Nowoczesne metody dokumentacji zbytków ruchomych i nieruchomych WNHS-AR-NMBDK
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. Studenci także zapoznają się z praktycznym wykorzystaniem aplikacji komputerowej do tworzenia cyfrowych modeli 3D rzeczywistych obiektów w oparciu o serię zdjęć tych obiektów.
W cyklu 2021/22_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. Udział w zajęciach: 30 godz. |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 1 ECTS - przygotowanie prac na zaliczenie zajęć (praca własna). | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 1 ECTS - przygotowanie prac na zaliczenie zajęć (praca własna). | W cyklu 2024/25_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 30 h - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 15 h - praktykowanie wykonywania zdjęć według określonych wytycznych (praca własna),
- 15 h - praktykowanie obsługi oprogramowania do tworzenia modeli 3D w oparciu o serię zdjęć, a także wykonanie samodzielnie modelu 3D, jako pracy zaliczeniowej (praca własna w grupie studentów). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - Opisuje powiązania archeologii z innymi dziedzinami nauki - fotogrametrią i teledetekcją (AR1_W04),
W2 - Wymienia główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w zakresie archeologii, a w szczególności nowoczesnych sposobów dokumentacji zabytków (AR1_W05),
W3 - Wymienia terenowe metody pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania z wykorzystaniem nowych technologii (AR1_W14);
U1 - Wykonuje zdjęcia aparatem fotograficznym spełniające wymogi stawiane takiej formie dokumentacji archeologicznej (AR1_U13),
U2 - Interpretuje wyniki prospekcji aerofotograficznej i laserowego skanowania terenu (AR1_U15);
U3 - Posługuje się podstawowym programem komputerowym wykorzystywanym w praktyce archeologicznej do tworzenia modeli 3D z wykorzystaniem fotografii (fotogrametria 3D) (AR1_U20),
K1 - Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i rozumiał potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie (AR1_K01),
K2 - Określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania w zakresie dokumentacji zabytków z wykorzystaniem metody fotogrametrii 3D (AR1_K03).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Efekty W1, W2, W3:
- na ocenę 3 (dst) student wymienia powiązania archeologii z innymi dziedzinami nauk, w szczególności fotogrametrią i teledetekcją, wymienia główne ścieżki rozwoju archeologii w w/w kierunkach oraz wymienia sposoby wykorzystania tych metod w praktyce terenowej archeologa;
- na ocenę 4 (db) student wymienia i szerzej opisuje powiązania archeologii z innymi dziedzinami nauk, w szczególności fotogrametrią i teledetekcją, wymienia i opisuje główne ścieżki rozwoju archeologii w w/w kierunkach oraz wymienia i opisuje sposoby wykorzystania tych metod w praktyce terenowej archeologa;
- na ocenę 5 (bdb) student swobodnie opowiada o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauk, w szczególności fotogrametrią i teledetekcją, swobodnie opowiada o głównych ścieżkach rozwoju archeologii w w/w kierunkach oraz swobodnie opowiada o sposobach wykorzystania tych metod w praktyce terenowej archeologa.
Efekty U1, U2, U3:
- na ocenę 3 (dst) student potrafi wykonać serię zdjęć, z których duża część będzie spełniała wymogi stawiane tego typu dokumentacji archeologicznej i które będą mogły być wykorzystane do budowy modelu 3D z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. Potrafi także dokonać interpretacji wybranego modelu 3D.
- na ocenę 4 (db) student potrafi wykonać zdjęcia, które będą spełniały wymogi stawiane tego typu dokumentacji archeologicznej i które będą mogły być wykorzystane do budowy modelu 3D z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. Potrafi także dokonać interpretacji i opisać wybrany model 3D.
- na ocenę 5 (bdb) student biegle potrafi wykonać zdjęcia, które spełniają wymogi stawiane tego typu dokumentacji archeologicznej i które będą mogły być wykorzystane do budowy modelu 3D z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. Potrafi także dokonać interpretacji i swobodnie opowiedzieć o wybranym modelu 3D.
Efekty K1, K2:
- na ocenę 3 (dst) student ma świadomość, że postęp technologiczny ma także wpływ na możliwości analizy i interpretacji źródeł archeologicznych i że konieczny jest stały samorozwój, aby nadążać za postępem. Jest także najczęściej w stanie dobrać właściwą metodę dokumentacji źródła archeologicznego, w zależności od okoliczności środowiskowych i cech samego źródła;
- na ocenę 4 (db) student ma świadomość, że postęp technologiczny ma także wpływ na możliwości analizy i interpretacji źródeł archeologicznych i stosuje samorozwój, aby nadążać za postępem. Jest także w stanie dobrać właściwą metodę dokumentacji źródła archeologicznego, w zależności od okoliczności środowiskowych i cech samego źródła;
- na ocenę 5 (bdb) student ma świadomość, że postęp technologiczny ma także wpływ na możliwości analizy i interpretacji źródeł archeologicznych i stosuje samorozwój, aby nadążać za postępem. Jest także w stanie dobrać właściwą metodę dokumentacji źródła archeologicznego, w zależności od okoliczności środowiskowych i cech samego źródła i opowiedzieć dlaczego dobrana strategia jest optymalna.
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
Aktualne standardy i wytyczne Generalnego Konserwatora Zabytków opublikowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. |
W cyklu 2022/23_L:
Aktualne standardy i wytyczne Generalnego Konserwatora Zabytków opublikowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. |
W cyklu 2023/24_L:
Aktualne standardy i wytyczne Generalnego Konserwatora Zabytków opublikowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak. |
W cyklu 2022/23_L:
Brak. |
W cyklu 2023/24_L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: