Poznając łowców-zbieraczy (znaczenie rozwijania kompetencji badawczo-interpretacyjnych archeologów) WNHS-AR-MON3
1. Wprowadzenie do zajęć.
2. Stosunek do społeczności rdzennych i ich kultur po początek XX w.
3. Konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i mitów na temat łowców-zbieraczy;
4. Źródła archeologiczne i etnograficzne do badań kultur społeczności łowiecko-zbierackich, znaczenie poszerzania perspektyw interpretacyjno-badawczych w perspektywie etnoarcheologicznej;
5. Koczowniczy styl życia w zróżnicowanych ekosystemach (wybrane przykłady);
6. Sposoby organizacji społecznej.
7. Znaczenie systemów pokrewieństwa, ról kobiet i mężczyzn;
8. Sposób produkcji i obróbki surowców na tle zróżnicowanych materialnych wytworów kulturowych;
9. Wykorzystanie narzędzi i broni - w perspektywie porównawczej (techniki i strategie łowieckie a zbieractwo);
10. Pojęcie własności, wymiany a znaczenie daru;
11. Zachowania funeralne oraz stosunek do przodków;
12. Sposoby komunikacji, znaki symboliczne a wytwory sztuki (sztuka naskalna, jaskiniowa – możliwe warstwy interpretacyjne);
13. Miejsca święte – przykłady kosmowizji społeczności rdzennych;
14. Sfery rytuałów (praktyki magiczne, czarownicy oraz szamanizm);
15. Podsumowanie zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AR1_W11: Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach historycznych różnego typu
AR1_W14: Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i zastosowania.
AR1_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
AR1_U17: Potrafi w sposób popularny przedstawić podstawowe fakty z dziedziny archeologii oraz nauk pomocniczych
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu końcowego. Ważna jest również obecność i zaangażowanie w tematykę poruszaną podczas zajęć lub podczas egzaminu wskazania na znajomość literatur (dopuszczalne są trzy nieobecności).
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen częściowych z:
egzaminu (OE)- 70 %
oraz ze znajomości lektur (ZL) - 30%
OK= OE x 0,7 + ZL x 0,3
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Clottes J., Lewis-Wiliams D.(2009), Prehistoryczni szamani. Trans i magia w zdobionych grotach, w tłum. A. Gronowska, Warszawa;
Hiatt, L,. (1982), Traditional Attitudes to Land Resources. [W:] Aboriginal Sites, Rites, and Resource Development, red. R. M. Berndt, 13–26. Perth: University of Western Australia Press
Robson, A. J., and Hillard S. Kaplan (2006), Viewpoint: The Economics of Hunter-Gatherer Societies and the Evolution of Human Characteristics. „Canadian Journal of Economics”, 39, nr 2: 375–98.
Rozwadowski A. (2009), Obrazy z przeszłości: hermeneutyka sztuki naskalnej, UAM, Poznań;
Sahlins, M. (2003) Pierwotne społeczeństwo dobrobytu. W: E. Nowicka, M. Kempny (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (s. 275–306);
Wilson, David Sloan. 1998. Hunting, Sharing, and Multi-Level Selection. „Current Anthropology”, 39, nr 1: 73–97.
Literatura dodatkowa:
Anisimow A. (1971), Wierzenia ludów Północy, Warszawa;
Bęben W., (2021), Aborygeni, pierwsi nomadzi. Życie i kultura,
Graham Harvey (red.), (2013), The Handbook of Contemporary Animism, Publisher: Acumen
Richard B., Lee Iren De Vore, Man the Hunter, 1968
Sahlins, M. (1972), Stone Age Economics. Chicago: Aldine.
Winterhalder, Bruce. 2001. The Behavioral Ecology of Hunter-Gatherers. [W:] Hunter-Gatherers: An Interdisciplinary Perspective, red. Catherine Panter-Brick, Robert H. Layton, Peter Rowley-Conwy, 12–38. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press.
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: