Człowiek w świecie zwierząt WNHS-AR-MON1
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie wstępne do tematyki wykładów, literatury, warunków uzyskania zaliczenia;
2. Relacje człowieka ze zwierzętami - przykłady ze społeczności łowiecko-zbierackich oraz rolniczych;
3. Postawy antropocentryzmu i etnocentryzmu a stosunek do zwierząt;
4. Przemiany paradygmatów naukowo-badawczych w odniesieniu do zwierząt;
5. Człowiek w rodzinie naczelnych –współczesne badania prymatologów;
6. Konsekwencje przekroczenia progu symbolicznego (m.in. w paleoantropologii);
7. Teoria umysłu – rozwój umysłowych kompetencji człowieka (w perspektywie porównawczej do badań naczelnych)
8-9. Zachowania komunikacyjne w świecie zwierząt a sposoby i znaczenie rozwoju procesu komunikacji w społecznościach ludzkich;
10. Uwarunkowania biologiczne a zachowania proto-kulturowe i kulturowe;
11. Opieka, macierzyństwo a proces socjalizacji;
12. Od awersji przeciwko nierówności do zróżnicowanych przyczyn konfliktów;
13. Zachowania pogrzebowe – wybrane przykłady;
14.Współczesne interakcje między ludźmi a zwierzętami;
15. Podsumowanie zajęć
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AR1_W11: Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach historycznych różnego typu
AR1_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
AR1_U17: Potrafi w sposób popularny przedstawić podstawowe fakty z dziedziny archeologii oraz nauk pomocniczych
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu końcowego. Ważna jest również obecność i zaangażowanie w tematykę poruszaną podczas zajęć lub podczas egzaminu wykazanie się znajomością literatur, umiejętnościami i zdobytymi kompetencjami.
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen częściowych z:
egzaminu (OE)- 70 % oraz sposobów wypowiedzi świadczących o umiejętnościach i zdobytych kompetencjach (ZL) - 30%
OK= OE x 0,7 + ZL x 0,3
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa
K. Ilski (red.), Człowiek w świecie zwierząt – zwierzęta w świecie człowieka, Wydawnictwo UAM, Poznań 2012;
T. Matsuzawa, The primate origin of human cognition, New York 2001, Press Springer;
Ch. Nawroth, L. Baciadonna, N. J. Emery, Humans in an Animal's World—How Non-human Animals Perceive and Interact With Humans, “Frontiers in Psychology vol. 12, 2021 Sep., DOI:10.3389/fpsyg.2021.733430
D.J. Siegel, Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009;
S. J. Shettleworth, Cognition, evolution, and behavior, Oxford University Press, Oxford, 2009,
Literatura dodatkowa:
J. Goodall, Przez dziurkę od klucza. 30 lat obserwacji szympansów, Prószyński i S-ka, Warszawa 1995
B. Józefów-Czerwińska, Czy zwierzęta mają duszę? Ludzie i zwierzęta w źródłach historycznych oraz w źródłach folkloru., w: T. Buliński, K. Linda-Grycza (red.), Kot/pies/człowiek. O relacjach międzygatunkowych i tego konsekwencjach., Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019, s. 93–107
Ks. Z. ŁEPKO SDB, Problem opozycji człowieka wobec przyrody, Seminare. Poszukiwania Naukowe, vol. 23, 2006, s. 137–148;
+ materiały dodatkowe przygotowywane do poruszanej tematyki zajęć
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: