywów ikonograficznych obecnych w plastyce.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładach oraz 30 h pracy indywidualnej (lektura zadanych tekstów)
Wiedza:
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Umiejętności:
Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Kompetencje:
Student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.
Studenci mają obowiązek na każde zajęcia czytania zadanej bibliografii, jak również dokonywania analiz ikonograficznych wybranych dziel sztuki. Mają obowiązek brania udziału w dyskusjach, co będzie oceniane.
Oceniana będzie aktywność studentów podczas zajęć. Na koniec semestru studenci przygotowują krótką pracę pisemną (do 3 stron) na temat analizy ikonograficznej wybranego dzieła plastyki.
Literatura
Literatura obowiązkowa (krótkie artykuły lub teksty źródłowe) będzie podawane na bieżąco, na każdych zajęciach. Zadany tekst należy przeczytać na następne zajęcia.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
- Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. von Engelbert Kirschbaum (Bd. 1–4) und Wolfgang Braunfels (Bd. 5–8) [wybrane hasła]
- S. Kobielus, Concordia Novi et Veteris Testamenti. Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań, 2013.
- R. Rupiewicz, Personifikacje Ziemi w plastyce średniowiecznej, [w:] Ziemia, Człowiek, Sztuka. Interdyscyplinarne studia nad Ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. Urszula Mazurczak, Warszawa 2015, s. 235-276
- H. Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010.
- J. Białostocki, Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249-273.
- P. Skubiszewski, O myśleniu alegorycznym w średniowieczu, [w:] Granice Sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. P. Skubiszwski, Warszawa 1972, s. 49-57.
- Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 1983.
- Attawer D., Dykcjionarz Świętych, Wrocłąw 1997.
- Biblioteca Sanctorum, t. 1-12, Roma 1961-69.
- Encyklopedia Katolicka (wybrane hasła).
- Farmer D. H., The Oxford Dictionary of Saints, Oxford 1983.
- Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, Kraków 1997.
- Goff J. Le., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumińska-Grossowa, Warszawa 1970.
- W. Niewęgłowski, Leksykon Świętych, Warszawa 1998..
- L. Reau, Iconographie de l’ art chretien, Iconographie des saintes, Paris 1958.
- Żywoty świętych Pańskich na każdy dzień roku, opr. H. Hoever, przeł. Z. Pniewski, Olsztyn 1983.
- Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, W-wa 2001.
- Kobielus St., Florarium Christianum, Kraków 2006.
- Kobielus St., Bestiarium Chrześcijańskie, Warszawa 2002.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagana jest ogólna wiedza na temat historii, kultury i duchowości średniowiecza, znajomość Pisma Świętego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: