Metody geofizyczne w badaniach dziedzictwa kulturowego WNHS-AR-MGZDK
Zajęcia mają na celu szczegółowe omówienie metod geofizycznych stosowanych obecnie w badaniach archeologicznych i przedstawieniu ich praktycznego wykorzystania na konkretnych przykładach, z naciskiem na dobór odpowiednich metod dla specyficznych warunków środowiskowych oraz umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Udział w zajęciach: 30 godz
Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej (wraz z kwerendą archiwalną): 50 godz
Suma godzin: 80 godz.
Liczba ECTS: 80 godz./25(30) = 3 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Udział w zajęciach: 30 godz
Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej (wraz z kwerendą archiwalną): 50 godz
Suma godzin: 80 godz.
Liczba ECTS: 80 godz./25(30) = 3 ECTS | W cyklu 2024/25_L: Udział w zajęciach: 30 godz
Wykonanie kwerendy w WUOZ: 10 godz.
Przygotowanie prezentacji: 10 godz.
Przygotowanie referatu pisemnego : 30 godz
Suma godzin: 80 godz. = 3 ECTS
w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim 30 godz. (1 ECTS) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AR1_U04 - Wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń innych badaczy
AR1_U15 - Streszcza wyniki specjalistycznych badań geofizycznych
AR1_K04 - Dyskutuje na temat doboru właściwych metod geofizycznych i odpowiedzialności za decyzje podejmowane w trakcie prac badawczych
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zobowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną. Brak nieobecności stanowi dodatkowe pół oceny do oceny końcowej.
2. Aktywność na zajęciach.
3. Przedstawienie na zajęciach (w formie prezentacji) wybranego przykładu wykorzystania metod geofizycznych na podstawie sprawozdania konserwatorskiego (np. WUOZ).
- przedstawienie kontekstu badań stanowiska
- omówienie lokalnych uwarunkowań geologicznych
- przedstawienie wytycznych WUOZ (jeżeli takie były)
- omówienie użytego sprzętu i jego parametrów
- prezentacja wyników i ich interpretacja / znaczenie
4. Przygotowanie krótkiej pracy pisemnej na podstawie wygłoszonego referatu (z aparatem naukowym).
Efekt AR1_U04
• na ocenę bardzo dobrą – student posiada pogłębioną umiejętność samodzielnego wyszukiwania tekstów źródłowych i przygotowania pracy pisemnej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; bez problemów porusza się w literaturze źródłowej, potrafi bezbłędnie sporządzić przypisy i bibliografię;
• na ocenę dobrą – student posiada dobrą umiejętność samodzielnego wyszukiwania tekstów źródłowych i przygotowania pracy pisemnej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; dobrze porusza się w literaturze źródłowej, potrafi dobrze przygotować aparat naukowy;
• na ocenę dostateczną – student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania tekstów źródłowych i przygotowania pracy pisemnej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; korzysta z literatury źródłowej, potrafi w ograniczony sposób przygotować aparat naukowy
AR1_U15
• na ocenę bardzo dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swoją interpretację wyników specjalistycznych badań geofizycznych, potrafi podawać argumenty za i przeciw, potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji;
• na ocenę dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swoją interpretację wyników specjalistycznych badań geofizycznych, potrafi podawać argumenty za i przeciw;
• na ocenę dostateczną – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną referując wyniki specjalistycznych badań geofizycznych.
AR1_K04
• na ocenę bardzo dobrą – student bardzo dobrze identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa i zna regulacje prawne dotyczące badań geofizycznych, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
• na ocenę dobrą – student dobrze identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa i zna regulacje prawne dotyczące badań geofizycznych, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
• na ocenę dostateczną – student dostatecznie identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa i zna regulacje prawne dotyczące badań geofizycznych z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, korzysta z literatury przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: